یکی دو روز اخیر بارندگی ها آسمان تهران و بسیاری از کلان شهرها را صاف کرده است اما این آب و هوا موقتی است و پیش بینی می شود دوباره حال و هوای پایتخت به کما برود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی دو روز اخیر که بارندگی کمی آسمان را صاف کرده و می توانیم یک نفس راحت بکشیم که از دست آلودگی هوا خلاص شدیم، نباید دل خود را صابون بمالیم چراکه این وضعیت چندان هم ماندگار نیست و ممکن است در چند روز آینده باز هم هوا آلوده شود و ریه هایمان پر شود از دود و غبار. انگار که دود دست از سر ریه های شهر بر نمی دارد و نفس های شهر را به شماره انداخته است. 

حال در این شلوغی خیابان ها و صدای بوق ماشین ها که مدام در گوش ما پژواک می کند مسئولان هنوز راهی جز تعطیلی مدارس و زوج و فرد کردن تردد خودروها به ذهنشان نمی رسد و سالهاست به همین اقدامات لحظه ای بسنده کرده‌اند.

هر بار با تعطیلی مدارس و محدودیت تردد برای یکی دو روزی می توانیم شاهد یک آسمان پاک و آبی باشیم اما این دلخوشی ها چندان ادامه ندارد و باز آسمان پالتویی از دود و سیاهی را بر تن می کند.

وزارت بهداشتی ها می گویند برای برطرف کردن مسئله آلودگی هوا باید دستگاه های دیگر از جمله شهرداری و شهرسازی، سازمان حفاظت از محیط زیست و دولت باید همکاری کنند و در این میان وزارت بهداشت کمترین نقش را برای کنترل این وضعیت دارد و آن هم آگاهی بخشی به مردم برای کاهش آلودگی هوا و یا مراقبت از سلامت خود در این شرایط است.

این درحالی است که  شهرداری نیز برای انجام اقدامات لازم در این راستا شرط همکاری دیگر دستگاه ها را گذاشته است و بالاخره به سراغ هر دستگاه و مسئولی که می رویم توپ آلودگی هوا را در زمین دیگری می اندازد.

حال به سراغ رئیس سازمان نظام پزشکی رفتیم و از او یک راه حل کاری برای کنترل آلودگی هوا را خواستیم.

علیرضا زالی رئیس سازمان نظام پزشکی در خصوص وضعیت آلودگی هوا می گوید: وضعیت هوا در روزهای آلوده بسیار نگران کننده است و می تواند آثار کوتاه و بلند مدت روانی و جسمی را برای همه مردم  به دنبال داشته باشد.

دانه های سیاهی که بر روی اعصابمان راه می روند!
زالی در مورد آلاینده های موجود در هوا در زمان اوج آلودگی عنوان کرد: در روزهای مختلف سال آلودگی هوا به مرز هشدار می رسد که لازم است، بدانید که از آلاینده هایی که در روزهای آلودگی شدید هوا میزان آن در هوا افزایش می یابد ، بنزن است که می تواند مشابه برخی فلزات سنگین در هوا، آثار روانی جدی و دراز مدت را بر روی سیستم عصبی افراد و سرطان در پی داشته باشد.

وی افزود:‌وقتی هوا آلوده است به طبع برخی از روش های پیشگیری نیز جواب نمی دهد. در فضای آلوده افراد نمی توانند ورزش و فعالیت های بدنی داشته باشند چراکه این اقدامات می تواند آسیب های جبران ناپذیری را برای افراد داشته باشد، بنابراین توصیه می کنیم که افراد از انجام فعالیت بدنی خودداری کنند.

تعطیلی مدارس داروی موقتی برای زخم ریه‌های شهر
رئیس سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه تعطیلی مدارس و زوج و فرد کردن تردد خودروها یک تسهیل کوتاه مدت است، عنوان کرد: اقدامات این چنینی راهکار واقعی برای کنترل آلودگی هوا نیست بلکه باید یک عزم ملی و جهادی در کشور فراهم شود و همه دستگاه ها دست به دست هم دهند و یک پروتکل ملی با مسئولیت پذیری واحد تهیه شود. در کلان شهری مثل تهران باید مدیریت شهری به صورت متمرکز با اختیارات کافی انجام شود.

وی در ادامه گفت: باید اختیارات هر دستگاه مثلا شهرداری برای این امر مشخص شود و تمام آنها اقدامات مورد نیاز را در حوزه اختیارات خود انجام دهند و به جای انجام کارهای متفرقه به صورت علمی به این موضوع بپردازیم.

چه کسی این غول یکه تاز را مهار می‌کند؟
این صاحب نظر خاطر نشان کرد: مجلس با برخی اقدامات قانونی می تواند در مهار آلودگی هوا کمک کند البته اینکه بخواهیم یک شب مشکل آلودگی هوای تهران را حل کنیم، اصلا منطقی نیست اما باید در بازده زمانی موجود گام های رو به جلو در این زمینه برداشته شود.

وی در ادامه افزود: باید تمام دستگاه های کشور در مسئله کنترل آلودگی هوا کمک کنند و حوزه اختیارات و وظایف هریک به تفکیک مشخص شود اما در حال حاضر همگی در یک سردرگمی اجرای اختیارات به سر می برند و مشخص نیست چه وظیفه ای برای کدام دستگاه تعریف شده است.

وقتی که آلودگی هوا را دور می زنیم
وی با بیان اینکه اعلام روزانه آلاینده ها موجب تشویش و اضطراب در مردم می شود و فایده دیگری برای آنها ندارد، بیان کرد: شاید اقداماتی مانند تعطیلی مدارس تا حدودی موثر باشد اما اثرات آن کوتاه مدت است و باید برای رسیدن به هوای پاک ، پروتکل بزرگی را انجام دهیم، چون هنوز هم در تهران خودروهای فرسوده تردد می کنند که نیاز به نظارت جدی در حوزه معاینه فنی دارد، همچنین در بحث تولید خودروها باید استانداردهای ساخت رعایت شود.

زالی گفت: اگر بتوانیم با این اقدامات و همچنین تولید سوخت استاندارد و استفاده از روش هیبریدی و موتورسیکلت های برقی میزان آلاینده ها  را کاهش دهیم و اقدامات به صورت کاملا خالص انجام شود. باید یک سند توسعه تهیه کنیم و تمام دستگاه های اجرایی نیز متعهد به اجرای آن شوند تا هرگونه ساخت و ساز و توسعه پشتوانه سلامت داشته باشد.

هوای پاک سیری چند؟
رئیس سازمان نظام پزشکی اظهار کرد: سیستم ترابری نیز باید تغییر کند. اروپا بیش از 40 سال پیش این مشکل را برطرف کرده است و این فرهنگ سازی برای استفاده از مترو صورت گرفته و حتی افراد سرشناس هم از مترو برای تردد استفاده می کنند.باید مترو و ناوگان عمومی متناسب با جمعیت فراهم شود اما برای کلان شهری مثل تهران که تمام بخش ها مسائلی مرتبط با آْلودگی وجود دارد با چند مورد مداخله نمی توان چندان تاثیری بر این موضوع داشت.

وی تاکید کرد: بحث مدیریت واحد برای کلان شهر تهران و کلان شهرهای دیگر بسیار حائز اهمیت است و باید با این روش پیش برویم.به نظر من شاید اساسی ترین نقش را شهرداری داشته باشد ولی بقیه بخش ها نیز باید همکاری داشته باشند تا کار پیش رود.

بنابراین باید منتظر بمانیم که کدام دستگاه کشوری پا پیش می گذارد و مسئولیت خرید هوای پاک برای مردم را بر عهده می گیرد.


گزارش میترا پوررمضان


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.