مرمت گرمابه تاریخی حاج ملا محمد تقی قزوین

مدیرکل میراث فرهنگی گفت: بمنظور باززنده سازی و حفاظت از آثار و ابنیه ارزشمند تاریخی، فرهنگی، گرمابه حاج ملاتقی قزوین با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی بازسازی و مرمت شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز قزوین؛مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: بمنظور باززنده سازی و حفاظت از آثار و ابنیه ارزشمند تاریخی، فرهنگی، گرمابه حاج ملاتقی قزوین با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی بازسازی و مرمت شد.

بگفته ی محمدعلی حضرتی ها ، این حمام متعلق به دوره قاجااست و با 500 متر مربع زیر بنا در محدوده خیابان مولویقرار دارد.

حضرتی ها افزود: این حمام را حاج ملامحمد تقی قزوینی معروف به شهید ثالث بنا کرده است و با وجود گذشت بیش از 170 سال از ساخت این بنا جزو معدود گرمابه هایی است که هنوز به شیوه سنتی اداره می شود.

وی اضافه کرد: این بنای تاریخی دارای فضاهای سنتی است و بزرگترین فضای مرکزی یا سربینه حمام از هر طرف به یک نیم هشتی منتهی می شود که فضای مرکزی و نیم هشتی ها دارای تزئینات رسمی بندی زیبایی می باشد.

بگفته ی مدیر کل میراث فرهنگی استان ، با اجرای عملیات مرمت، بیشتر فضاهای این بنای تاریخی که دارای اندودی از آهک بود تراشیده و رسمی بندی ها، طاق ها و گنبدها پس از بند کشی مجدد و انجام عملیات دانه گذاری و تعویض آجرهای پوسیده، بطور مجدد با اندود آهک پوشیده شد و تعداد هشت عدد از نورگیرهای این بنا نیز بر اساس الگوهای سنتی بازسازی و مرمت گردید.

گرمابه حاج ملامحمد تقی 11 مرداد سال 1384 با شماره  12 هزار و 600  در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.


انتهای پیام/پ
برچسب ها: بازسازی ، میراث ، مرمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.