ضرورت همسوسازی فعالیت‌های کانون پرورش فکری با آموزش و پرورش

معاون پرورشی فرهنگی آموزش و پرورش همسوسازی فعالیت‌ها با کانون پرورش فکری برای توسعه فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی در جهت تربیت دانش‌آموزان را ضروری دانست.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ آیین گردهمایی معاونان پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش و مدیران کانون پرورش فکری صبح امروز در محل این کانون برگزار شد.

در این مراسم حمیدرضا کفاش معاون فرهنگی پرورشی آموزش و پرورش ضمن اشاره به موفقیت کانون پرورش فکری  و برگزیدن شدن در نمایشگاه کتاب گفت: باید کتاب‌های تولید کانون بیشتر مورد توجه قرار گیرد و هم افزایی‌هایی در این خصوص داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید در فعالیت‌ها مشارکت را افزایش دهیم، افزود: در دولت تدبیر و امید وزیر آموزش و پرورش نگاه ویژه‌ای به توسعه مشارکت‌ها دارد و در این زمینه گفتگوهای خوبی با بخش های مختلف انجام شده است.

معاون فرهنگی پرورشی آموزش و پرورش بیان کرد: کانون، تولیدات حساب‌ شده‌ای دارد که باید در تمام مدارس توزیع شود در واقع باید مشارکت‌های کانون پرورش فکری با آموزش و پرورش توسعه یابد.

کفاش با اشاره به اینکه 800 مرکز کانون پرورش فکری برای 105 هزار مدرسه سراسر کشور تعداد زیادی نیست، تصریح کرد: با این وجود باید مشارکت بیشتری بین کانون و آموزش و پرورش وجود داشته باشد.

معاون فرهنگی پرورشی آموزش و پرورش اظهار داشت: بر این اساس تفاهم‌نامه‌ای بین کانون پرورش فکری و آموزش و پرورش امضا شده که باید طبق این تفاهم‌نامه مشارکت‌ها افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: برای افزایش مشارکت‌ها مقدماتی نیاز است از جمله اینکه باید به این تفاهم‌نامه توجه شده و مقدمات اجرایی شدن آن فراهم شود.

کفاش گفت: باید فعالیت‌های خود را با کانون پرورش فکری همسو کنیم.

وی با بیان اینکه یکسان سازی هیچ‌گاه ممکن نیست، افزود:  از تعدد تشکل‌های مختلف ضرر نمی‌کنیم بلکه زمانی متضرر می‌شویم که بخواهیم فعالیت‌های یکدیگر را خنثی کنیم در واقع همسوسازی همیشه لازم و یکسان سازی نفی می‌شود.

معاون فرهنگی پرورشی آموزش و پرورش اظهار کرد: باید بر روی فعالیت‌ها نگاه فردی وجود نداشته باشد، در این راستا باید تلاش کنیم تا اقدامات مثبت و زمینه‌های رشد برای دانش‌آموزان فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه بحث کتابخوانی برای دانش آموزان بسیار مهم است، تصریح کرد:‌ برای ملتی که اهل مطالعه نباشد آینده روشنی وجود ندارد به همین خاطر باید کتابخوانی و توجه به هنر را در دانش‌آموزان تقویت کنیم. 

کفاش ضمن اشاره به اینکه امور تربیتی آموزش و پرورش بیش از 2 هزار مرکز فرهنگی و تربیتی برای پرورش و تربیت دانش‌آموزان در نظر گرفته، گفت: بر اساس این ظرفیت و همچنین قریب به 800 مرکز کانون پرورش فکری می‌توان زمینه‌های رشد فرهنگی و پرورشی را در دانش‌آموزان در حد مطلوب پرورش داد.

وی با بیان اینکه برای افزایش مشارکت باید از همپوشانی‌های نامناسب خودداری کرد، افزود: باید با توجه به بهره‌وری، از منابع انرژی بهترین استفاده را داشته باشیم و در واقع برای توسعه کارها از ظرفیت‌های داخلی حداکثر بهره را ببریم.

توجه به گفتمان دانش‌آموزی برای تحقق اقتصاد مقاومتی
معاون فرهنگی پرورشی آموزش و پرورش در خصوص اقتصاد مقاومتی و اقدامات مربوط به آن در حوزه آموزش و پرورش گفت: باید دانش‌آموزان را با این حوزه آشنا کنیم و با استفاده از ظرفیت‌های موجود در نظام و گفتمان سازی، حضور آنها را برای تحقق اقتصاد مقاومتی ارزشمند کنیم.

وی ادامه داد: چند موضوع در حوزه گفتمان سازی مورد توجه است از جمله این که نگاه ویژه‌ای به تولید داخلی داشته است.

کفاش ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی افزود: برای توجه به تولید داخلی باید فرهنگ‌سازی شود؛ مسائلی با این عنوان مطرح شود تا دانش‌آموزان را به گفتمان پیرامون این مسئله و توجه به آن تشویق کنیم.

کفاش از دیگر مسائل مورد توجه در بحث اقتصاد مقاومتی را مصرف بهینه انرژی ذکر کرد و تصریح کرد: در این خصوص باید سبک زندگی را تغییر داد که با این روش به اقتصاد مقاومتی عمل می‌شود. در واقع در حوزه مصرف، آموزش و پرورش می‌تواند با همکاری سایر نهادها پیام‌هایی تأثیرگذار تولید کرده و با انجام فعالیت‌های ریشه‌ای مصرف بهینه را نهادینه کند.

وی ادامه داد: باید در حوزه‌ها امور تربیتی فعالیت چشمگیر داشته باشد از جمله اینکه در بحث ورزش همگانی و مستمر توصیه‌های لازم به دانش‌آموزان را انجام دهد همچنین باید در حوزه نظارت بر تغذیه دانش‌آموزان در بوفه مدارس فعالیت‌ها تقویت شود.

کفاش تولید لوازم تحریر داخلی را از دیگر دستاوردهای توجه به اقتصاد مقاومتی دانست و بیان کرد: این اقدام علاوه بر توجه به اقتصاد مقاومتی بار فرهنگی و اقتصادی نیز برای کشور به همراه دارد و به این وسیله می‌توان برخی مفاهیم مثبت را به دانش‌آموزان آموزش داد.

معاون فرهنگی پرورشی آموزش و پرورش اردوهای سازندگی را نیز از دیگر موارد مورد توجه بر اقتصاد مقاومتی دانست و اظهار کرد: با توسعه این اردوها به دانش‌آموزان نحوه مدیریت صحیح و مشارکت آموزش داده می‌شود همچنین احترام به محیط زیست و توجه به آن نیز باید مورد توجه قرار گیرد و در این راستا سازمان دانش‌آموزی اقدامات قابل توجهی در دست اقدام دارد.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان باید در دوران تحصیل به یک مهارت عمده‌ای برای دستیابی به درآمد توجه کنند و باید برای این اقدام فرهنگ‌سازی انجام شود که امور تربیتی در این خصوص جایگاه ویژه‌ای دارد.

کفاش توجه به تشکل‌های دانش‌آموزی را بسیار مهم دانست و عنوان کرد: جوان باوری و تقویت تشکل‌های دانش‌آموزی در آموزش و پرورش اقدامی بسیار مهم است.

وی افزود: تقویت وضعیت آموزشی دانش‌آموزان و جلوگیری از افت تحصیلی نیز بسیار مورد توجه است و باید به گونه‌ای فرهنگ‌سازی شود تا  با مشارکت دانش‌‌‌آموزان زمینه افت تحصیلی از بین برود.

معاون فرهنگی پرورشی آموزش و پرورش گفت: بودجه کلان فرهنگی باید به آموزش و پرورش اختصاص پیدا کند تا فعالیت‌های فرهنگی به صورت ریشه‌ای در جامعه نهادینه شود که در این خصوص رئیس جمهور نیز به اختصاص بودجه فرهنگی به آموزش و پرورش اشاره کرده، البته برای اختصاص این امر باید فرهنگ‌سازی و جنبش اجتماعی ایجاد شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.