نایب‌ رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران از مصرف سالانه 104 میلیارد دلار انرژی در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ آرش نجفی افزود: نفت با بشکه‌ای ۲۶ دلار در وضعیتی به فروش می‌رسد که ایران در سال ۱۰۴ میلیارد دلار انرژی مصرف می‌کند.

وی با اذعان به اینکه ۱۸ میلیون واحد مسکونی و ۴۰۰ هزار ساختمان عمومی در کشور وجود دارد که با احتساب واحدهای تجاری به یک‌میلیون می‌رسد، افزود: باوجوداینکه قیمت تمام‌شده صرفه‌جویی انرژی می‌توانست با پول یارانه سربه‌سر شود در حال حاضر از این مهم غفلت کردیم.

نایب ‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: اهداف هدفمندسازی یارانه‌ها از جمله صرفه‌جویی در انرژی مغفول است و تاکنون محقق نشده است.

نجفی افزود: در واقع ۸۰ درصد منابع ما توسط خودمان مصرف می‌شود و تنها اگر ۳۵ درصد بر اساس هدفمندسازی یارانه‌ها می‌توانستیم مصرف را کاهش دهیم ۳۵ میلیارد دلار می شد.

وی با اشاره به تصویب قانون رفع موانع تولید و ماده ۱۲ آن که اشاره به انرژی و بهینه‌سازی مصرف آن دارد، گفت: مصوبه شورای اقتصاد این است که ۵۰۰ هزار موتورخانه مسکونی و ۱۰۰ هزار موتورخانه واحد عمومی مناسب‌سازی شود که این مناسب‌سازی می‌تواند از طریق تنظیم مشعل، هوشمند سازی و عایق‌کاری انجام شود.

وی به‌ ضرورت بهره‌گیری از این مصوبه و امکان قانونی ایجادشده در ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید تأکید و اضافه کرد: در خود نیروگاه‌ها مقدار زیادی انرژی مصرف می‌شود که اگر از این ماده‌قانونی استفاده کند عواید قابل‌توجهی خواهد داشت.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: اردبیل ، مصرف ، انرژی ، سالانه ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.