رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش در نشست کیفیت بخشی به آموزش که با حضور رئیس جمهور، معاونین و مدیران ستادی در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، ضمن تبریک ایام و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه مدرسه در تراز سند تحول بنیادین را با چشم انداز ایجاد محیطی پویا، خلّاق و یادگیرنده با مشارکت دانش آموزان باید راه اندازی کرد، گفت: بناست در این مدرسه با بهره گیری از روشهای نوین آموزشی، فناوریهای روز به برنامه درسی غنی به پرورش تفکر انتقادی، خلاقیت و مهارتهای حل مسأله دانش آموزان پرداخته شود.
وی ادامه داد: مدارس تراز باید به نیازهای فردی دانش آموزان توجه کند تا استعدادهای خود را شکوفا کرده و به شهروندان مسئولیت پذیر تبدیل شوند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش به ویژگیهای مدرسه تراز سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: یادگیری فعال، توجه به تفاوتهای فردی، استفاده از فناوریهای نوین و تربیت اسلامی و ... از مهمترین آنها محسوب میشود.
وی به طراحی اقدامات اجرایی لازم در ذیل برنامه رئیس جمهور اشاره کرد و گفت: سناریوی اجرای برنامه درسی را طراحی کردیم و برای انجام این مهم؛ شهر قدس به عنوان پایلوت تعیین شده و آمار نیروی انسانی، فضا وتجهیزات آن نیز احصا شده است.
حکیم زاده با تأکید بر این که تمامی مدارس ابتدایی شهر قدس در طرح مدارس الگوی تراز سند تحول بنیادین قرار میگیرند، گفت: در این راستا شبکهای از معلمان و مدیران شهر قدس به عنوان پایلوت کشوری ایجاد شده است و با تشکیل کارگروه ویژه استانی در اداره کل شهرستانهای استان تهران به دنبال توانمندسازی معلمان با رویکرد اصلاح روشهای آموزش هستیم.
معاون وزیر ادامه داد: در این مدل، اینفوگرافی و محتوای آموزشی با موضوع روشهای فعال تدریس طراحی و محتوای آموزشی ویژه اولیا نیز تدوین شده است.
وی به اقدامات دیگر در این زمینه اشاره کرد و افزود: بازبینی سرفصلهای آموزشی، برگزاری نشستهای مشترک بانمایندگان اداره کل شهرستانهای تهران و احصای منابع علمی معتبر از تجربیات از دیگر برنامههای این حوزه بوده است.
حکیم زاده با اشاره به تحصیل ۲۰۰۳ دانش آموز اتباع در شهر قدس، بیان کرد: اسکن کاملی از وضعیت آموزشی آنان را احصا و وضعیت بازماندگان از تحصیل، ترک تحصیل و دانشآموزان تکرار پایه را نیز بررسی و احصا کردهایم.
به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش ضمن احصای تجهیزات مورد نیاز درون مدرسه؛ تاکنون حدود ۱۸ کارگاه مجازی و۲۵ کارگاه حضوری برگزار کردیم.
وی با اشاره به برگزاری جلساتی برای نحوه انجام جشنوارههای متنوع تحول در محیطهای یادگیری، گفت: شکل لباس معلم تا دانش آموز و زیباسازی کلاسهای درس و پی گیری برگزاری جشنواره بازی و یادگیری از محورهای برگزاری این جشنواره خواهد بود.
شناسایی نقاط ضعف و قوت مدارس تراز شهرقدس
همچنین مصطفی آذر کیش معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش در این نشست ضمن ابراز خرسندی از توجه ویژه رئیس جمهور به موضوع برابری آموزش به گامهای اجرایی فعالیتهای معاونت متوسطه در این زمینه اشاره کرد و افزود: در این راستا ضمن برگزاری نشستهای مختلف و هم اندیشی؛ محتواهای آموزشی نیز تولید کردیم و در این بخش۲۰ درصد پیشرفت داشتهایم.
وی به تولید فیلمهای آموزشی الگوی این طرح اشاره کرد و گفت: مدارس هدف و راهبران آموزشی و تربیتی را در شهر قدس را به عنوان نمونه آزمایشی تعیین و از محیط و فضاهای یادگیری مدارس هدف بازدید و با معلمان نشستهای تخصصی برگزار کردیم و نقاط ضعف و قوت را شناسایی کردیم.
آذرکیش با بیان این که در شهر قدس ۵۵ درصد دانش آموزان در رشته انسانی تحصیل میکنند، گفت: راهبردهای لازم را در این زمینه ارائه کردهایم و برای توانمندسازی منابع انسانی بر اساس شش قطب کشور برگزار کردهایم
به گفته وی اجرای طرح درسی در کلاس درس از آخرین اقدامات این معاونت در این خصوص بوده است.
اجرای الگوی مدرسه تراز در ۱۰درصد از مدارس ۵ قطب آموزشی کشور
علیرضا کمرئی مشاور وزیر در ارتقای کیفیت آموزش مدارس دولتی آموزش و پرورش نیز در نشست کیفیت بخشی به آموزش گفت: مدرسه امروز یک مکان و سازمان نیست، امروزه از مدرسه بهعنوان یک میدان معنایی یاد میشود که در آن یاددهی و یادگیری اتفاق میافتد.
وی ادامه داد: بنابراین کار آموزش و تربیت کار بسیار دشواری شده است و کودکان در معرض عواملی متعدد تربیتی هستند.
کمرئی با اشاره به اینکه برنامه درسی، راهبری مدیریت و ... امری ضروری است، گفت: تمرکز ما به بهبود جریان آموزشی و روشهای آموزشی است و از این رو توجه به مدرسه تراز بسیار حائز اهمیت است و این الگو از حدود ۴ ماه گذشته با معنای جدیدی آغاز شده است.
وی تأکید کرد: اگر قرار بود گفتمان مدرسه تراز را آغاز کنیم باید گفتمان امروزی مدرسه را نقد میکردیم. از این رو این گفتمان، ضرورت توجه به مدرسه را نیز ضروری کرده تا حمایت گر موقعیت یادگیری و بهبود روشهای در تدریس باشد.
کمرئی الگوی مدرسه تراز را بستر کیفیت بخشی دانست و گفت: بهسازی مدرسه و تحول در روشهای تدریس معلمان با بهره گیری از این الگو فراهم میشود.
وی با بیان فلسفه اینکه میان بهسازی آموزش که منجر به تغییر رفتار فرد و تغییر رویکردهای شغلی میشود، گفت: الگوی مفهومی نقشه راه اجرایی سند تحول بنیادین با هدف اجرایی سازی سند در مدارس ارائه شده است. در این مسیر الگوی مدرسه در سطح ستاد و در سطح مدرسه طراحی شد تا همه دریافت واحدی از آموزش داشته باشند تا مدرسه قادر شود برنامه راهبردی برای خود تدوین کند. در نهایت شاخصهایی تدوین شده تا مدرسه برنامهها و پروژههای خود را ارزیابی کند. الگوی مدرسه تراز علاوه بر تحقق بعضی از چرخشهای تحولی مهم مدرسه، بستر اجرایی برنامههای تحولی مانند: تحول در فرآیند یاددهی و یادگیری را فراهم میکند.
مشاور وزیر در ارتقای کیفیت آموزش مدارس دولتی ضمن تشریح ارائه پیش فرضهای الگوی مدرسه تراز بر تعاریف جدید مدرسه، مدیریت آموزشگاهی و بهبود روشهای تدریس با اجرای مدرسه تراز تاکید کرد.
وی افزود: در بهبود روشهای تدریس، «معلمان»، نقطه کانونی تحول در نظام آموزشی و تضمین کننده کارایی و اثربخشی آن هستند. مدیران نیز نگهبانان این مسیرند.
مشاور وزیر در ارتقای کیفیت آموزش مدارس دولتی آموزش و پرورش در ضمن تعریف اهداف مدرسه برمبنای تحلیل محیطی و موقعیت، تعریفی از راهبردهای مدرسه براساس ارزشها و مأموریتهای مدرسه ارائه کرد.
کمرئی ادامه داد: الگوی مدرسه تراز، یک طرح نیست و حتی یک برنامه و یا فعالیت در موازات برنامههای مدیران نیست.
وی داشتن چشم انداز، هدف گذاری و تهیه وتدوین استراتژی را گامهای اجرایی این الگو برشمرد و تصریح کرد: الگوی مدرسه تراز طراحی شده و ابعاد اجرایی آن در قالب ساختار و شکست پروژه نیز تعریف شده است. همچنین اسناد پشتیبانی مرتبط با استقرار هم تولید شده و مدل برنامه ریزی و نظام ارزیابی الگو نیز معین شده است.
به گفته مشاور وزیر، شاخصهای کلیدی ارزیابی عملکرد مدارس تولید شده است و قرار است ۱۰ درصد مدارس کشور برای استقرار الگو شناسایی و در پنج قطب برای آموزش آماده شوند و برای این منظور راهبران تحول در معاونتها در بیش از ۱۰۰ هزار مدرسه شناسایی شدهاند.
منبع: وزارت آموزش و پرورش