اکثر فیلمسازان حال حاضر فقط برای رفع تکلیف فیلم می‌سازند، به این خاطر آثار آن‌ها ماندگار نخواهد شد.

محمدعلی نجفی کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص علت عدم تولید انبوه آثار تصویری ماندگار گفت: مشکل اصلی و علت آن عدم وجود موضوع و مطلب در فیلم‌هاست. مسئله‌ای که مسئله مردم باشد، به عنوان نمونه «سربداران» به این دلیل توانست در میان مردم جا باز کند که مسئله داشت، یعنی سازنده اثر می‌داند چه حرفی می‌خواهد بزند و آن چیزی که قصد گفتن آن را داشت، در قالب فیلم به خوبی گفت.

وی افزود: زمانی که یک فیلم دغدغه داشته باشد، می‌تواند با مخاطب ارتباط تنگاتنگی برقرار کند، یعنی از جزئی‌ترین تا کلی‌ترین بخش اثر برای مخاطب جذاب، دلنشین و باورپذیر می‌شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات فیلمسازان ما نگاه سطحی آن‌ها در فیلمسازی است و اکثر آن‌ها فقط برای رفع تکلیفی فیلم می‌سازند و بیان دغدغه مخاطب و جامعه را در آثار خود از یاد برده‌اند. به عنوان نمونه ما 8 سال دفاع مقدس داشتیم، یکی از جنگ‌هایی که محور اصلی آن انسان بود، اما متاسفانه هنوز نتوانستیم در این زمینه فیلمی بسازیم که مخاطبش را راضی و با آن ارتباط برقرار کند.

نجفی عنوان کرد: اینکه فیلمساز بتواند معضلات و دغدغه‌های انسانی را به خوبی ببیند و در آثار خود پیاده کند بسیار مهم است و به طور قطع اگر به خوبی به آن بپردازد، به ماندگاری اثر خود کمک وافری خواهد کرد.

نجفی تصریح کرد: پس به این نتیجه می‌رسیم که علت عدم تولید فیلم‌های ماندگار محوریت قرار نگرفتن فرهنگ است که باید این موضوع برای مسئولان امر معیار شود تا بتوان به نتایج مطلوب دست پیدا کرد.

نجفی در خصوص علت کم‌کاری‌اش در وادی سینما و تلویزیون بیان کرد: فکر می‌کنم شرایط فرهنگی و اجتماعی به نحوی شده که انگیزه را برای ساخت فیلم در متن کاهش داده است.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.