جاکارتا پُست در گزارشی نوشت ایران و عربستان بر سر تصاحب بازار انرژی اندونزی، رقابت فشرده‌ای با یکدیگر دارند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی جاکارتا پُست در گزارشی نوشت: ایران و عربستان به عنوان دو صادرکننده بزرگ نفتی در جهان تلاش می‌کنند سهم بیشتری از بازار مصرفیاندونزی را به خود اختصاص دهند. در شرایطی که بهای جهانی نفت سقوط کرده است، ایران و عربستان هریک به دنبال تثبیت قرادادهای پیشین خود با شرکت‌های فعال در حوزه انرژی اندونزی هستند.

عربستان به فکر حفظ قراردادهای گذشته خود با اندونزی است و ترجیح می‌دهد به دلیل اکثریت جمعیت سنی هر دو کشور، جاکارتا منابع انرژی مورد نیاز را از ریاض تامین کند، نه تهران. از طرف دیگر ایران به لطف لغو تحریم‌های اقتصادی، بار دیگر به بازارهای جهانی بازگشته است و براساس مذاکراتی که با دولت اندونزی داشت، تمام قراردادهای پیش از تحریم و حتی دولت قبلی اندونزی به قوت خود باقی می‌ماند.

هیاتی از نمایندگان ایران هفته آینده به اندونزی سفر می‌کنند تا درباره گسترش پروژه‌های نفتی و زیرساخت‌های پالایشگاهی، با مقامات این کشور مذاکره کنند. گروهی دیگر از نمایندگان ایران نیز ماه آینده راهی جاکارتا می‌شوند تا چند تفاهمنامه در بخش ساخت نیروگاه‌های برق بپردازند. همکاری‌های ایران و اندونزی به همین‌جا  ختم نمی‌شود. نمایندگان دو کشور چندی پیش قرارداد ساخت چند کارخانه دولتی را در بالی امضا کردند و به نظر می‌رسد روابط تهران – جاکارتا در آینده نزدیک بیش از هر زمان دیگری توسعه یابد.

وزیر انرژی و منابع معدنی اندونزی درباره گسترش همکاری‌ها با ایران گفت: ایران علاقه زیادی به فعالیت و مشارکت در نیروگاه‌های برق دارد. این کشور از دانش خوبی در این زمینه برخوردار است و خوشحال خواهیم شد تا از توانایی‌های ایران بهره ببریم.

شرکت آرامکو عربستان قراردادی به ارزش 6 میلیارد دلار با اندونزی امضا کرده است تا پالایشگاه نفتی "پرتامینا" را توسعه دهد. آرامکو قصد دارد در دیگر پروژه‌های نفتی اندونزی نیز حضوری فعال داشته باشد؛ اما با مشاهده ارتباطات نزدیک تهران – جاکارتا، احساس خطر کرده است. مقامات اندونزی در پاسخ به این نگرانی‌ها اعلام کردند: جاکارتا تامین منابع انرژی و توسعه پالایشگاه‌های خود را به کشوری خاص محدود نمی‌کند. اندونزی درهای مشارکت اقتصادی را به روی تمام کشورها گشوده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار