محققان دانشگاه آکسفورد با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای به روش جدیدی برای تعیین سطح ثروت در مناطق مختلف جهان دست یافته‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت "فیز"؛ اقتصاددانان دانشگاه آکسفورد روش جدیدی را برای یافتن مناطق فقیرنشین در جهان ابداع کرده‌اند. تحلیلگران در این روش دو سری تصاویر را از مناطق مختلف جهان بررسی کرده اند. اولین سری این تصاویر نشان دهنده مناطق روشن در طول شب و دومین سری تصاویری از جاده ها، ساختمان ها و سایر نشانه های زندگی انسانی است. تحلیلگران با ترکیب این تصاویر توانسته اند مناطق مختلف جهان که در طول شب از نور بسیار کمی برخوردار هستند را بیابند. آن ها متوجه شده اند که نتایج به دست آمده در این روش در مقایسه با 600 هزار آمار گرفته شده با استفاده از روش های آماری معمول، در زمینه مناطق فقیرنشین هماهنگی کامل دارد و روشی بسیار ساده تر، ارزان تر و گسترده تر برای تعیین ثروت در نقاط مختلف است.

این تحقیقات همچنین نشان داده کشف نفت، باعث افزایش نابرابری اقتصادی شده و به مناطق فقیرنشین سودی نمی رساند. بر اساس این گزارش مزایای کشف نفت و افزایش بهای آن به شهرها محدود می شود، مناطقی که با این موضوع از روشنایی بیشتری بهره مند می شوند. در همین حال مناطق فقیرنشین از درآمدهای نفتی هیچ بهره ای نمی برند و تا سال های بعد بدون تغییر باقی می مانند.

در کل، 30 درصد از مردم کشورهای خارج از سازمان همکاری و توسعه اقتصادی و نیمی از جمعیت قاره آفریقا، در طول شب زندگی خود را در تاریکی سپری می کنند. این تحقیق همچنین 40 کشور را با بیشترین میزان نابرابری میان ثروتمندان و فقرا نام برده است. برای مثال 97 درصد جمعیت جمهوری دموکراتیک کنگو که در مناطق تاریک زندگی می کنند فقیر هستند. این رقم در مقابل 33 درصد جمعیت فقیر این کشور در مناطق روشن قرار گرفته است. در همین حال 82 درصد از جمعیت ساکن در مناطق تاریک بولیوی فقیر هستند و در مناطق روشن تنها 15 درصد با فقر مواجه اند.

در طول 10 سال پس از کشف نفت، درصد جمعیت فقیر در مناطق تاریک، در مقایسه با کشورهای بدون نفت، تنها 1 درصد کاهش یافته است. در مدت زمان مشابه، میزان روشنایی مناطق شهری بزرگ، 14 درصد و شهرهای کوچک تر 22 درصد افزایش یافته است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار