اجرای طرح دندانپزشک خانواده در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خراسان رضوی، به طور نمادین در روستای 'فرخد' در حومه مشهد آغاز شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مسوول بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این مراسم گفت: طرح دندانپزشک خانواده یکی از برنامه های طرح تحول نظام سلامت در حوزه دهان و دندان است که در مراکز بهداشتی و درمانی روستایی و شهرهای زیر 20 هزار نفر انجام می شود.

دکتر سید بهمن کلالی افزود: در قالب این طرح هر دندانپزشک حدود 20 هزار نفر جمعیت را در مناطق مذکور زیر پوشش برده و به آنان خدمات دندانپزشکی ارائه می کند.

وی خاطرنشان کرد: به این منظور 64 دندانپزشک در مراکز بهداشتی و درمانی واقع در روستاها و شهرهای کوچک زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد استقرار داشته و خدمات مربوطه را ارائه می دهند.

به گفته وی، از 106 مرکز بهداشتی و درمانی دارای واحد بهداشت دهان و دندان دائر در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 64 مرکز مستقر در روستاها و شهرهای کوچک طرح دندانپزشک خانواده را اجرا می کنند.

وی جمعیت زیر پوشش طرح دندانپزشک خانواده در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خراسان رضوی را افزون بر یک میلیون و 200 هزار نفر ذکر کرد.

کلالی اظهار کرد: ارائه خدمات دهان و دندان طرح تحول نظام سلامت با ارائه خدمات معاینه، آموزش، فلورایدتراپی و فیشور سیلانت (ترمیم دندان 6) از سال گذشته آغاز شد که در قالب طرح دندانپزشک خانواده خدمات مربوطه گسترش می یابد.

وی کلیه خدمات دندانپزشکی مانند ترمیم دندان، جرم گیری، کشیدن دندان و معالجه دندان های عفونی را از خدمات طرح دندانپزشک خانواده در کنار خدماتی مانند معاینه، آموزش، فیشور سیلانت و فلورایدتراپی عنوان کرد.

او ادامه داد: برای گروههای هدف این طرح شامل افراد زیر 14 سال و مادران باردار، ارائه خدمات دندانپزشکی رایگان است اما سائر خدمات دندانپزشکی با پرداخت هزینه فرانشیز 30 درصدی بیمه انجام می شود.

مسوول بهداشت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: برای تجهیز و بازسازی واحدهای دندانپزشکی در مراکز بهداشتی و درمانی این دانشگاه 10 میلیارد ریال هزینه شده است.

کلالی با اشاره به اهمیت آموزش و پیشگیری در بهداشت دهان و دندان گفت: در این زمینه 900 بهورز خدمات مربوط به معاینه و آموزش های بهداشت دهان و دندان را انجام داده و در صورت لزوم جمعیت زیر پوشش خود را به دندانپزشکان ارجاع می دهند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.