جامعه پرستاری و پزشکی نیاز به همگرایی تیمی دارند/ دستاوردهای اجلاس ژنو برای ایران

معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: جامعه پرستاری و پزشکی نیاز به همگرایی تیمی دارند و پرداختن به مسائل اختلافی جز تشویش و دلسردی پیامدی ندارد.

محمد میرزابیگی معاون پرستاری وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص اجلاس پرستاری کشورهای جهان که در ژنو برگزار شد، گفت: با توجه به اینکه حدود 70 درصد گروه‌های سلامت را نیروهای پرستاری شامل می شود، امسال موضوع اجلاس بر روی مسائل توسعه پایدار، نقش نیروی انسانی به ویژه در نظام‌های سلامت بوده است.

وی افزود: این مجمع سه‌جانبه با ترکیبی از مدیران ارشد پرستاری دنیا، NGOهای مؤثر و سیستم‌های تنظیم‌کننده مقررات حرفه‌ای و میزبانی سازمان جهانی بهداشت و با همکاری شورای بین‌المللی پرستاری برگزار شد.

میرزابیگی در خصوص مسائل مطرح شده در این نشست عنوان کرد: در این نشست بر نقش و جایگاه مراقبت‌های پرستاری در توسعه پایدار تأکید و مسائلی مانند بیماری‌های غیرواگیر که دامن بسیاری از کشورها از جمله کشور ما را گرفته، بررسی و بحث شد.

میرزابیگی تاکید کرد: در جامعه پرستاری، گروه پزشکی و به طور کلی در نظام سلامت، نیاز به همگرایی تیمی داریم و پرداختن به مسائل اختلافی و دامن زدن به آن، خواسته عموم پرستاران و گروه‌های نظام سلامت نیست و جز تشویش و دلسردی پیامدی ندارد.

وی افزود: نباید به مسائل اختلافی دامن زده شود بلکه باید اولویت‌های کشور دیده و در آن چارچوب حرکت شود.

معاون پرستاری وزیر بهداشت ادامه داد: انسجام و مراقبت‌های جامعه‌نگر، همچنین چگونگی حضور پرستار با روش مراقبت به روز شده در سطح بیمارستان‌ها و جامعه از دیگر موضوعات مورد نظر در این اجلاس بوده است.

وی در خصوص صحبت های مدیرکل دپارتمان نیروی انسانی سازمان جهانی بهداشت گفت: دنیا تا سال 2030 به چهل میلیون نیرو در نظام‌های سلامت نیاز دارد و در این بین فقط کشورهای در حال توسعه و کم برخوردار به تنهایی باید 18 میلیون نفر را به نظام سلامت خود بیفزایند و در این بین سهم پرستاران بیش از 70 درصد از این نیروها است بنابراین کمبود پرستار مشکل و حتی بحران جهانی است.

میرزابیگی در خصوص دستاورد ایران از اجلاس ژنو عنوان کرد: یکی دیگر از دستاوردهای قابل توجه حضور مسئولان پرستاری کشورهای منطقه امرو در ایران در سال 2017 است که مدیران ارشد پرستاری و مسئولان پرستاری منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی در آن حضور دارند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت گفت: در طول این سالها در سازمان نظام پرستاری مطالبه‌گری محکمی داشته‌ایم. باید به جای نگاه واگرایانه، نگاه همگرایانه داشته باشیم، این نیاز امروز ماست. اگر در اجلاس ژنو حرفی داشته‌ایم، ناشی از انسجام درونی مجموعه بوده است.

میرزابیگی ادامه داد: برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار و برطرف‌سازی نیاز مردم از طریق مراقبت‌های پرستاری، باید همگرایی داشته باشیم. در دنیا مراکز علمی سازمان‌یافته برای ارائه خدمات علمی و به روز وجود دارند اما جای خالی این مراکز در ایران احساس می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار