پژوهش‌های جدید انجمن روانشناسی آمریکا نشان می‌دهد افراد مجرد زندگی اجتماعی غنی‌تر و پرمعناتری دارند.

زندگی مجردی یا متأهلی؟/ در یافته‌های جدید روانشناسان پرچم مجردها بالاستبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی هافینگتن پست در مطلبی نوشت: ازدواج، یکی از ارکان مهم در ساختار یک جامعه است. افراد متأهل در ظاهر شادتر از مجردها به نظر می‌رسند. با این حال، پژوهش‌های جدید انجمن روانشناسی آمریکا نشان می‌دهد افراد مجرد زندگی اجتماعی غنی‌تر و پرمعناتری دارند و از رشد روانی بیشتری نسبت به همتایان متأهل خود برخوردارند.

بلا دی‌پائولو –پژوهشگر ارشد دانشگاه کالیفرنیا آمریکا—درباره تفاوت زندگی افراد متأهل و مجرد می‌گوید: تحقیقات گسترده، ما را به این نتیجه رساند که افراد مجرد عملکرد بهتری نسبت به افراد متأهل دارند و با برنامه‌ریزی از پیش تعیین‌شده‌ای زمام امور را در دست می‌گیرند. زندگی آن‌ها کلیشه‌ای نیست و همین به زندگی آن‌ها رنگ شادمانی و خوشی می‌دهد. پاداش زندگی مجردها، آرامش، رشد شخصیتی و پیشرفت در امور روانی و اقتصادی است.

وی ادامه داد: بررسی‌های انجام‌شده روی دو گروه از افراد مجرد و متاهل حاکی از آن است که در یک بازه زمانی 5 ساله افراد مجرد رشد شخصیتی بیشتری را نسبت به متأهلین تجربه کرده‌اند. آن‌ها به‌راحتی قادر به تصمیم‌گیری هستند؛ شیوه زندگی خود را انتخاب می‌کنند. این روند می‌تواند به طور مستقیم بر ارتقای اعتماد به‌ نفس آن‌ها تأثیر بگذارد. از سوی دیگر، بالا رفتن اعتماد به‌ نفس در افراد مجرد موجب تقویت ارتباطات اجتماعی و قدرت ریسک‌پذیری می‌شود. حالتی که در افراد متأهل بیشتر به شکل انزوا بروز می‌کند. زندگی مجردها از کلیشه و یکنواختی کمتری برخوردار است. این روند باعث می‌شود نسبت به اطرافیان خود توجه بیشتری نشان دهند.

دی‌پائولو با اشاره به 20 هزار تحقیق انجام‌شده درباره تفاوت زندگی افراد متأهل و مجرد ادامه داد: از سال 2000 تاکنون تنها 500 مقاله علمی درباره فواید زندگی مجردی بر روح و روان افراد منتشرشده است و بیشتر آن‌ها عاری از توجیه مفهوم زندگی مجردی و انگیزه آن بوده است. مقاله‌های ارائه‌شده بیشتر راهکارهایی برای ازدواج و زندگی مشترک را مورد توجه قرار داده‌اند.

با این حال، دی‌پائولو معتقد است مجرد بودن لزوماً بهتر از ازدواج نیست. زندگی انفرادی، نوعی بیماری محسوب می‌شود که تا جای ممکن باید از آن کناره‌گیری کرد. ولی زندگی مجردی به‌نوبه خود تاثیرات مثبتی بر رشد روانی و شخصیتی افراد دارد. بنابراین دفعه بعد اگر کسی از شما پرسید چرا ازدواج نکرده‌اید، با قاطعیت این یافته جدید علمی را پیش روی آن‌ها قرار دهید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بابک
۰۸:۵۱ ۰۶ آبان ۱۳۹۸
به نظر من مزایای مجردی بسیار بیشتر از متاهلیست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۷ ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
ازدواج سنت رسول خداست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۰۶ دی ۱۳۹۷
کاملا موافق این مطالبم. اصلا لزومی به تحقیق هم نیست. دورو بر خودمونو ببینیم متوجه این تفاوتها میشیم. زندگی خودمو با هواهر متاهلم مقایسه می کنم تو این چند سال اضلا به رشد و تکامل که نرسیده که هیچ از همه چیز و از همه برنامه های خودشم عقب مونده. حتی یه کلاس هم نتونسته بره برعکس من که مرتب در حال رشد و یادگیری هستم و بیشتر هم رو پای خودم وایسادم.
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۳:۰۱ ۰۶ دی ۱۳۹۷
ارزوی خوشبختی دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
من ۲۶ سالمه بعداز تموم شدن درسم زیاد سفر کردم کتابخون تر شدم الان تو این سن خیلی تحت فشار خونواده و جامعه م . تصمیم گرفتم هدفم دنبال کنم و هدفم یه جوری تا دوسه سال آینده ازدواج رو برام میسر نمیکنه . اما این مقاله واقعا اروم ترم کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۱۶ مرداد ۱۳۹۵
درسته. متاهل ها تنها فرصتی که دارن رو باید با خانوادشون بگذرونن . دامنه ارتباط اجتماعی اونا کمه ولی مجردها بیشتر می تون با بقیه ارتباط داشته باشن چون کسی نست که اونا رو محدود کنه خودشونن و خودشونن تصمیم گیرنده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۱۶ مرداد ۱۳۹۵
این مطالعه بنظر من به هیچ عنوان یک مطالعه علمی نیست چون اساس آن با یک تناقض شروع میشود " مقایسه زندگی اجتماعی یک مجرد و زندگی اجتماعی یک متاهل" ودرنهایت اینکه نتیجه بگیرد که مجردها معمولا اجتماعی ترند یا زندگی اجتماعی بهتری دارند وازین قبیل !! تناقض مساله اینست که مجرد یعنی تنها ومتاهل یعنی همراه با انسان دیگر و فرزندان و نوه ونتیجه و داماد وعروس و تعامل با جمعیت و وابستگی به دنیایی از انسانها که با آنها بستگی دارد.
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۲۱:۲۴ ۲۰ تير ۱۳۹۷
سوختی ها
Iran (Islamic Republic of)
پيمان
۰۴:۵۴ ۱۰ مرداد ۱۳۹۷
حق با ساراس
آخرین اخبار