برای مصيبت و عزاي اهل بيت(ع) هيچ محدوديت زماني مطرح نشده است .

شاخصه ی عزای امام حسین(ع)به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان امام جمعه قم در جمع کارکنان مرکز خدمات حوزه‌هاي علميه با اشاره به تفاوت بين عزاداري براي اهل بيت(ع) و انسان‌هاي عادي گفت: براي مصيبت‌هاي انسان‌هاي عادي تا سه روز عزاداري مي شود و بيشتر از آن نيز توصيه نشده و در برخي روايات نهي هم وارد شده است؛ولي مصيبت و عزاي اهل بيت(ع) اين چنين نيست به خصوص امام حسين(ع) هيچ محدوديت زماني مطرح نشده است . 

حجت الاسلام و المسلمين سعيدي گفت:توصيه شده است که مصيبت افراد را يادآوري نکنيد به اين دليل که شارع نمي‌خواهد مردم در اين مصيبت و عزا بمانند، ولي در مصائب اهل بيت (ع) نه تنها يادآوري نهي نشده است،بلکه تأکيد شده که يادآوري شود .

وي با بیان اینکه فقها در تمام مواردي که در فقه به عنوان اعمال حرام و مکروه در مصيبت‌هاي متعارف فتوا صادر کرده اند درباره مصيبت‌هاي اهل بيت(ع) استثنا قائل شده‌اند.

 حجت الاسلام و المسلمين سعيدي گفت: اگر زماني ولي‌فقيه يا مجتهدين احساس کردند از يک عملي در مصيبت اهل‌بيت(ع) دشمن سوء استفاده مي‌کند، احتمال دارد بر اساس اين سوء استفاده فتوايي به عنوان فتواي ثانويه صادر کند.

توليت حرم حضرت معصومه(س) ادامه داد: در مراسم‌هايي مانند قمه زدن ممکن است که دشمن از اين حرکت سوءاستفاده کند و بگويند که شيعيان خودزني مي‌کنند و در اين موارد ممکن است فقيه فتوايي در نهي اين کار صادر کند که بايد به آن عمل کنيم. 

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.