زبان فارسی می‌تواند در حوزه یک دانش در ساحت تفکر دانش بنیان درآمد‌زا باشد.

امیر اسماعیل آذر، مجری برنامه‌های مشاعره و استاد زبان و ادبیات فارسی با تأکید بر اینکه زبان فارسی می‌تواند درآمد‌زا باشد به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  گفت: این زبان می‌تواند در حوزه یک دانش در ساحت تفکر دانش بنیان درآمد‌زا باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود نظرش را درباره وضعیت ادبیات در یکساله اخیر گفت: اصولاً سؤال شما را از چند نگاه باید مورد ملاحظه قرار داد اول اینکه دانشجویان مشتاق به رشته زبان و ادبیات فارسی به دو دلیل اوضاع مالی و نبودن شغل مناسب به شدت تقلیل یافته‌اند. چنین روندی می‌تواند به تدریج یکی از آسیب‌ها به حساب بیاید.

این مجری برنامه‌های مشاعره اظهار داشت: در مقابل یکی از نکات مشترک  این است که در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شورایی برای زبان فارسی به مدیریت امین صدیقی و به دستور رئیس سازمان شکل‌ گرفته که جای امیدواری است. گرچه این شورا هنوز طرح‌ها و برنامه‌های خود را ارائه نکرده ولی موجودیت آن  می‌تواند حائز اهمیت باشد.

وی تصریح کرد: آسیب دوم ادبیات در سالی که گذشته این بوده که ما در فضاهای مجازی با پوست انداختن زبان رایج فارسی مواجهیم و از دلایل آن می‌توان به این اشاره کرد که گروهی از واژه‌های ناپسند و دور از بنیاد‌های علمی وارد فضای مجازی می‌شوند و کاربران فضاهای مجازی با این فضاسازی زبانی به تدریج آشنا شده و خودشان را در این مسیر قرار می‌گیرند.

این استاد زبان و ادبیات فارسی افزود: من چه در شورای عالی فضای مجازی به عنوان کارشناس حضور داشتم و چه در مصاحبه و گفتگو‌های مکرر یادآور شدم که ما به سرعت باید در فضاهای مجازی سهم بگیریم البته شیوه سهم گرفتن و نگاه به این موضوع یکی از ضرورت‌ها است.

آذر گفت: نکته امیدوار‌کننده دیگر این است که سورنا ستاری، معاون ریاست جمهوری و رئیس بنیاد ملی نخبگان از بنده دعوت کردند و به زودی به همت وی و کارشناسان و استادان دانشگاه شریف به همراه من قرار است سهمی را در فضاهای مجازی برای موارد زیر بنیان بگذاریم، در حقیقت نگاه دانش بنیانی این شخصیت پیشرو خوشبختانه به سمت زبان و ادبیات فارسی هم آمده است.

وی ادامه داد: اینکه می‌گویم خوشبختانه به این دلیل است که دلایل زیر را در پی دارد: اول آنکه زبان فارسی می‌تواند یکی از پردرآمد‌ترین رشته‌های تحصیلی در ایران و جهان باشد و دوم اینکه شیوه‌های کاری که تعیین شده می‌تواند در حفظ و حراست از زبان فارسی سهم داشته باشد.

این مجری برنامه‌های مشاعره اظهار داشت: سومین دلیل خوبی توجه معاون ریاست جمهور به عرصه زبان و ادبیات فارسی این است که اقداماتی قرار است که با همکاری دانشگاه شریف، رئیس بنیاد ملی نخبگان و وزارت مخابرات انجام بگیرد.

آذر افزود: فراموش نکنیم که رهبر ما بیشترین تأکید را در زمینه حفظ، حراست و استحکام زبان فارسی داشته‌اند و بنیاد ملی نخبگان قرار است با توجه به رهنمود‌های ایشان و برای نخبگان کشور از هیچ تلاشی کوتاهی نکند.

وی تصریح کرد: نکته امیدوار‌کننده دیگر این است که دانشگاه آزاد اسلامی شورایی را به نام شورای حفظ و گسترش زبان فارسی راه انداخته که قرار است نه در ساحت دانشگاه بلکه در ساحت ملی با تمام امتیازاتی که در این زمینه دارد اقدامات خود را به اجرا در آورد. حمید میر زاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مکرر در این موضوع تأکید و سفارش دارد.

آذر خاطرنشان کرد: آنچه من گفتم نکات مثبت و منفی پیرامون زبان فارسی در سال جاری است و پیشنهاد می‌کنم اجازه بدهید که صاحبنظران و مردم در حصول نتیجه‌های سخنان من اظهار نظر کنند تا نظرهایشان چراغ فرا راه من و همکاران دیگرم باشد.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار