شهرستان تربت جام که به عنوان یکی ازقطب های تولید خراسان رضوی محسوب می شود از لحاظ اقلیمی بسیارشکننده بوده و در وضعیت هشدار کم آبی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، معاون برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: بخش کشاورزی، بزرگترین مصرف کننده آب در کشور است که با توجه به افزایش جمعیت و محدودیت منابع آبی در شهرستان تربت جام باید از تکنولوژی های روز جهت استفاده بهینه از منابع موجود سود برد.

وی تصریح کرد: وضعیت فعلی که ما در مصارف آب کشاورزی داریم، خیلی قابل قبول نیست، چون خیلی بهره وری بالایی ندارد.

معاون سازمان جهاد کشاورزی اظهار داشت: اولین اولویت های سازمان جهاد کشاورزی در سه بخش تحقیق، آموزش و ترویج است که باید بهره بردار و تولید کننده را برای تقویت، آموزش دهیم تا با شوق و اشتیاق به دنبال تحقیق برود.

اورانی افزود: کشاورزی در استان بویژه در شهرستان تربت جام وابستگی شدیدی به منابع آبی دارد و اکنون اصلاح شبکه های آبرسانی را باید بیش از پیش مد نظر قرار داده و دراین جهت گام های اساسی برداریم .

وی گفت: ظرفیت مدیریتی و کارشناسی این شهرستان بسیار بالاست و نیاز به این دارد که شما حتی در افزایش بهره وری وارد شوید تا از عوامل تولید و نهاده های تولید به جد استفاده کنید.

 معاون سازمان جهاد کشاورزی همچنین اشاره ای به برنامه اصلاحات ، باغات و توسعه باغات نوین داشت و گفت: امسال توسعه باغات نوین یکی از سیاستهای اصلی وزارتخانه است.

اورانی خطاب به مردم تربت جام افزود: شرط اصلی حفظ دشت آب در این شهرستان بستگی به همت ، تلاش ، یکدلی و همدلی و بخصوص همراهی باسیاست های کلان وزارتی مخصوصاً در بحث رفتن به سوی استفاده بهینه از منابع آبی و روش های نوین آبیاری دارد.

وی با اشاره به حمایتهای دولت در این بخش یاد آورشد: این وظیفه من و شماست که این سیاست ها را به تولیدکنندگان به نحو احسن منتقل کنیم .

مدیر جهاد کشاورزی تربت جام نیز گفت: کل منابع آبی این شهرستان از 2 آب خوان صالح آباد - جنت آباد و دشت فریمان تربت جام تامین می شود که سالانه 48 سانتیمتر کاهش سطح آبهای زیر زمینی آن ها است.

جعفر جوادی با اشاره به وضعیت منابع آبی ‌این شهرستان افزود: تربت‌جام 143 رشته قنات دارد که در خشکسالی‌های اخیر بیش از 70 درصد قنوات نیازمند مرمت است و دبی آب قناتها به 30 درصد رسیده است.

وی افزود: تنش آبی شدید در این شهرستان نیازمند بهرهگیری از روشهای علمی برای مدیریت وضعیت فعلی منابع و مصارف آبی است.

شهرستان 300 هزار نفری تربت جام در 160 کیلو متری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.