حدود 2000 کودک بی‌شناسنامه حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان افغان در استان البرز وجود دارد.

کودکان بی‌هویت، مهمانان ناخوانده البرزبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی البرز با اشاره به انتشار خبری مبنی بر وجود 32 هزار کودک بی‌شناسنامه حاصل ازدواج زنان ایرانی با اتباع افغانستان در کشور گفت: احتمالاً شش درصد از این رقم سهم استان البرز باشد.

طبق قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی مصوب دوم مهرماه 85 فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی که در ایران متولد شده یا حداکثر تا یک سال پس از تصویب این قانون در ایران متولد می‌شوند، می‌توانند پس از رسیدن به سن هجده سال تمام تقاضای تابعیت ایرانی کنند.

این افراد در صورت نداشتن سوءپیشینه کیفری یا امنیتی و اعلام رد تابعیت غیر ایرانی به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند.

طبق آمار وزارت کشور، روزانه پنج ازدواج رسمی میان زنان ایرانی و مردان افغان در کشور به ثبت می‌رسد و با توجه به قانون فوق فرزندان حاصل از این ازدواج تا سن 18 سالگی از داشتن تابعیت ایرانی محروم هستند.

امروز پدیده کودکان بی‌هویت که ناشی از همین موضوع است تا حدی گسترش پیدا کرده است که اخیراً اعلام شد 32 هزار کودک بدون هویت و شناسنامه حاصل ازدواج زنان و دختران ایرانی با اتباع بیگانه در کشور وجود دارد. البته که این آمار رسمی است و به احتمال زیاد عمق این پدیده در کشور بسیار بیشتر از این آمار است.

این خبری بود که اداره‌کل اتباع خارجی استانداری تهران دست به انتشار آن زد و وضعیت این کودکان را نامعلوم اعلام کرد. این کودکان که اغلب از پدران افغان هستند نه شناسنامه دارند و نه می‌توانند تابعیت ایرانی داشته باشند و از هیچ حقوق قانونی برخوردار نیستند. پدران بسیاری از این کودکان در افغانستان به سر می‌برند و هیچ تعهدی نسبت به آن‌ها ندارند.

البرز نیز به‌علت رویارویی با موج عظیم مهاجرت به‌خصوص مهاجرت اتباع بیگانه، به طور خاص اتباع افغان، مسلماً با پدیده کودکان بدون هویت و شناسنامه مواجه است، از همین‌رو بر آن شدیم تا چند و چون این موضوع را از مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان البرز جویا شویم.

«قاسم جهانبخش»  اظهار کرد: جمع‌آوری آمار دقیق از کودکان بی‌هویت و بدون شناسنامه در البرز به همکاری دستگاه‌های مختلفی نیازمند است و به‌علت پراکندگی موضوع هم‌اکنون نمی‌توان آماری قطعی به دست داد.

وی در ادامه با بیان این‌که شش درصد از مهاجرین و اتباع افغان به‌صورت رسمی و مجاز در البرز ساکن هستند، خاطرنشان کرد: با عنایت به این‌که آمار کودکان بدون شناسنامه حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان افغان در کشور 32 هزار نفر عنوان شده است، می‌توان حدس زد که شش درصد از این رقم نیز سهم استان البرز باشد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین می‌توان احتمال داد که حدود 2000 کودک بی‌شناسنامه حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان افغان در استان البرز وجود داشته باشد.

بنابر این گزارش : عمده این کودکان به‌علت نداشتن اسناد هویتی از تحصیل بازمانده‌اند و چون نمی‌توانند از امکانات رسمی کشور بهره‌مند شوند ممکن است به سمتی سوق پیدا کنند که امروز ما آن را پدیده کودکان کار و خیابانی می‌نامیم.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۲۲ فروردين ۱۳۹۵
خب شناسنامه بدن اما مشروط باشه نميشه كه آدم وجود داشته باشه اما شناسنامه نداشته باشه اين خودش سرخوردگي ايجاد مي كنه و بعدش اين فرد از ناكجا آباد سردرمياره