دیدار صبح امروز هیئت تجاری لهستان و وزیر بهداشت حاشیه تاریخی شیرینی داشت که واکنش طرفین نسبت به آن را برانگیخت.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ معاون نخست وزیر لهستان با یادآوری دوران مشقت لهستان در جنگ دوم جهانی اشاره‌ای به مهمان‌نوازی ایرانیان در آن دوره از لهستانی‌ها کرد و گفت که ایران در آن سال‌ها میزبان 120 هزار پناهجوی لهستانی بود. او از اینکه پدران ما رسم مهمان‌نوازی را به نحو احسن رعایت کردند قدردانی کرد.

خوچینسکی گفت: همواره قدردان ایرانیان هستیم که هیچگاه از چندپاره شدن لهستان دفاع نکردند.

اما نکته جالب توجه واکنش یکی از مدیران تجاری لهستانی حاضر در جلسه بود که گفت: پدربزرگ من یکی از آن 120 هزار لهستانی بود که در آن روزگار سخت به ایران آمد. او گفت  که من و خانواده من، همواره خود را قدردان محبت مردم ایران زمین می‌دانیم.

دکتر هاشمی نیز در واکنش به این سخنان ایرانیان امروز را از نسل همان پدران دانست و گفت که به نیاکان خود افتخار می‌کنیم و خوشحالیم امروز میزبان کسانی هستیم که تاریخشان سرشار از آزادمنشی است.

وزیر بهداشت گفت: آرزو میکنم همه مردم دنیا در چنان صلح و آرامشی زندگی کنند که دیگر نیازی به پناهندگی و مهاجرت برای یافتن سرزمین امن وجود نداشته باشد.

لهستان نخستین کشوری بود که آلمان نازی در سال 1939 در آغاز جنگ جهانی دوم مورد هجوم خود قرار داد که این اتفاق موجی از پناهجویان این کشور را به امید یافتن امنیت راهی کشورهای مختلف از جمله ایران نمود.

همچنین یکی از حاضران به بخشی از نامه نمایندگان پناهندگان لهستانی به دولتمردان وقت ایران در زمان ترک ایران بعد از پایان جنگ جهانی دوم اشاره کرد.

«در این موقع که پناهندگان لهستانی بعد از سه سال اقامت در خاک پاک کشور شما از این سرزمین عزیمت می‌کنند،  تمنا داریم که بهترین تشکرات صمیمانه ما را در مقابل میهمان نوازی و پذیرایی دوستانه که از طرف کلیه اولیای امور ایرانی و عامه مردم به عمل آمده، قبول فرمایند. این حسن میهمان نوازی و پذیرایی و همچنین تمام اقدامات و توجهاتی که از طرف اولیای کشوری و لشکری ایران به عمل آمده هیچگاه از خاطره ملت لهستان پاک نخواهد شد. تمام ماها که در وطن شما زندگانی کرده‌ایم بهترین یادبودها را از آن حفظ خواهیم کرد. ما نه تنها با قلبی مملو از امتنان ایران را ترک می‌کنیم بلکه بهترین ادعیه صمیمانه خود را برای سعادت و ترقی کشور شما و ملت ایران نثار می‌کنیم ...»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.