وزیر آموزش و پرورش فعالیت‌های نهادهایی مانند کانون و سازمان دانش‌آموزی با رویکرد تربیت اجتماعی و سیاسی را مهم دانست.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛علی اصغر فانی وزیر  آموزش و پرورش در آیین گردهمایی مشترک مدیران حوزه ستادی و استانی معاونت پرورشی فرهنگی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن مثبت شمردن این برنامه گفت: هدف اصلی آموزش و پرورش تربیت دانش‌آموزان است و این امر زمانی به خوبی محقق می‌شود که دانش‌آموز با رفتار نسبتا پایداری پرورش یابد.

وی در ادامه با بیان اینکه بیش از 13 میلیون دانش‌آموز سرمایه اصلی کشور هستند گفت: بحث تربیت بسیار با اهمیت است و در سند تحول بر تربیت متوازن تأکید شده است بنابراین باید ساحت‌های شش گانه به طور متوازن در تربیت دانش‌آموزان لحاظ شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: تربیت اعتقادی- اخلاقی یکی از شش ساحت مورد توجه است که دانش‌‌آموزان در این حوزه بر اساس عادات،‌ ارزش‌ها و سنن پرورش می‌یابند.

فانی عنوان کرد: ساحت اعتقادی از دیگر موارد مورد توجه در تربیت است و در این حوزه تأکید زیادی بر ادب و اخلاق است.

وزیر آموزش و پرورش ساحت اجتماعی سیاسی را گزینه دیگر را در ساحت‌های شش گانه به شمار آورد و گفتک‌بادی نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی دانش‌ آوزان بینش داشته باشند و همین بتواند با دیگران ارتباط برقرار کنند.

وی افزود: در تقسیم بندی دیگر ی که در حوزه آموزش انجام می‌شود چهار مسئله آموختن برای دانستن برای بکار بستن، آموختن برای زیستن و آموختن برای با دیگران زیستن مورد توجه است که در واقع مورد آخر بحث تربیت اجتماعی و تعاملات اجتماعی ر ا بیان می‌کند.

فانی با بیان اینکه یکی از خلأهای امروزه ما تربیت اجتماعی است گفت: بچه ها امروزه کمتر می‌توانند با دیگران تعامل داشته باشند، در نتیجه فعالیت‌ها در نهادهایی مانند کانون و سازمان دانش‌آموزی با رویکرد تربیت اجتماعی و سیاسی بسیار مثبت تلقی می‌شود.

وی تربیت زیبایی شناختی و هنری را سومین ساحت در تربیت دانش‌ آوزان عنوان کرد و گفت: بچه‌ها باید در این زمینه تقویت شوند و مسابقات فرهنگی و هنری با چنین رویکردی برگزار می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش تربیت بدنی را ساحت دیگر در تربیت دانش‌آموزان معرفی کرد و گفت : تقویت بنیه جسمانی بسیار مورد توجه است و باید با کمک توانمندی جسمانی سایر توانمندی‌ها را نیز برای فعالیت در جامعه به کار گرفت.

وی تربیت حرفه‌ای و اقتصادی را پنجمین ساخت در آموزش و پرورش دانست  اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی ناظر بر این تربیت است و دانش‌اموزان باید برای ورود به کسب و کار آماده شوند.

وزیر آموزش و پرورش ضمن تأکید بر این نکته که سند تحول به آموزشهای فنی و حرفه‌ای توجه ویژه‌ای می‌شود بیان کرد: اکنون بیش از 38 درصد دانش‌آموزان در هنرستان‌های فنی و حرفه ای و کاردانش تحصیل می‌کنند اما علاوه بر این تعداد در سند تحول تأکید شده که دانش‌آموزان شاخه نظری هم باید حرفه‌ای بیاموزند که البته تحقق این مسئله زمان بر است اما با این وجود آموزش و پرورش در مدارس شبانه‌روزی با اجرای طرح خوداتکایی برای دانش آموزان به تحقق بخشی از این امر پرداخته است.

فانی تربیت علمی فناورانه را آخرین ساحت در تربیت دانش‌آموزان تلقی کرد و گفت: دانش‌آموزان باید در زمینه‌های علمی و در سطح آموزش‌های نیمه تخصصی به این تربیت هم توجه داشته باشند.

ضرورت هدف گذاری در اجرای طرح‌ها
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید از اقدامات عجولانه پرهیز شود بیان داشت: برای اجرای برنامه‌ها هدفگذاری الزامی است و برنامه‌ریزی شالوده مدیریت است.

وی افزود: فرآیند برنامه ریزی یعنی ذهن پیش از اقدام به کار گرفته شود و در این امر اهداف، موانع، چالش ها و الزامات باید در برنامه ریزی لحاظ شود، لذا برای تربیت همه جانبه در ساحت های شش گانه ضرورت می یابد. 

وزیرآموزش و پرورش بیان کرد: پیاده سازی دقیق طرح جامع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز از دیگر برنامه های آموزش و پرورش است که به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسیده است و اکنون در 55 هزار مدرسه اقامه نماز جماعت انجام می شود.

ضرورت تحول نیروی انسانی در آموزش و پرورش
فانی در خصوص تحول در آموزش و پرورش گفت: تحول در آموزش و پرورش در گرو تحول در نیروی انسانی است در نتیجه تمام تلاش ما توانمندسازی و افزایش انگیزه در نیروی انسانی است؛ لذا بهسازی نیروی انسانی و ارزیابی های مستمر در دستورکار همه بخش های آموزش و پرورش قرار دارد.

ضرورت توسعه مشارکت در آموزش و پرورش 
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فعالیت های گسترده آموزش و پرورش به لحاظ کمی و کیفی مشارکت همگان را می طلبد،بیان کرد: علاوه بر کانون پرورشی فکری  باید صدا و سیما، وزارت ارشاد و سایر نهادهای مربوطه با آموزش و پرورش همکاری داشته باشند البته تا کنون تفاهم نامه هایی هم در زمینه توسعه مشارکت ها داشتیم که باید بیش از این تقویت شود.

وی با اشاره به اینکه واگذاری امور به دانش آموزان، روحیه مسئولیت پذیری و مدیریت در آنها را تقویت می کند، اظهار کرد: بر استفاده از توان مردم و اولیا باید بیش از پیش متمرکز شویم.

وی در خصوص تغییرات اجتماعی و تناسب آن با تربیت دانش آموزان گفت: امروزه تحولات محیطی، روابط اجتماعی، شبکه های اجتماعی و رسانه‌های متعدد شرایطی را ایجاد کرده که باید در نوع آموزش ها تجدیدنظر شود.

فانی با بیان اینکه امسال با توجه اجرای  نظام 3-3-6 دانش آموزان پایه نهم باید انتخاب رشته انجام دهند، اظهار کرد:  در توجیه دانش آموزان و اعمال ضوابط مربوط به آن باید توجه ویژه‌ای شود تا دانش آموزان با آگاهی اقدام کنند.

مدرسه محوری ، تضمین تحقق تربیت کامل
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید مدرسه محور تربیت قرار گیرد، بیان کرد: در چنین شرایطی تربیت صحیح شکل می گیرد.

وی به طرح کانون _مدرسه که در گذشته انجام شده اشاره کرد و افزود: در این طرح از امکانات کانون در زمینه‌های مختلف تعلیم و تربیت استفاده می‌شود.

فانی گفت: با توجه به این تجربه مثبت باید از امکانات سایر نهادها برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان استفاده شود.

وی در خصوص نقل و انتقال معلمان گفت: به طور کلی شرایط منتقل شدن در صورت عدم نیاز مبدأ و نیاز به نیروی انسانی دانشگاه مقصد است که این قانون از بدو تأسیس آموزش و پرورش وجود داشته است.

فانی ادامه داد: چنانچه نیاز به انتقال نیرویی احساس شود این فرایند صورت می‌گیرد.

وی در خصوص تأمین نیروی انسانی نیز بیان کرد: تعدادی از دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان امسال فارغ‌ التحصیل می‌شوند در نتیجه تأمین نیروی انسانی به این وسیله صورت می‌گیرد و امیدواریم مشکلی در این فرایند به وجود نیاید.

فانی در خصوص کودکان بازمانده از تحصیل گفت: طی دو سال اخیر برنامه مبارزه با بی‌سوادی را به شدت مورد توجه قرار دادیم و در این راستا هیچ دانش‌آموزی به دلیل عدم امکانات آموزشی از تحصیل مرحوم نشد و حتی مدارسی که تک دانش آموزی باشد در کشور وجود دارد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: علاوه بر این مدارس کلاس‌های کم جمعیت طرح روستامرکزی برای کلاس های متوسطه اول و دوم و احداث مدارس شبانه‌روزی برای مناطق صعب‌العبور در نظر گرفته شده است.

فانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به بحث هدایت تحصیلی اشاره کرد و گفت: چهار عامل در این فرآیند موثر هستند که شامل استعداد، علاقه، نیاز و امکانات آموزش و پرورش است و بر این مبنا توزیع متوازنی از شاخه‌‌ها و رشته‌ها ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
شما این همه فارغ التحصیل ممتاز دانشگاه ها با معدل بالای 17 در مقطع ارشدو بیخیال شدیدو دنبال دانشگاه نوپا میگردید؟؟؟
خجالت آوره بخدا
جوان فوق لیسانس 35 ساله بیکار اونوقت بچه 18 ساله معلم !!!
آخرین اخبار