کاهش پرداخت‌ از جیب مردم در دستور کار وزارت بهداشت

سخنگوی وزارت بهداشت از دستور کار قرار گرفتن کاهش پرداخت از جیب مردم خبر داد و گفت: افزایش سلامت و محافظت مالی از مردم از اهداف نظام سلامت است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت در اولین همایش سراسری پزشک خانواده در سالن اجلاس سران ضمن بیان این که پزشکان عمومی محور اصلی نظام ارائه خدمات بهداشتی و درمانی هستند گفت: وقتی رشته پزشکی را انتخاب کردم تصور داشتم که در یک منطقه کوچک طبابت خواهم کرد ولی علت کناره‌گیری از طبابت ترس از موفق نشدن به عنوان یک پزشک بوده است یک پزشک عمومی واقعی نقش مهمتری نسبت به یک پزشک فوق تخصص دارد بنابراین باید با توجه به حجم پزشکان موجود در کشور از توانایی پزشکان عمومی نیز بهره ببریم.

وی ضمن تأکید بر توجه کمتر به مقدمات پزشک خانواده مثل نظام نهادینه سازی پزشک خانواده گفت: باید به اهداف نظام سلامت توجه کنیم نباید افراد فعالیت‌ها را براساس تأثیری که بر ‌جایگاه‌ آنها می‌گذارد بسنجند نظام بهداشتی وسیله‌ای برای تأمین سلامت مردم است و سه هدف کلی افزایش سلامت مردم، محافظت از مردم در مقابل مخاطرات ناشی از بیماری‌ها و همچنین توجه به نیازهای غیربهداشتی مردم و جلب رضایت آنها می‌باشد.

حریرچی ضمن ابراز ناراحتی از نادیده گرفتن کرامت انسانی در حوزه سلامت عنوان کرد: بهترین خدمات بدون در نظر گرفتن کرامت انسانی مثل کیفیت غذا در بیمارستان‌های کشور ارائه می‌شود. از اهداف میانی نظام سلامت دسترسی مردم به خدمات، کیفیت ارائه خدمات و کارایی آن است. 

ما از لحاظ شاخص بهداشت و درمان در 22 کشور منطقه رتبه یازده تا شانزده را داریم بنابراین این بسیار نگران کننده است و همچنین ایران هفدهمین کشور از لحاظ حجم اقتصاد و تولید ملی و هشتادوهشتمین کشور از لحاظ سرانه بهداشت و درمان در دنیا می‌باشد. باید همه دست به دست هم دهیم تا این مشکل برطرف شود.

وی افزود: 7/16 درصد از مردم در برخی مناطق با یک بار بستری فقیر می‌شوند و در تهران 23 درصد از مردم بیمه ندارند، بعد ما می‌گوییم که پیوند کبد داشته‌ایم برای این که وضعیت فعلی را بهبود بخشیم باید سیاست کلی سلامت و مدل سازمان بهداشت جهانی را مد نظر قرار دهیم و محافظت مالی و تعداد خدمات در دسترس مردم افزایش یابد راه مشخص است تنها اجرایی کردن آن مطرح می‌شود.

وی در ادامه گفت: نظام پرداخت در حوزه سلامت مشکل عمده جامعه پزشکی است. از سال 51 تا 92 میزان پرداخت از جیب مردم در نظام سلامت 40 تا 60 درصد بوده است در حالی که میزان مورد قبول توسط سازمان بهداشت جهانی 30درصد بوده است. در طی ده سال منتهی به سال 92 بیمه‌ها 14 تا 17 درصد هزینه سلامت و وزارت بهداشت 15 تا 18 درصد از آن را تأمین کرده است.

این صاحب‌نظر در خصوص میزان مراجعه مردم به پزشکان متخصص و عمومی تصریح کرد: میزان مراجعه مردم در 12 سال اخیر به پزشکان متخصص 8/1 برابر و پزشکان عمومی 2/1 برابر بوده است که این تعداد متناسب با نیاز مردم نیست. هر فرد در کشور 83/2 بار به پزشک متخصص و 6/2 بار به پزشک عمومی مراجعه می‌کند، اما در چند سال اخیر میزان مراجعه مردم به پزشکان عمومی افزایش پیدا کرده است.

سخنگوی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: 11 هزار و 800 نفر پزشک عمومی داریم که با بیمه‌ها طرف قرارداد هستند و همچنین 6 هزار پزشک عمومی در شبکه پزشک خانواده روستایی مشغول به خدمت هستند. این در حالی است که 30 سال است حدود 3 تا 5 هزار پزشک ورودی دانشگاه داریم. پس این سؤال مطرح می‌شود که بقیه پزشکان کجا هستند. سیستم پرداختی از پزشک حمایت نکرده است به همین دلیل است که حدود 5 هزار و 500 پزشک عمومی در نقش اصلی خود ایفای نقش نمی‌کنند. مردم در 63 درصد از موارد به علت هزینه خدمات و 58 درصد موارد به علت خوددرمانی از مراجعه به پزشک خودداری می‌کنند.

وی در ادامه افزود: بخش خصوصی 80 درصد خدمات سرپایی را پوشش می‌دهد و در بخش بستری 80 درصد مردم و بخش سرپایی 50 درصد مردم توانایی پرداخت هزینه‌ها را ندارند. بنابراین باید منافع مردم به جای منافع صنف مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار