6 هزار پزشک عمومی در روستاها در حال خدمت هستند

رییس کل نظام پزشکی گفت: رسانه‌ها نقش مؤثری در فرهنگ‌سازی مردم و پزشکان در حوزه سلامت دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا زالی رییس کل نظام پزشکی در جمع خبرنگاران در حاشیه اولین همایش سراسری پزشک خانواده در خصوص شرط اساسی تحقق نظام پزشک خانواده گفت: شرط اساسی در کشورهای توسعه یافته که نظام ارجاع مستقر دارند در تحقق نظام پزشک خانواده استفاده از پزشکان کارآزموده است که رسانه‌ها باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کنند تا مراحل اولیه اعتماد عمومی به این طرح ایجاد شود. مردم نیز باید بدانند که پزشکان عمومی به دلیل نوع نگاه کلی نگری که دارند مناسبت‌ترین فرد برای مراقبت‌های اولیه هستند. تا زمانی که فرهنگ تغییر نکند نظام ارجاع محقق نمی‌شود.

وی افزود: پزشکان عمومی از نظر هویتی و درآمدی باید به گونه‌ای انگیزه بگیرند که برای حضور در نظام ارجاع راغب باشند. در حال حاضر بخش عمده‌ای از پزشکان خانواده حدود 6 هزار پزشک عمومی در روستاها در حال خدمت هستند اما در حاشیه شهرها نیازمند حضور پزشکان عمومی با تعریف جدید از خدمات و وظایف آنها هستیم.

زالی ضمن تأکید بر ارتقا جایگاه پزشکان برای رسیدن به نقطه مطلوب در نظام سلامت گفت: پزشکان عمومی باید رهبری ارائه خدمات را برعهده داشته باشند که برای رسیدن به این نقطه باید نگرش‌ها تغییر کند بنابراین در ذیل نظام ارجاع جایگاه نوینی برای پزشکان عمومی تعریف می‌کنیم تا جذابیت‌های لازم را برای آنها در نظر بگیریم.

وی ضمن بیان این که پزشکان عمومی بالاترین دریافتی را در کشورهای توسعه یافته دارند عنوان کرد: در کشورهای توسعه یافته پزشکان عمومی در سطوح دو و سه نقش اساسی را ایفا می‌کنند بنابراین باید تلاش داشته باشیم تا علاوه بر توانمندسازی آنها انگیزه لازم را برای آنها ایجاد کنیم و بسته جذاب اقتصادی و ماندگار را برای آنها تعریف کنیم.

وی افزود: اگر بخشی از خدمات پزشکان عمومی را به گونه‌ای تعریف کنیم که به آنها پاداش مادی و معنوی تعلق گیرد مثلاً افزایش سنوات پزشک عمومی، می‌تواند موجب بهبود شرایط شود بنابراین باید یک بسته حمایتی با بازنگری در هویت نوین برای پزشکان خانواده در نظر بگیریم تا ریشه طب عمومی در کشور رشد کند.

وی در ادامه گفت: برنامه پزشک خانواده در سال 83 آغاز شد اما به علت تغییر در پرداخت سرانه پزشکان شاهد کاهش جذابیت این طرح بوده‌ایم. هر زمان که از جنبه‌های تشویقی دور می‌شویم حضورها نیز کمرنگ‌تر می‌شود. نظام سرانه‌ای در دو استان مازندران و فارس در حال اجرا است در مکانیزم پرداخت کارآمد پزشک خانواده باید همه ابعاد بسته‌های تشویقی در نظر گرفته شود که راه‌اندازی این پروتکل با مجموعه اعتبارات کشور و بسته‌های مالی مبتنی بر تشویق پزشک محقق می‌شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار