وزیر علوم نخبگان یک جامعه را رهبران اصلی، فنی و علمی آن جامعه خواند و معتقد است جامعه باید تحولات را به دست نخبگان بسپارد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فن آوری در نهمین همایش ملی نخبگان فردا که امروز در پژوهشگاه نیرو برگزار شد در خصوص پرورش استعدادهای کشور گفت: نخبگان یک جامعه رهبران اصلی علمی و فکری محسوب می‌شوند هر فردی دارای تفکر و قدرت اندیشیدن می‌باشد اما ظهور آن مستلزم پرورش است جمهوری اسلامی ایران نظامی بر پایه آگاهی فرهنگ و ‌تدبر دارد که با آموزش و تربیت هدفمند و با تکیه بر ارزشهای اخلاقی و انسانی و ایجاد محیطی با انگیزه میتوان با سرمایه گذاری مناسب نخبه پروری کند و با تکنولوژی نو این روند را سرعت بخشد.

وی افزود: کار دانشجویان بورسیه تمام شده است و تمام آنها می‌توانند ثبت‌نام کنند.

وی در خصوص مدیریت استعدادها بیان کرد: مدیریت استعدادها فرایندی است که در طول زمان کوتاه تکمیل نمی‌گردد و نیاز به برنامه ریزی و سرمایه گذاری دارد مدیریت استعدادها علی‌رغم ارزش و اهمیت زیاد آن دشوار و زمان بر است

فرهادی ادامه داد: موضوع مهاجرت نخبگان که در سال‌های اخیر ابعاد گسترده‌تری را به خود اختصاص داده امروزه به عنوان یکی از بزرگترین معضلات کشورهای در حال توسعه است و این امر موجب کمبود نیروی انسانی متخصص و خروج سرمایه‌های کشورها می‌شود در حال حاضر آماری حدود 240 هزار نفر از استعدادهای کشور با مدرک دکتری و مهندسی در خارج از کشور به تحصیل پرداخته‌اند.

فرهادی با اشاره به اهمیت محیطی امن برای نخبگان اضافه کرد: ایجاد محیطی امن یکی از مهمترین اقداماتی است که باید برای نخبگان صورت گیرد و جذب نخبگان به عنوان یکی از شاخص های سرمایه فکری برای بازگشت وقت به کشور به شمار می‌رود ما باید با برنامه‌های دقیق از نخبگان موجود در کشور بهره برداری کنیم که این امر با فعال شدن استعدادهای درخشان، برگزاری المپیاد و مسابقات متعدد تا حدودی امکان پذیر شده است.

فرهادی ادامه داد: بحث اولویت نخبگان در جذب اعضای هیئت علمی و ارتقای سطح دانشگاهها بسیار موثر است.

وی اظهار داشت: در دو سال اخیر دولت تدبیر و امید در بحث ارتقای کیفیت آموزشی و رفتن دانشگاهها به سمت کارآفرینی گامهای موثری برداشته است‌. توسعه مراکز رشد، پارک های علم و فن اوری و ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت از این اقدامات موثر است. تا کنون مراکز رشد، رشد 25 درصدی داشته است و هزار واحد فن‌ ‌آور در پارکهای علم و فن آوری مشغول به کار هستند. شرکت های دانش بنیان نیز که 600 واحد آن در پارک‌های علم و فن آوری مستقر هستند و تعدادی نیز در بیرون پارک‌ها مشغول به فعالیت ‌می‌باشند باید بیش از پیش شکل بگیرند.

وی در خصوص وضعیت اشتغال در ‌پارکهای علم و فن آوری گفت: امروزه 25هزار نفر در شرکت‌های دانش بنیان در پارک‌های علم و فن آوری اشتغال می‌کنند که هزینه ایجاد اشتغال برای هر نفر در پارکهای علم و فن آوری 40 تا 50 میلیون نفر است این در حالی است که هزینه اشتغال برای هر فرد در بیرون از پارک‌های علم و فن آوری حدود 400 میلیون تومان می‌باشد.

وی در پایان اضافه کرد: انعقاد قراردادهای دانش فنی به کمک معاونت علمی و فن آوری با حوزه صنعت بیش از 44 میلیارد تومان می‌باشد و قراردادهای بین دانشگاه‌ها با وزارت خانه های مختلف از جمله وزارت صنعت و وزارت نفت نشان از ارتباط قوی دانشگاه با حوزه صنعت می‌باشد و به این ترتیب اقتصاد کشور به سمت اقتصاد دانش بنیان پیش می‌رود رتبه ایران در حوزه ارتباط با صنعت بسیار عالی بوده و آمار 87 درصدی به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار