در حال حاضر مشکلات و موانع اقتصادی داخلی و خارجی فشار فراوانی را بر بازار سرمایه ایران تحمیل می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در حال حاضر مشکلات و موانع اقتصادی داخلی و خارجی فشار فراوانی را بر بازار سرمایه ایران تحمیل می‌کند. بحران اقتصاد جهانی ، نرخ سود سپرده بانکی، تورم و توافقات برجام ، مسائلی هستند که هرکدام به نوعی موجب کم رونقی بازار سرمایه شده است و خبر خوشی که شوک مثبت را به بازار تزریق کند  در حال حاضر به گوش اهالی بازار نمی‌رسد.

بورس اوراق بهادار تهران در هفته ای که گذشت با نوسانات همیشگی همراه بود به طوری که نماگر بازار سرمایه در اولین روز هفته با 27 واحد رشد به عدد 62 هزار و 577 رسید و ارزش معاملات در این روز به 44 میلیارد تومان رسید.

این در حالی بود که شاخص در روز یکشنبه با سقوط 156 واحدی مواجه شد وه به عدد 62 هزار و 420 رسید و نمادهای بزرگ هلدینگ نفت و گاز پارسیان، ایرانخودرو، فولاد مبارکه، سایپا و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران موجب منفی شدن شاخص بازار شدند.گفتنی است ارزش معاملات در این روز بالغ بر  109 میلیارد تومان بود.

این گزارش می افزاید دماسنج تالار در سومین روز معاملات باز هم با کاهش مواجه شد که البته نسبت به روز قبل خودت شدت کمتری داشت و با کاهش 45 واحدی به عدد 62 هزار و 374 رسید و نمادهای مپنا، هلدینگ خلیج فارس ، مخابرات و سرمایه گذاری غدیر بیشترین اثر مثبت را بر دماسنج بازار داشتند.

در همین راستا شاخص بازار سرمایه در روز سه شنبه در حالی به کار خود خاتمه داد که پس دو روز متوالی منفی، با رشد نه چندان چشمگیر 17 واحدی روی عدد 62 هزار و 392 ماند و ارزش معاملات در این روز به 109 میلیارد تومان رسید.

این در حالی بود که نماگر بازار در آخرین روز معاملاتی نیز با رشد 17 واحدی به کار خود خاتمه داد و ارزش معاملات تنها به 60 میلیارد تومان بسنده کرد.

براساس نظر کارشناسان در حال حاضر وضعیت اقتصادی کشور به گونه ای است که سهامداران دچار سردرگمی هستند زیرا بازار سرمایه از حمایت دولت تقریبا بی بهره مانده است و همین سردرگمی موجب می شود تمایل سهامداران به انجام سرمایه گذاری‌های جدید تعدیل شود و از همین رو حجم معاملات با کاهش قابل ملاحظه نسبت به سال‌های قبل روبرو شود و سهامداران فروش سهام را در حال حاضر مقرون به صرفه نمی‌دانند.

از طرفی نیز رکود اقتصادی موجب کاهش بازدهی و سود دهی مثبت شرکت های بورسی شده است و انگیزه سرمایه‌گذاران را برای افزایش سرمایه کاهش داده است ولی در صورت کاهش نرخ سود سپرده بانکی و توسعه چرخه تولید و صنعت می‌توان این انتظار را داشت که درآینده نزدیک شرکت‌های بورسی و سرمایه‌گذاران  نظاره‌گر رونق در بازار سرمایه باشند.

اما در سوی دیگر بازار شرایط گروه پتروشیمی کمی امیدوارکننده است چرا که با توجه به اخباری که معاون وزیر نفت از احتمال اعلام نرخ خوراک مجتمع‌های پتروشیمی تا پیش از برگزاری همایش بین المللی انرژی خبر داده بود که در صورت قطعی شدن این خبر می‌توان انتظار شروع حرکت مثبت در این گروه را شاهد بود.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/


برچسب ها: بازار ، بورس ، اقتصاد ، هلدینگ ، نفت ، سهام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار