گاردین: سقوط بهای نفت و "اتحاد دشمنان"/حمایت ایران از طرح عربستان، "کودتای دیپلماتیک" ریاض

گاردین در گزارشی مدعی شد حمایت ایران از طرح عربستان برای ثابت نگه داشتن سطح تولید نفت‌خام به‌منزله "کودتای دیپلماتیک" ریاض است.

گاردین: سقوط بهای نفت و
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ گاردین در گزارشی مدعی شد: حمایت ایران از طرح عربستان برای ثابت نگه داشتن سطح تولید نفت‌خام، به‌منزله "کودتای دیپلماتیک" ریاض است. هدف تهران از موافقت با طرح عربستان بهبود روابط سیاسی با این کشور نیست، بلکه تنها  به‎‌منظور مقابله با دشمنی بزرگتر - کاهش بی‌سابقه بهای نفت‌خام-  است. 

در ادامه گزارش آمده است: بازارهای بین‎المللی از نفت‌خام اشباع شده‎اند. این در حالی است که تقاضای جهانی برای طلای سیاه بدلیل کاهش رشد اقتصادی واردکنندگان اصلی این ماده - از قبیل چین - به‌شدت پایین آمده است. 

برای کنترل شرایط بحرانی این روزهای بازار نفت، اقدامات جدی نیاز است. ایران و عربستان در تولید و صادرات نفت‌خام رقیب یکدیگر محسوب می‌شوند. از سوی دیگر، در منطقه خاورمیانه نیز اختلافات سیاسی ریشه‌دار میان دوکشور وجود دارد. در مقطع کنونی و با توجه به شرایط موجود، احتمال تشدید تنش‌ها میان دوکشور بسیار بعید به نظر می‌رسد. 

عربستان سعودی ماه ژانویه و پس از حمله به سفارت این کشور در تهران، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد. این حمله بوسیله گروهی از معترضان به اعدام «شیخ نمر،» روحانی برجسته شیعیان عربستان، صورت گرفت. ریاض این روحانی را به جرم مخالفت با سیاست‌های [خفقان‌آور رژیم آل سعود] به [شهادت] رساند. 

از سوی دیگر، تهران و ریاض درخصوص بحران داخلی سوریه، در دو جبهه مخالف قرار دارند. [تجاوز] عربستان به یمن نیز از دیگر دلایل تشدید تنش‌ها میان دو کشور محسوب می‌شود.  

نگارنده گزارش سپس می‌افزاید: علی‌رغم اختلافات ژئوپولیتیکی فراوان میان تهران و ریاض، هفته گذشته نشانه‌های مثبتی در روابط دو کشور دیده شد و آن برگزاری نشست دوساعته ایران با برخی از اعضای اوپک به‌منظور کاهش سطح تولید نفت‌خام بود. ایران در این نشست با طرح ریاض موافقت کرد. طبق این طرح، اعضای اوپک و تولیدکنندگان غیر اوپک از قبیل روسیه، سطح تولید طلای سیاه خود را کاهش خواهند داد.  


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار