شله زرد یکی از دسر های محبوب و نذری ثابت ماه مبارک رمضان، محرم وصفر در بین کرمانی هاست که با برنج نیم دانه، زعفران دم کرده غلیظ،گلاب ،دارچین و خلال بادام و کره درست می شود ومشهور به ابراهیم خانی است.

ابراهیم خانی یا همان شله زرد خوشمزه ی کرمانی هابه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ،پیشینه این دسر خوشمزه و مقوی به زمان ابراهیم خان ظهیر الدوله که از شاهزادگان دربار قاجاریه و یکی از حکمران کرمان بوده است باز می گردد. وی در ماه محرم و صفر دستور پخت روزانه یک خروار(معادل 296 کیلو گرم) شله زرد را می داد و به صورت رایگان بین تمامی اقشار پخش می شد.

 دکتر سحر فلاحی کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی، درباره این دسر مقوی نکاتی را یادآور شد و گفت:بهترین زمان برای مصرف در وعده افطار است به دلیل اینکه حاوی برنج و مقداری شکر که منبع غنی از کربوهیدرات است، می تواند در بالا بردن قند خون موثر باشد.

وی گفت:آب برنج خیسانده شده برای شله زرد نباید دور ریخته شود زیرا حاوی مقدار زیادی از ویتامین های گروه B و منبع غنی از کربوهیدات است که برای عملکرد بسیاری از انزیم های بدن لازم است.

وی ادامه داد : استفاده از دارچین ، هل و زعفران در این دسر سبب چربی سوزی ، کاهش و کنترل قند و چربی خون می شود و خاصیت آرامش بخشی و انتی اکسیدان دارد.

انتهای پیام/ح



////

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار