به گزارش
گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ؛در این میان، شرکتهای فروش اقساطی خودرو، در رقابتی شدید با یکدیگر به سر میبرند. در این رقابت، آنها با این مشکل هم دست به گریبانند که پیش از اینها برخی شرکتها موجبات بیاعتمادی مردم را فراهم آوردهاند؛ آنها که گاه در انجام تعهداتشان کاستیهایی رخ داده و حالا کار شرکتها را در فروش، سخت تر کرده است.
محمد گوهری نژاد یکی از فعالان صنعت خودرو است که سالهاست با این مباحث سر و کار دارد؛ پیش از این، مدیر عامل شرکت «آساره خودرو» بوده و مدتی است «ساره خودرو ماندگار» را مدیریت میکند. صحبتهای او به عنوان یکی از کسانی که در عین جوانی، یکی از باتجربه های حوزه خودرو است، بیشتر مبتنی بر این است که چگونه میتوان در این بازار، هم اعتماد مردم را جلب کرد و هم روشهای ساده و راحتی را پیش روی متقاضیان خرید خودرو قرار داد.
*در فضاهای مجازی بارها شاهد انتشار گلایه های مردمی نسبت به شرکتهای فروش اقساطی خودرو بوده ایم. اما در میان این گلایه ها کمتر میبینیم که نسبت به مجموعه های شما هم نکته ای مطرح شده باشد. حتی گاهی، برخی، فعالیتهای شما را از این لحاظ مبرا میکنند. چه کردید که در این آشفته بازار بی اعتمادی به شرکتهای فروش خودرو، هنوز به شما اعتماد دارند؟
مدام در حال برنام هریزی برای به دست آوردن اعتمادی هستیم که دیگران آن را از مردم و ما سلب کردهاند. مهمترین شیوه ای که در این رابطه اتخاذ کرده ایم، ارائه شرایطی مناسبتر از باقی شرکتها برای فروش و مداومت در این حوزه است.
*آیا مردم از سویی با شرایط نه چندان مطلوب اقتصادی و عدم ثبات قیمتها و از سوی دیگر با توجه به بی اعتمادی حاصل از فعالیتهای نادرست برخی شرکتهای فروش اقساطی خودرو، همچنان تمایلی به خرید خودرو نشان میدهند؟ آیا میتوان گرایش عمدهای از سوی مردم برای خرید خودرو رصد کرد؟
بیشتر از آنچه فکرش را بکنید، مردم هنوز خودرو میخرند؛ بالاخره نیازی در بازار هست که باید برآورده شود. به عبارت دیگر باید بگویم خودرو، حتی در این شرایط اقتصادی، نه تنها جزو کالاهای غیرضروری نیست، بلکه مردم همچنان به آن به عنوان یکی از کالاها و نیازهای اساسی خودشان مثل خوراک و پوشاک و مسکن نگاه میکنند.
*میفرمایید تقاضا هست، پس چرا دولت برای خروج از رکود بازار خودروی داخلی، به اعطای تسهیلات در این زمینه روی آورد یا فعالان بازار خودرو از رکود میگویند؟
تقاضا هست، فقط باید بهدرستی مدیریت شود. میزان فروش بیشتر شرکتها بسته به این است که چگونه بتوانند این تقاضا را به سمت خودشان سوق دهند. در این بازار، هر کس روش فروش بهینهتر و برای مردم به صرفه تری در پیش بگیرد، میتواند به میزان تقاضا خودرو بفروشد.
*اما به نسبت تعدد تقاضا، شاهد افزایش تعداد شرکتهای فروش خودرو هم هستیم؛ بنابراین چه عاملی باعث شده که این چرخه و بازار، آنطور که میزان بالای تقاضا و عرضه ایجاب میکند، داغ و پررونق نباشد؟
عرضه هم به مانند تقاضا بالاست اما باید در نظر بگیرید که بازار خودرو با مشکلات عمدهای دست و پنجه نرم میکند. از متقاضی سلب اعتماد شده است. با بروز این وضع، بزرگترین شرکتهای خودروسازی نیز نمیتوانند فعالیت چشمگیر و عمدهای را پی بگیرند. هر گاه مردم از خودروی ایرانی روی برگردانده اند، به دلیل افت کیفیت بوده و هر وقت نتوانسته اند خودروی خارجی بخرند، به خاطر کوچ نمایندگیها از کشور بوده است.
*منظورتان از ارائه گزینه تخفیف در شرایط فروش شرکتتان چیست؟
تخفیف مورد اشاره، به صورت نمایشی نیست؛ مولفه تخفیفهای شرکت، مبتنی بر تخفیفهای معمول در فروش هر خودرو نیست. این در حالی است که میتوانیم به مانند باقی شرکتها بسیار بیش از مبلغی را که به مشتری تخفیف دادهایم از دیگر موارد جبران کنیم! تخفیف برای ما، منوط به شکلگیری برخی شرایط حقیقی است؛ مثلاً در مواردی که خرید خودرو از سوی مابا قیمتی مناسب همراه بوده است و اتفاقا بازار با کمبود همین نوع از خودرو روبهروست، در چنین شرایطی، خودروها را با تخفیف میفروشیم.
*گلایه مردم از شرکتهای فروش اقساطی خودرو، بیشتر مربوط به تأخیر در موعد تحویل خودروهاست. شما چهطور خیال مردم را از این بابت راحت کردهاید؟
بله بیشتر مردم از این نگران هستند که اول باید هزینه را پرداخت کنند و سپس خودرو را تحویل بگیرند. ما ضمانتهای قانونی لازم را میدهیم و درباره زمان تحویل هم، کوتاهترین موعد را نسبت به معیارهای معمول، تعیین میکنیم.
*مثلا چه قدر طول میکشد یک دستگاه «هیوندای» را تحویل بدهید؟
1تا2 ماه . مشتریها هم البته در این موارد درک میکنند که گاهی پیش میآید در بازار بی ثبات، چند روزی موعد تغییر کند. اما در صورتی که هیچ مشکلی در بازار نباشد ما خودمان را ملزم به تحویل در موعد مقرر میدانیم. اصلا دیرکرد ما در تحویل خودروها ما را متضرر میکند. ما از انبار کردن ماشین دیگران چه سودی میتوانیم بکنیم؟
شرکت بالای صد میلیون برای کسب استانداردهای مختلف هزینه کرده است. این هزینه ها را کرده ایم تا بمانیم نه اینکه مدتی سود کنیم و بعد کرکره را پایین بکشیم و اعتمادها را نیز از دست بدهیم. اگر صرفا به سود فکر میکردیم، با خرید و فروش ماشین در یک نمایشگاه هم به سود میرسیدیم. در دفتر شرکت، کلاسهای آموزشی برای پرسنل برقرار است تا مناسبات برقرار در بازار خودرو را علمی یاد بگیرند. شرکت ما در تحویل خودرو، کوتاهترین موعد را در نظر میگیرد. شرکت هایی که تا چند ماه از موعد مقرر تخطی میکنند، اصلا ماشینی در کارشان نیست و تاخیرهایشان در تحویل خودروها بالای 8 ماه است.
*کاری که شما برای جلب اعتماد مشتری و رقابت با رقبا و کشاندن مشتری از سمت آنها به سمت خودتان انجام میدهید، شامل چه مواردی است؟
تنها راه ما، اتخاذ رویکردی متفاوت نسبت به بقیه است. وجه تمایز ما این است که روش فروشی سادهتر را تعیین کردهایم. خرید از ما برای مشتری هم راحتتر است و هم سادهتر؛ مثلا اگر باقی شرکتها با اقساط 20 ماهه خودرو میفروشند، ما 30 ماهه میفروشیم و در مواردی حتی 36 یا 48ماهه. علاوه بر این، اغلب شرکتها، 50درصد را به عنوان مبلغ پیشخرید دریافت میکنند اما ما با 40درصد هم کار میکنیم. سند هم بر خلاف دیگر شرکتها از همان ابتدا، به صورت دنگی و به میزان پیش پرداخت به نام مشتری منتقل میشود. با شناختی که از مشتریانمان داریم همه این شرایط متغیر است و حتی فرآیند بسیار سادهتر و راحتتر از این موارد می باشد .
*مشاوره خرید هم به مشتریها میدهید؟
واحد مشاوره ما مدام به مراجعان تلفنی و حضوری و البته مراجعان به سایت ما پاسخ میدهند که با توجه به شرایطشان، چه خودرویی تهیه کنند بهتر است. برای یکی برند مهم است، برای دیگری کارآراییهای مختلف مثل استفاده های روزمره یا سفر. مشاوران ما برای هر یک با توجه به لحاظکردن شرایطشان، گزینههایی را معرفی میکنند.
*آنها که وارد حوزه کاری شما میشوند و به مشکل برمیخورند و اتفاقا سبب ساز بروز بی اعتمادی در مردم هم میشوند، چرا با این مشکلات مواجه میشوند؟
اغلب آنها که تصمیم به ورود به فعالیتی مشابه با فعالیت ما میگیرند،از آسیبها و هزینه ها اطلاع چندانی ندارند. از این روست که در میانه های کار میمانند. مهم آن است که در این بین بتوانید خدمات ارائه دهید و پاسخگو باشید. در غیر این صورت، با مشکلات متعددی مواجه خواهید شد. اگر بدنام شوید، سراغتان نمی آیند.
منبع : pr