اهواز؛

ایجادکشتارگاه های صنعتی گامی در راستای سلامت مردم

مديرکل دامپزشکي خوزستان گفت: در شش ماهه نخست امسال بيش از 19 هزار تن ميگو دريايي تازه از خوزستان صادر شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از خوزستان ؛ مصطفي کنارکوهي در حاشيه تور يک روزه دامپزشکي که به منظور بازديد خبرنگاران از مراکز دامداري و کشتار مرغ در اهواز برگزار شده ، بود،گفت: ايجاد کشتارگاه‌هاي صنعتي در سطح استان را گامي در راستاي سلامت مردم دانست و افزود :کشتارگاه‌هاي صنعتي در روند کشتار تفاوت‌هايي با کشتارگاه‌هاي سنتي دارند تا در نهايت، محصول بهداشتي به دست مصرف‌کننده برسد.

وي بیان داشت : در کشتارگاه سنتي از چربي‌هاي غيرخوراکي استفاده مي‌شود و احتمال اينکه وارد سيستم غذايي مردم شود وجود دارد، اما با راه اندازي کشتارگاه صنعتي مي‌توان از اين چربي‌ها براي مصارف صنعتي استفاده کرد.

مديرکل دامپزشکي خوزستان با بيان اينکه در حال حاضر 9 کشتارگاه مرغ تمام صنعتي در سطح استان خوزستان وجود دارد، اضافه کرد: کشتارگاه‌هاي دام نيز در حال احداث هستند که در اين بخش، يک کشتارگاه به مرحله بهره‌برداري رسيده است.

کنارکوهي در بخش ديگري از سخنان خود به ايجاد کد رهگيري روي مرغ‌هاي توليدي اشاره کرد و گفت: خوزستان نخستين استاني است که کد رهگيري روي مرغ‌ها را درج کرده که اين کد نشان‌دهنده وضعيت و شناسنامه بهداشتي هر قطعه مرغي است که به دست مصرف‌کننده‌ها مي‌رسد.

وي ادامه داد: اين طرح از يک سال گذشته با همکاري بخش خصوصي در خوزستان در حال اجراست و مصرف‌کنندگان مي‌توانند با ارسال کد درج شده روي مرغ به شماره 308903 از اطلاعات مرغ کشتاري مانند تاريخ و محل کشتار، محل پرورش و موارد ديگر مطلع شوند.

کنارکوهي با بيان اينکه همه ماشين‌هاي حمل مرغ کشتار روز به صورت الکترونيکي زير نظر واحد بهداشت دامپزشکي استان قرار دارند افزود: خوزستان از معدود استان‌هايي است که داراي توليدات متنوع دام بوده و از آبزيان گرفته تا ماهيان سردابي، ميگوي آب شور، دام سبک، دام سنگين و غيره در خوزستان توليد مي‌شود.

مديرکل دامپزشکي خوزستان ادامه داد: به دليل وجود ترمينال‌ها و پايانه‌هاي صادرات متعدد در استان خوزستان، صادرات محصولات ساير استان‌هاي کشور نيز از طريق بنادر و پايانه‌هاي خوزستان انجام مي‌شود.

وي بيان کرد: ماهي دريايي تازه از مهمترين اقلام صادراتي استان خوزستان است که ميزان صادرات آن در شش ماهه نخست امسال بيش از 2 هزار تن و ميزان صادرات ماهي پرورشي تازه نيز 17 هزار و 981 تن بوده است.

مديرکل دامپزشکي خوزستان اظهار داشت: در شش ماهه نخست امسال بيش از 19 هزار تن ميگو دريايي تازه از خوزستان صادر شده و ميگو پرورشي نيز اکنون در حال صيد است و فعلا حدود 23 تن صادرات داشته‌ايم.

کنارکوهي در پايان عنوان کرد: همچنين در اين مدت 56 تن ماهي حلوا سفيد، 85 هزار راس گوسفند و دام سبک، 326 نفر شتر يک کوهانه، 166 تن پاي ملخ، 99 راس گوساله پرواري و 341 تن تخم‌مرغ خوراکي صادرات داشته‌ايم.

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.