انحراف پرواز شماره MS804 مصر از مسیر خود گمانه زنی های زیادی را در مورد ابهامات این حادثه در خصوص اینکه سقوط بوده یا سرنگونی به دنبال داشته است.
این گزارشهای اطلاعاتی می افزاید سناریوی انحراف 90 درجه ای هواپیما به چپ و سپس 360 درجه به راست نشان می دهد گویی هواپیمای مصری مثل یک هواپیمای جنگنده می خواسته است از خطری که به آن نزدیک می شده است، فرار کند.
نقشه رزمایش اسرائیل در جنوب کرت نشان می دهد مسیر پرواز هواپیمای مصری نه تنها از آن عبور می کرده است بلکه بر اساس جدول اخطارهای هوانوردی ورود این هواپیما به حریم هوایی یونان با این رزمایش همزمان بوده و بر اساس اعلام روزنامه «مصری الیوم» این هواپیما پس از گذشت 27 دقیقه از آغاز رزمایش هوایی جنگنده های اسرائیل ناپدید شده است.
علائم درخواست از خلبان هواپیمای مصری در ساعت دو و 27 دقیقه به وقت قاهره نشان می دهد مامور کنترل پرواز خطوط هوایی یونان می گوید «شما اکنون در ارتفاع 37 هزار پایی قرار دارید.. تا لحظاتی دیگر آسمان یونان را ترک خواهید کرد.. لطفا تایید کنید»
اما هیچ پاسخی از خلبان این هواپیما دریافت نمی کند و در نهایت صبح جمعه به صورت نهایی سقوط آن در مرز بین یونان و مصر اعلام می شود.
این گزارشهای اطلاعاتی می افزاید در ساعت دو و 29 دقیقه و 40 ثانیه به وقت قاهره، سیگنالهای هواپیما در فاصله 7 مایلی منطقه «کومبی» که در محدوده مراقبت فرودگاه قاهره است ، محو شد، اما هیچ درخواست کمکی از هواپیما صادر نشد که همین مسئله نشان می دهد برای هواپیمایی که کادر آن توان درخواست کمک نداشتند اتفاقی ناگهانی رخ داده است.
در توضیحات مقامات رسمی یونان در مورد این حادثه و زوایای پنهان آن هیچ اشاره ای به تمرینات هوائی نظامی اسرائیل در جنوب جزیره کرت یونان نشده است.
به گفته نوتام (NOTAM ، اطلاعیه هوانوردی) اسرائیل از اول ماه جاری، یعنی یک شب قبل از سقوط هواپیمای مصری، رزمایش هوائی خود را در این منطقه آغاز کرده است.
پس از آن که ترکیه6 سال قبل به دنبال حادثه کشتی مرمره که قصد داشت محاصره غزه را بشکند مانع از اجرای تمرینات هواپیماهای جنگی اسرائیل در آسمان خود شد، هواپیماهای اسرائیلی اقدام به اجرای رزمایش در آسمان یونان کردند که مجاور مرزهای مصر و لیبی است.
زمان اجرای رزمایشهای جنگنده های اسرائیلی از 18 مه تا 6 ژوئیه آینده در حد فاصل جنوب جزیره کرت تا شمال لیبی اعلام شد.
به گفته روزنامه های قبرسی و یونانی و پایگاه اینترنتی «ON Alert» که کارشناس امور نظامی و اعلام زمان رزمایشهای جنگی است ، نوتام زمان اجرای رزمایشهای هوایی را از ساعت سه بامداد به وقت یونان ، و دو بامداد به وقت مصر، تا ساعت 11 صبح در تاریخ یاد شده، اعلام کردند.
پایگاه اینترنتی «ON Alert» افزود مقامات یونانی زمان این رزمایش را با شماره «NOTAM A0992/16» مشخص کردند که این مجوز به جنگنده های اسرائیلی اجازه می دهد آزادانه رزمایش هوایی خود را در تاریخ 18 مه تا 6 ژوئن در حریم هوایی یونان انجام دهند.
همچنین مساحت این رزمایش از جنوب کرت و شمال آفریقا از مرز یونان با اسکندریه تا بنغازی در لیبی مشخص شده است.
این پایگاه اینترنتی، تصویری از نقشه هوایی A0992 را از پایگاه اینترنتی سازمان هواپیمایی فدرال آمریکا که گزارشهای هوایی نوتام NOTAM را انتشار می دهد ، منتشر کرد که جستجو در گوگل این گزارش را در این پایگاه آمریکایی تایید می کند، اما با مراجعه به این پایگاه اینترنتی مشخص می شود پس از حادثه هواپیمای مصری شماره برنامه هوانوردی که رزمایش اسرائیل را با شماره A0992 مشخص می کند حذف شده است درحالی که برنامه های دیگر پس و پیش این رزمایش که با شماره ردیف A0991 و A0993 مشخص شده باقی مانده است.
پانوس کامینوس وزیر دفاع یونان پیش از این گفته بود این هواپیما مسیر طبیعی خود را در حریم هوایی یونان پیمود، اما پس از آن از مسیر خود منحرف شد و در ساعت سه و 39 دقیقه پنجشنبه به وقت محلی (دو و 39 دقیقه به وقت قاهره) سقوط کرد.
وی افزود :« هواپیمای مصری زمانی که وارد حریم هوایی مصر شد در ارتفاع 37 هزار پایی بود، اما 90 درجه به چپ و پس از آن 360 درجه به راست منحرف شد و از ارتفاع 37 هزار پایی تا ارتفاع 15 هزار پایی و سپس تا ارتفاع 10 هزار پایی پایین آمد و پس از آن سیگنالها قطع شد.»
روزنامه ها در گزارشهای خود حادثه سقوط هواپیمای مصری در بامداد پنجشنبه و استعفای موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، را در صبح جمعه آن هم بدون هیچ دلیل روشن یا قانع کننده ای ، مرتبط می کنند چرا که اشاره ای به وقوع اشتباهی فاحش در برگزاری رزمایش اسرائیل دارد که موجب سرنگونی هواپیمای مصری شده است مسئله ای که موجب شده است یعلون بلافاصله استعفا دهد.