به گزارش خبرنگار
اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز نخستین کنفرانس ملی حمل و نقل روستایی در محل مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان راهداری و برخی نیروهای لشکری و کشوری در حال برگزاری است و در همین خصوص داوود کشاورزیان معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری گفت: یکی از اساسیترین نیاز روستاها دسترسی به راهها و حمل و نقل است و خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران به مقوله راه توجه ویژهای شده و تقریبا کلیه روستاهای پرجمعیت کشور از وضعیت مناسبی برخوردار هستند و حدود 5 هزار راه روستایی آسفالت شده و حدود 27 هزار کیلومتر نیز به صورت راه شوسه است که هزینه ساخت این راهها بالغ بر 50 تا 60 هزار میلیارد تومان است.
وی افزود: نگهداری راههای روستایی طبق تصمیم سازمان مدیریت از محل اعتبارات عمرانی استان تأمین میشود که اگر بخواهیم راههای روستایی موجود را به نحو مطلوب نگهداری کنیم بیش از 2 هزار و 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم اما متأسفانه وضعیت اعتبارات عمرانی خصوصا در روستاها مطلوب نیست و از 10 الی 15 درصد بودجه هم کمتر است به همین دلیل در امر نگهداری راههای روستایی موفقیت لازم را نداریم.
کشاورزیان با بیان اینکه در بحث حمل و نقل به عکس ساخت راهها اقدامات خوبی صورت نگرفته است و همان شیوههای چند دهه قبل در حال تکرار است در صورتی که با توجه به محدودیت روستاها و رفت و آمد روستاییان به شهرها نیاز به پیشرفت حمل و نقل بیش از پیش احساس میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: متأسفانه بخش حمل و نقل روستایی از هیچگونه یارانهای برخوردار نیست و تنها یارانه دریافتی آنها یارانه سوختی است که در اختیار همگان است اما حمل و نقل درون شهری نسبتا وضعیت بهتر و پیشرفتهتری دارد و از یارانه بهتری برخوردار است.
کشاورزیان با بیان اینکه باید به این نکته توجه داشت که در مقابل افزایش یارانه حمل و نقل روستایی امکان وجود مفسده در این راه زیاد است که نباید از رسیدگی به آن غافل شد.
وی افزود: تا پیش ازاینکه بحث سهمیهبندی سوخت مطرح شود به بخش حمل و نقل روستایی توجهای نمیشد اما بعد از اجرای این طرح بحث و بررسی در این خصوص آغاز و مطرح شد به گونهای که سال گذشته مصوبهای با عنوان حمل و نقل روستایی در هیأت دولت تصویب شد.
رئیس سازمان حمل و نقل در این خصوص توضیح داد: با توجه به مصوبه تصویب شده روستاهای داخل حریم که متولی آنها شهرداریها و تاکسیرانیها هستند و روستاهای خارج از حریم که در اختیار راهداری میباشد.
کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه این کنفرانس در خصوص حمل و نقل روستایی گفت: در این خصوص قوانینی وضع شده تا بتوان به مرور زمان با سر و سامان دادن به وضعیت این بخش امکانات و پیشرفتهای لازم را در این خصوص ایجاد کنیم و در همین راستا کارت هوشمند مخصوص راننده و ناوگان صادر شد که مختص رانندگان فعال در راه روستایی هستند که کارت هوشمند راننده به کارت سلامت او و کارت هوشمند ناوگان نیز وابسته به کارت فنی ناوگان است و با توجه به بحث و بررسیهای صورت گرفته برای نوسازی حمل و نقل روستایی وامهای ارزان قیمتی برای خرید ون تا سقف 120 میلیون تومان با سود چهار درصد در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت تا سازمان حمل و نقل روستایی نوسازی شود.
انتهای پیام/