رکود اقتصادی در بازار هنر نفس می‌کشد

بازار هنر از شرایط اقتصادی جامعه جدا نبوده و وابسته به آن است.

پروین اصانلو نقاش پیشکسوت و عضو انجمن نقاشان ایران در خصوص بازار هنر در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: بازار هنر از شرایط اقتصادی جامعه جدا نیست و اگر اقتصاد یک کشور پویا باشد، بازار هنری آن هم پویا و موفق خواهد بود.

وی افزود: یکی از مشکلات اساسی ما این است که خریداران عام عادت نکرده‌اند، سالانه بخش کوچکی از بودجه خود را به خرید تابلوهای هنری اختصاص دهند که البته شاید شرایط اقتصادی بسامانی ندارند و از این جهت اشکالی به آن‌ها وارد نیست اما اینکه با هنر و کالای هنری و بازار هنر آشنا نباشند، مشکلی اساسی است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ما حامی جدی برای هنرهای تجسمی وجود ندارد. حتی زمانی که در یک فروش بزرگ اعلام می‌شود که فروش آثار هنری به دو میلیارد رسیده، نمی‌توان به آن استناد کرد و به عنوان موفقیت بازار هنر تلقی کرد؛ چرا که از نظر من تعداد آثار به فروش رسیده خیلی اهمیت دارد. اینکه خریدار فقط به دنبال امضای اثر نباشد و کار خوب بخرد. در کشور هنرمندان خوب و بزرگی داریم که آثارشان به فروش می‌رسد. در حراجی‌ها هم دو میلیارد فروش متعلق به یک یا دو اثر از هنرمندان معروف است.

وی ادامه داد: این روزها دولت و سازمان‌های وابسته به آن، مثل نهادهای فرهنگی هم به دنبال امضا هستند. در حالی که اگر هر نهاد دولتی بخش ناچیزی از بودجه سالانه‌اش را به خرید آثار هنری قوی و با کیفیت اختصاص دهد و تنها به دنبال امضا نباشد، می‌تواند خیلی به اقتصاد هنر کمک کند.

اصانلو یادآور شد: خیلی از نمایشگاه‌های ما در حال حاضر فروش ندارند. گاهی دیده می‌شود مردم عادی که فعالیتی در زمینه هنر ندارند تا به حال به گالری یا نگارخانه‌ای رفت و آمد نداشته‌اند تا جایی که فکر می‌کنند برای بازدید از یک نمایشگاه باید بلیت خرید نهایی پرداخت کرد که در این باب حتما باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد. در نمایشگاه اخیر من، یک تور گالری‌گردی از استان البرز که تقریبا 60 نفر بودند، برای بازدید به نمایشگاه آمدند که خیلی حرکت تحسین‌برانگیز و مثبتی بود. فکر می‌کنم برپایی چنین تورهایی که عوام هم بتوانند در آن ثبت‌نام کنند بسیار موثر خواهد بود.

اصانلو گفت: وقتی که مردم نسبت به هنر شناخت پیدا کنند و برای تماشای آثار به نمایشگاه بیایند، دید دیگری نسبت به پیرامون پیدا می‌کنند و صحبت با هنرمند می‌تواند دیدگاه‌شان را نسبت به وقایع اطراف بهبود بخشد. توجه بیشتر مردم و دولت به هنر بی‌شک بازار هنر را از رکود خارج خواهد کرد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار