آگاهی نداشتن متخصصین از حوزه فعالیت یکدیگر خلاء بزرگ در ایران پیرامون همکاری‌های بین بخشی محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ همکاری‌های بین بخشی مسئله‌ای است که در بخش بهداشت و درمان بیش از سایر بخش‌ها خودنمایی می‌کند و نتایج آن به طور مستقیم در جامعه دیده می‌شود.

سعید ملایری،  نائب رئیس انجمن شنوایی شناسی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، در خصوص تاثیر همکاری‌های بین بخشی در این رشته پزشکی عنوان کرد: درمان بسیاری از بیماری‌ها و اختلالات به همکاری بین بخشی نیاز دارد و این همکار‌ها می‌تواند بین چند تخصص مختلف پزشکی یا در یک رشته خاص اتفاق بیفتد و بالاترین سطح همکاری‌های بین بخشی را می‌توان در هماهنگی میان بخشی‌های مختلف پزشکی مشاهده کرد.

وی افزود: فرد مبتلا به کم شنوایی به شنوایی شناس ارجاع داده می‌شود و این مسئله یکی از نمونه‌های همکاری‌های بین بخشی رشته پزشکی است. مهمترین مسئله در همکاری‌های بین بخشی شناخت متخصصین از حوزه‌های یکدیگر است.

نائب رئیس انجمن شنوایی شناسی افزود: همکاری‌های بین بخشی در زمینه شنوایی شناسی به تعادل یا شنوایی شناسی تشخیص مربوط می‌شود و در این زمینه گروه وسیعی از همکاران فعالیت دارند، البته تمام این همکاری‌های بین بخشی در جهت فراهم کردن اطلاعات تشخیص مناسب برای درمان بیماری است.

ملایری، ادامه داد: آگاهی نداشتن متخصصین از حوزه فعالیت یکدیگر یک خلاء بزرگ در ایران پیرامون همکاری‌های بین بخشی محسوب می‌شود و یک راه حل عملیاتی برای رفع این مسئله باید داشت، این راه حل را می‌توان در حضور متخصصین رشته‌های مختلف در کنگره‌های یکدیگر برطرف کرد البته در کنگره‌ها باید امتیاز بازآموزی برای متخصصین رشته‌های دیگر نیز در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: مسئله مهم دیگر در همکاری‌های بین بخشی اعتقاد و باور همکاران متخصص به کار تیمی است و در این زمینه ضعف‌های جدی وجود دارد.

حبیب الله فاضلیان رئیس هیئت مدیره انجمن آزمایشگاهیان کشور نیز در خصوص همکاری‌های بین بخشی گفت: به طور قطع مسئله تعاون در هر جایی می‌تواند سبب تعامل و هم افزایی شود این مسئله در رابطه با آزمایشگاه نیز صدق می‌کند در صورتی‌که حلقه‌های درونی آزمایشگاه بیش از گذشته در تعامل وحدت انسجام درون خانوادگی عمل کنند، در زمینه ارائه کمی و کیفی آزمایشگاهی موفق‌تر خواهند بود.

وی افزود: تعاون میان آزمایشگاه‌ها با سایر قسمت‌های سلامت می‌تواند تاثیر گذاری هر چه بیشتر را برای هر یک از طرفین به همراه داشته باشد پزشکان به جای آنکه بیمار را به آزمایشگاه تبدیل کنند. درمان وی را با مراجعه بیمار به آزمایشگاه آغاز کنند و به جای قرار دادن بیمار در فضای ابهام آمیز چند شخصیتی به درمان وی بپردازند و تعامل بیشتری با آزمایشگاه برقرار کنند تاثیر خود را بر جامعه ایران می‌گذارد.

آزمایشگاهیان، تصریح کرد: همکاری آزمایشگاه‌ها با پزشکان در خصوص انجام دستورات آن‌ها در خصوص تشخیص بیماری می‌تواند ما را به اهداف نظام سلامت برساند همچنین در صورتیکه تعامل با نظام بهداشت و بیمه‌های تاثیر‌گذار در مقوله سلامت به وجود بیاید آزمایشگاه‌ها با انجام غربالگری و چکاب‌های اختیاری می‌توانند بیماری را در ابتدای روز آن تشخیص دهد.

وی عنوان کرد: در صورتیکه همکاری‌های بین بخشی در زمینه آزمایشگاهیان اتفاق بیفتد می‌تواند طیف وسیعی از مشکلات جامعه و هزینه‌های درمان را کاهش دهد. 



انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار