مدیر مرکز تحقیقات و مطالعات مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داد:

آموزش بالینی عرصه فراموش شده آموزش پزشکی

ولایتی گفت: آموزش بالینی از جمله عرصه‌هایی است که در آموزش پزشکی فراموش شده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ علی‌اکبر ولایتی مدیر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در جشنواره آموزش که صبح امروز در دانشکده علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: آموزش مسئله مهمی در رشته پزشکی است که گاهی تحت‌الشعاع درمان و گاهی پژوهش قرار می‌گیرد بهتر است تعادل و توازنی میان قسمت‌های مختلف عرصه سلامت ایجاد کرد.

وی افزود: پزشکان ما گاهی در انجام عملی کارهای پزشکی موفقند و در زمینه تئوری با مشکل مواجه هستند.

ولايتي گفت: امتحان بورد را برای برطرف شدن این مشکل به عنوان راه‌حل پیشنهاد می‌کنیم و دانشجویان پزشکی دو سال آخر تحصیل خود را در کلاس‌های درس حاضر نمی‌شوند و تنها به آمادگی در دوره بورد اهمیت می‌دهند خوب است اخلاق پزشکی نیز در حین عمل به دانشجو آموزش داده شود. 

مدیر مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به برگزاری طرح اصلاح آموزش پزشکی در دانشگاه شهید بهشتی به عنوان یک نمونه اظهار داشت: سالها از اجرای طرح اصلاح آموزش پزشکی در دانشگاه شهید بهشتی می‌گذرد اما دانشگاه های دیگر از آن تبعیت نکردند. 

ولايتي افزود: نیاز است که در این طرح بازنگری شود اولین مشکل طرح تبعیت نکردن سایر دانشگاه‌ها از اجرای آن در دانشگاه خود است این مساله اختلاف آموزشی را بین دانشگاه شهید بهشتی با سایر دانشگاه‌های علوم پزشکی ایجاد می‌کند. 

ولایتی ادامه داد: آموزش بالینی در آموزش پزشکی فراموش شده است و هم‌اکنون به کتابها و نوشته‌های فرنگی در زمینه پزشکی بیشتر از تجربیات اساتید داخل ایران توجه می‌کنیم. این مساله خود سبب می شود پزشک عمومی خوبی تربیت نشود 95 درصد تشخیص بیماریها در بالین بیمار صورت می‌گیرد در صورتی که امروزه پزشکان ما برای تشخیص بیماری از سی‌تی اسکن، MRI و آزمایشها بهره می گیرند. 

وی تصریح کرد: اصل در آموزش پزشکی بالین است پزشکی که متخصص بالینی باشد در کشور نیاز داریم این مساله بخصوص در روستاها که دسترسی به ام ‌آر آی وجود ندارد بیشتر خود را نشان می‌دهد. دانشجویان پزشکی برای امتحان رزیدنتی، تخصص، فوق تخصص و امتحان نهایی فوق تخصص مطالعه می‌کنند در صورتی که معرفی بیمار بلد نیستند و اگر کسی نتواند بیمار را به درستی معرفی کند نمی‌تواند بیماری‌ وی را به درستی تشخیص دهد و تشخیص بیماری بدون استفاده لابراتوار و پاراکیلنیک در کشور ما جزو نوادر محسوب می‌شود. 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار