پایگاه اینترنتی آی بی تایمز در گزارشی به بررسی شرایط ثبات قیمت در بازارهای نفتی در سال 2016 پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه تحلیلی آی بی تایمز در گزارشی به قلم "جس ام‌چاگ" نوشت: پس از روسیه و عربستان، کشورهای ونزوئلا و قطر نیز به جمع حامیان طرح کاهش تولیدات نفتی برای به ثبات رساندن بهای طلای سیاه پیوستند. اعلام تصمیم این چهار کشور برای کاهش تولیدات نفتی توانست در معاملات هفته گذشته، بهای جهانی طلای سیاه را به ثبات نسبی برساند؛ اما همچنان بهای این ماده سوختی تجدیدناپذیر بسیار کمتر از سطح انتظار است.

"مسوین ماهش،" کارشناس نفتی در Barclays PLC در لندن اظهار داشت: هر 4 کشور حامی کاهش تولیدات نفتی، در شرایط کنونی تقریبا نزدیک به حداکثر سقف تولیدات خود، نفت استخراج می‌کنند. پیشنهاد آنها مانند این است که ارتشی هنگام اتمام مهمات، پیشنهاد آتش‌بس مطرح کند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند کاهش مدنظر روسیه و عربستان در تولیدات نفتی، آنقدر کافی نیست تا بتواند از سقوط بهای طلای سیاه جلوگیری کند. بهای هر بشکه نفت برنت روز گذشته به 33 دلار و یک صدم سنت رسید و هر بشکه نفت خام آمریکا نیز در معاملات روز جمعه 29 دلار و 64 سنت ارزشگذاری شد.

بهای جهانی نفت از اواسط سال 2014 سیر نزولی به خود گرفت و دلیل اصلی آن بر هم خوردن توازن میان عرضه و تقاضا، بالا بودن سطح تولیدات در خاورمیانه و آمریکا و کاهش رشد اقتصادی در سراسر جهان به ویژه کشورهای توسعه یافته عنوان شده است. این مسائل موجب شد بهای جهانی نفت در ماه ژانویه (دی) به کمترین سطح در 12 سال اخیر برسد.

بسیاری از کشورهای عضو سازمان اوپک مخالف کاهش سطح تولیدات برای جلوگیری از کاهش بیشتر بهای نفت هستند. عربستان، روسیه، ونزوئلا و قطر اعلام کردند فقط در صورتی سطح تولیدات خود را کاهش خواهند داد که دیگر کشورهای صادرکننده نفت به ویژه ایران و عراق نیز با آنها همراه شوند. واشینگتن پست نیز در خبری اعلام کرد برخی از شرکت‌های نفتی آمریکا در داکوتای شمالی، اوکلاهاما و تگزاس حاضر به کاهش تولیدات نفتی خود نیستند، حتی اگر تمام کشورهای عضو اوپک بر سر این موضوع به توافق برسند.

بلومبرگ در این باره نوشت: کشورهای ایران و عراق برای مدت نسبتا طولانی از حضور در بازارهای نفتی دور ماندند و در بازگشت مجدد به بازار نمی‌توان انتظار داشت باز هم از حق خود چشم‌پوشی کنند. می‌توان از آنها خواست تولیدات خود را به حداکثر نرسانند؛ اما نمی‌توان ایران و عراق را وادار کرد تولیدات را از آنچه هست کمتر کنند.

برخی کارشناسان نفتی درباره آینده بازار خوشبین هستند؛ اما همکاری کشورهای عضو اوپک با کشورهای غیر عضو اوپک را برای حل مشکل بهای نفت لازم می‌دانند. "فواد رزق‌زاده، کارشناس City Index در این باره گفت: ممکن است بهای جهانی نفت در کوتاه مدت تحت فشار قرار داشته باشد؛ اما اگر سیاست درستی اتخاذ شود، دست‌کم از یک رکود جدید در بهای طلای سیاه جلوگیری خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار