تحقیق و تفحص درباره جنگ عراق نشان می دهد انگلیس در حمله 2003 به نفت می اندیشیده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از بلومبرگ، تحقیق و تفحص درباره جنگ عراق نشان می دهد انگلیس در حمله 2003 به نفت می اندیشیده است.

بر این اساس، بر اساس مدارک محرمانه ای که به عنوان بخشی از تحقیق و تفحص رسمی منتشر شده است، دولت انگلیس با رویال داچ شل و بی پی (بریتیش پترولیوم) وارد مذاکره شد تا مطمئن شود این شرکت ها «جایگاه خوبی خواهند داشت و می توانند پس از حمله به عراق، قراردادهای نفتی را بر عهده بگیرند». 

اگرچه در این گزارش که توسط جان چیلکات منتشر شده است، به وضوح به نقش نفت به عنوان عامل جنگ اشاره نشده است، اما این مدارک منتشر شده در روز چهارشنبه نشان می دهد مقامات انگلیسی در خصوص نحوه به دست آوردن «تجارت قابل توجه برای شرکت های انگلیسی» در بخش انرژی، گفتگوهایی داشته اند. 

پیشتر مخالفان جنگ عراق معتقد بودند عامل بخشی از این نزاع، ذخایر قابل توجه نفت این کشور است. نامه ها، از جمله نامه جک استراو، وزیر امور خارجه وقت انگلیس به تونی بلر -- نخست وزیر وقت – احتمالا بر این دیدگاه مخالفان صحه خواهد گذاشت. 

بی پی و شل موفق شدند بعد از حمله به عراق، قراردادهای بزرگی برای توسعه میدان های نفتی جنوب عراق ببندند. با این همه، این قراردادها به مزایده گذاشته شد و شرکت های روسی و چینی، نیز برخلاف نارضایتی کشورهای خود از این جنگ، سودهای سرشاری به دست آوردند.

یکی از دیپلمات های انگلیسی در یکی از این گزارش های محرمانه می گوید: دولت انگلیس باید «کارهای اولیه را شروع کند و به شرکت های این کشور اطمینان دهد پس از این حمله، برای عقد قراردادها، جایگاه خوبی خواهند داشت». این یادداشت به تاریخ فوریه 2003، خواستار دیدار با شل، بی پی و شرکت های نفتی دیگر انگلیسی شده است. 

در این یادداشت محرمانه ذکر شده است: «باید این مسئله را با دقت مدیریت کنیم و مطمئن شویم محرمانه می ماند تا از اتهام انگیزه نفتی مبرا شویم.»

استراو در سال 2005 نامه ای جدید با عنوان «عراق: راهبرد نفت و گاز» به بلر نوشت. در این یادداشت، وزیر امور خارجه پیشین انگلیس گفته است هدف اصلی دولت، افزایش «مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاری پایدار در 5 یا 10 سال آینده» در بخش انرژی عراق و «فرصت های بزرگ تجاری برای شرکت های انگلیسی» است.

استراو نوشته است: «عراق به شدت نیازمند سرمایه گذاری خارجی است و ما باید به حمایت از عراق ادامه دهیم تا چارچوب مناسب سرمایه گذاری در این کشور ایجاد شود و در عین حال از شرکت های انگلیسی پشتیبانی کنیم. عراق برای رسیدن به بازسازی و ترمیم سریع یا پیشرفت جدید، به شرکت های نفتی بین المللی نیاز خواهد داشت.»

این اسناد، حاکی از شکاف میان تلاش های مقامات انگلیس برای برنده شدن در قراردادها و «نگرش محافظه کارانه» شرکت ها است. بر اساس این اسناد، شل و بی پی به مقامات انگلیسی گفته اند فقط زمانی در عراق سرمایه گذاری خواهند کرد که عراق، قانون اساسی جدیدی داشته باشد. 

در یک سند، مقامات انگلیسی گفته اند مقامات عراقی از آن ها انتقاد می کردند که هر دو شرکت انگلیسی «در مقایسه با شرکت های بین المللی دیگر، به تعهدات خود» در خصوص سرمایه گذاری در عراق «پایبند نیستند». 

بی پی و شل تا کنون در این خصوص اظهار نظری نکرده اند. 

همچنین اسناد افشا شده نشان داد تونی بلر معتقد بوده است اگر انگلیس به این حمله بپیوندد، افزایش بهای انرژی، دردسر ساز خواهد شد. او در ماه مارس 2002 به مسئول هماهنگی خود نوشته است: « بهای نفت، نگرانی داخلی بزرگ من است. ما باید هماهنگ با آمریکا، ابتکار عمل را از دست دیگران بگیریم و قیمت ها را پایین نگه داریم. افزایش بهای بنزین، باعث نارضایتی عموم مردم می شود.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار