رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: کارخانجات قند آذربایجان غربی یک میلیون و 526 هزار تن چغندرقند خریداری کرده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: امسال یک میلیون و 865 هزار تن چغندر قند در استان تولید شد که از این میزان حدود یک میلیون و 526 هزار و 382تن آن تحویل کارخانه های قند استان و 338 هزارو 700 تن نیز به کارخانه های قند خارج از استان ارسال شده است. 

اسمعیل کریم زاده با بیان این مطلب افزود: استانهای قزوین ،چهارمحال بختیاری، اصفهان ،خراسان، مغان و تربت حیدریه مشهد از جمله استانهایی هستند که چغندر قند مازاد بر نیاز کارخانجات قند استان به این استانها ارسال شده است .

کریم زاده افزود: پیش بینی جهاد کشاورزی استان درباره تولید محصول چغندر قند بیش از سطح ابلاغی محقق شده و به رغم کاهش سطح زیر کشت، نسبت به سال قبل افزایش تولید در واحد سطح نیز اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه متوسط عملکرد در واحد سطح تولید چغندرقند در استان درسال گذشته 59 تن و امسال 62تن در هکتار بود، تصریح کرد: این آمار بیانگر توجه کشاورزان و به کارگیری توصیه های ناظران و مروجین کشاورزی در تولید و برداشت محصول بوده است.

کریم زاده اضافه کرد: درحال حاضر ارزش ریالی چغندر قند خریداری شده توسط کارخانجات قند استان در حدود 460 میلیارد تومان می باشد که تا کنون به طور میانگین 60 درصد بهای چغندر قند تحویلی توسط کارخانجات قند به چغندر کاران استان پرداخت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به فعالیت ۵ کارخانه قند موجود در استان تصریح کرد: حداکثر چغندر قند مورد نیاز کارخانجات قند استان در حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن است و مشوق های مصوب برای کشاورزان نیز همانند سال گذشته 20 کیلوگرم تفاله به قیمت 20 ریال و دو کیلو گرم قند به قیمت 500 ریال در ازای هر تن چغندر قند تحویلی به کارخانه ها اعمال می شود.

کریم زاده ادامه داد: قیمت خرید تضمینی برای هر کیلوگرم چغندرقند با عیار 16 درصد ، مبلغ دو هزارو 345 ریال تعیین شده و 355 ریال به عنوان کمک هزینه حمل برای هر کیلوگرم توسط کارخانه ها پرداخت می شود که در مجموع قیمت هر کیلوگرم با عیار 16 درصد بالغ بر 2700 ریال براورد می شود.
وی میزان سطح زیر کشت چغندر قند در استان آذربایجان غربی را 28 هزار و 600 هکتار اعلام کرد و افزود: امسال با هدف کمک به کاهش میزان مصرف آب در حوضه دریاچه ارومیه، سطح زیر کشت چغندر قند به مقدار سه هزار هکتار کاهش یافته و در این اراضی کشت گندم جایگزین شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه محصول چغندر قند یکی از محصولات استراتژیک تولیدی استان بوده و طی سالهای متمادی استان آذربایجان غربی رتبه برتر کشوری را در تولید این محصول به خود اختصاص داده است ، گفت : ما حامی چغندرکاران و کارخانجات قند استان بوده و هیچ گاه نمی خواهیم متضرر شوند چراکه همه ما به شکل یک زنجیره به هم وابسته و مکمل یکدیگر هستیم و برای توسعه پایدار بخش کشاورزی و رونق اقتصادی استان تلاش می کنیم.

انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.