یک شرکت خدمات مالی آمریکایی هشدار داد بازگشت ایران به بازار اشباع‌شده‌ نفت، باعث تشدید بحران این بازار خواهد شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خلیج تایمز در گزارشی به نقل از مؤسسه مالی آمریکایی «خدمات سرمایه‌گذاران مودیز،» نوشت: بازگشت ایران به بازار جهانی نفت که پیش از این بدلیل عرضه‌ی بی‌رویه، از طلای سیاه اشباع‌ شده است، باعث تشدید بحران این بازار خواهد شد. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود دست‌کم در چند سال آینده سطح تولید و عرضه‌ی نفت‌خام بیش از میزان تقاضا باشد. در حال حاضر، روزانه حدود 2 میلیون بشکه نفت‌خام مازاد در جهان تولید می‌شود. 

در ادامه گزارش، ادعا شده است: ایران برای یافتن مشتری‌های جدید و حفظ مشتریان قدیمی با مشکلاتی روبروست؛ بنابراین، این کشور برای فروش نفت تولیدی خود در بازاهای جهانی کار آسانی پیش‌ روی نخواهد داشت. در حالی که اعضای اوپک و تولید‌کنندگان غیراوپک برای حفظ سطح تولید روزانه خود با یکدیگر رقابت می‌کنند، به احتمال زیاد نفت‌خام ایران سال 2016، جایگزین 500 هزار بشکه تولید آمریکا خواهد شد. 

نگارنده گزارش سپس می‌افزاید: ایران از لحاظ دارا بودن ذخایر نفتی در جایگاه چهارم جهان قرار دارد. هزینه تولید نفت‌خام در این کشور در مقایسه با دیگر تولید‌کنندگان طلای سیاه، بسیار پایین است (هزینه تولید هر بشکه نفت‌خام در ایران حدود 15 دلار است.)

از سوی دیگر، چندین دهه رکود سرمایه‌گذاری، به بخش‌های نفت و گاز ایران آسیب وارد کرده است. طبق آمار «اداره اطلاعات انرژی آمریکا،» تولید نفت‌خام در ایران از 3.8 میلیون بشکه در روز در سال 2010 به 2.8 میلیون بشکه در سال 2015، کاهش یافت.   



انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار