سازمان‌های بیمه‌گر 5 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارند/پیشنهاد حذف دکترای پیوسته پزشکی

رئیس مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران گفت: یکی از پیشنهادات ما این است که دانشجوی پزشکی از دیپلم به یکباره وارد دکترای پیوسته نشود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دکتر فاضل رئیس مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران صبح امروز نشست خبری هیئت رئیسه مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران در سازمان نظام پزشکی برگزار شد.، گفت: حدود 200 انجمن تخصصی پزشکی در کشور فعالیت می‌کنند که هیئت رئیسه به عنوان یک نماینده از تمامی انجمن‌ها برای تصمیم‌گیری‌های نهایی فعالیت می‌کنند.

وی در خصوص آموزش پزشکی در کشور عنوان کرد: آموزش پزشکی یک روال قدیمی دارد که از انتخاب افراد برای یک رشته خاص شروع می‌شود و نوجوانی حدود 18 ساله با کسب نمره کنکور پزشک می‌شود و 8 سال طول می‌کشد تا بتواند خروجی مطلوب داشته باشد و در این بین هیچ راه برگشتی برای او وجود ندارد از این جهت این معضلی است که باید حل شود و پزشک شدن تنها با کسب یک نمره نباشد و آگاهی‌های لازم در این زمینه نیز وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از پیشنهادات ما این است که دانشجوی پزشکی بعد از مدرک لیسانس برای رشته پزشکی انتخاب شود و از دیپلم به یکباره وارد دکترای پیوسته نشود، بنابراین مسیری که از زمان ورود تا فارغ‌التحصیلی دانشجویان پزشکی وجود دارد باید بازنگری شود. 

دکتر فاضل عنوان کرد: این طرح به عنوان یکی از محورهای مورد بررسی در نشست بیست و نهم بهمن ماه با مسئولین وزارت بهداشت است.

رئیس مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران در خصوص فاصله درآمدی پرستار و پزشک اظهار داشت: ما فاصله درآمدی را باید با کل جامعه پزشکی در نظر بگیریم چرا که ممکن است حتی پزشکی باشد که در آمدی کمتر از پرستار داشته باشد. در واقعیت ما به پرستاران با اینکه بزرگترین و تعیین‌کننده‌ترین نقش را در پزشکی و بهبود بیماران دارند به خوبی نرسیده‌ایم. همچنین باید گفته شود که نسبت‌های نادرستی را برای فاصله درآمدی مطرح نکنیم تا اختلافی بین گروه‌های مختلف پیش نیاید. 

در ادامه دکتر علی نوبخت حقیقی دبیر مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران در خصوص تشکیل مجمع انجمن‌های علمی بیان کرد: در سال 1365 به دلیل برخی تصمیم‌گیری‌های اشتباه کلیه انجمن‌های پزشکی و به دنبال آن سازمان نظام پزشکی منحل شد. اما بعد از این دوران تشکیل مجدد انجمن‌ها حس شد و در نتیجه 32 انجمن اصلی در رشته پزشکی فعال شدند تا بتوانند در جهت تعالی رشته‌های خود کنگره و جلسات تخصصی را برگزار کنند اما از آنجا که همچنان برخی از مسائل اصلی و عمده کشور مانند رعایت اخلاق حرفه‌ای بر روی زمین می‌ماند تصمیم بر این شد که اتحادیه یا مجمع انجمن‌ها با 17 هیئت مدیره از سال 82 تشکیل گردد. 

در ادامه دکتر ظفرقندی نایب رئیس مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: مسئولین وزارت بهداشت برای پیشرفت و تصحیح موارد پزشکی به انجمن‌های علمی اجازه ورود و مشارکت دادند از جمله در تدوین گایدلاین‌ها و بنابراین انجمن‌های علمی تخصصی در داخل کشور به تدوین آنها پرداختند.

دکتر حسینی عضو شورای عالی مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی ایران در خصوص نقاط مثبت و منفی طرح تحول سلامت عنوان کرد: طبق نظرسنجی‌ها نظر اکثریت جامعه پزشکی نسبت به این طرح مثبت است چرا که به خصوص برای مردم این امر بسیار مفید بود و آنها بدون دغدغه مالی برای خدمات درمانی به بیمارستان‌های دولتی مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: با نگاه کارشناسانه به این طرح متوجه می‌شویم که به علت برخی برنامه ریزی‌های عجولانه و مشارکت ندادن صاحب نظران آنچه که برای بودجه و توجه به حوزه سلامت وارد سیستم کشور شده بدون نتیجه ماندگار به طور کامل صورت نگرفته بنابراین در کنار نکات مثبت، نکات انتقادی هم به این طرح وارد شده است.

در ادامه دکتر گل علی زاده نایب رئیس دوم این مجمع در خصوص طرح پزشک خانواده عنوان کرد: متاسفانه آن طور که باید یا شاید به پزشک خانواده روستایی پرداخته نشد و در اوایل دولت یازدهم در حدود هزار نفر از این طرح خارج شدند سپس پزشک خانواده شهری مطرح شد اما در این طرح هم تامین منابع مالی همچنان مهمترین مسئله بود.

وی ادامه داد: به دلیل عدم تامین منابع مالی، بالای 6 ماه تاخیر در پرداختی های این پزشکان به وجود آمده است و در تلاش هستیم که این پرداختی‌ها جبران شود و خروج پزشک از این طرح را نداشته باشیم البته در این مورد سازمان‌های بیمه‌گر هم باید تلاش جدی داشته باشند.

گل علی زاده در خصوص بدهی بیمه‌ها گفت: تا پایان امسال سازمان‌های بیمه گر سلامت 5 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارند  و به اندازه تمامی این کسری‌ها بدهکار هستند و اگر کل بودجه سال 94 را داشته باشند تنها باید به بدهی های خود اختصاص دهند از این رو بیمه‌ها باید وابستگی خود را به دولت برای تامین منابع کم کنند تا با بودجه جدید بتوانند دغدغه‌ها را مرتفع گردانند.

دکتر فاضل در ادامه در خصوص انتخابات پیش رو بیان کرد: مملکت ما مانند بیمار بد حال است که دوران نقاهت بعد از عمل را می‌گذراند از این رو ما باید تلاش کنیم تا کشور دوباره به زندگی خود برگردد و یکی از بزرگترین مشکلات آن، رکود اقتصادی برطرف شود. بنابراین با انتخابات که یکی از بزرگترین حرکت های اجتماعی است می توانیم تا حد زیادی مشکلات را حل کنیم.

وی بیان کرد: در انتخاباتی که صحیح و سالم برگزار شود مردم فرصت می‌کنند که خواسته هایشان را مبتنی بر رشد کشور و منافع خود نشان دهند در واقع با پای صندوق رفتن می‌توانیم افراد شایسته‌ای را که به تزکیه کشور و سرنوشت خوب کشور کمک می‌کنند  انتخاب کنیم.

در ادامه دکتر ظفرقندی بیان کرد: ما در آستانه انتخاباتی مهم و تعیین کننده هستیم و طبیعی است که اعلام نظر جامعه پزشکی و انجمن های علمی و تخصصی برای حضور مردم می‌تواند موثر باشد چرا که حتی حضور نادرست یک فرد در مجلس می‌تواند سرنوشت ملت و در نهایت کشور را تغییر دهد. بنابر این جمله که حضور مردم در انتخابات تعیین کننده نیست خیال بافی است و همه باید برای رشد و پیشرفت کشور در انتخابات حضور پیدا کنند.

دکتر فاضل در  خصوص نامه‌ مجمع به رییس جمهور برای رد صلاحیت شده‌های مجمع تصریح کرد: از مجمع سه کاندید داشتیم که هر سه تمام شرایط و شایستگی‌های لازم را داشتند از این سه نفر جز یک نفر که هنوز تصمیم نهایی برای تأیید صلاحیت او صادر نشده‌ است دو نفر دیگر رد صلاحیت شدند و چون تعداد رد صلاحیت شدگان ما بیش از حد بود به رییس جمهور نامه ارسال کردیم که از حقوق ملت دفاع کنند و تصمیم دوباره‌ای بگیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار