فرانسه به مصر ناو میسترال می‌فروشد

فرانسه مذاکراتی برای فروش دو ناو بالگردبر میسترال با مصر انجام داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از خبرگزاری رویترز؛ مصر برای تقویت نیروی نظامی خود تلاش می‌کند تا جلوی تندروهایی را که از دو سال پیش در شبه جزیره سینا فعالیت تروریستی را بیشتر کرده‌اند بگیرد، به همین دلیل مذاکراتی برای خرید ناو بالگردبر میسترال را با فرانسه آغاز کرده است. مصر همچنین نگران است دامنه بحرانی که در لیبی به وجود آمده است به این کشور نیز کشیده شود. 

پاریس این ماه قرارداد فروش ناوهای میسترال را به روسیه لغو کرد. فروش این ناوها به مصر بر اساس راهبردی که فرانسه اخیرا دنبال می‌کند صورت می‌گیرد. فرانسه ترجیح می‌دهد به جای ایران شیعی با کشورهای عربی سنی همکاری سیاسی یا اقتصادی داشته باشد. 

یک منبع آگاه در فرانسه گفت : مذاکراتی در خصوص فروش دو ناو میسترال صورت گرفته که پیشرفت خوبی داشته است. در صورتی که این قرارداد امضا شود، احتمالا کشورهای عربی خلیج فارس که "عبدالفتاح السیسی،" رئیس جمهور مصر، را عاملی مهم در مقابله با گروه اخوان المسلمین می‌دانند، از این قرارداد حمایت مالی خواهند کرد. 

مصر و عربستان سعودی اواخر ژوئیه (اوایل مرداد) درباره اجرای قطعنامه اتحادیه عرب در خصوص تشکیل نیروی نظامی عربی مشترک و ترسیم مرزهای دریایی خود در دریای سرخ توافق کردند. 
این دو کشور در جنگ علیه انصارالله در یمن نیز همکاری می‌کنند. 

یک منبع فرانسوی دیگر نیز انجام این مذاکرات را تایید کرد؛ اما درباره تامین منابع مالی آن توضیحی نداد. 

فرانسه مالک سه ناو میسترال است که هر ناو ظرفیت حمل 16 بالگرد و هزار نظامی را دارد. 
سخنگوی رسمی دولت فرانسه روز گذشته گفت پاریس به دو ناو بالگردبر خود نیاز ندارد و مجبور است برای فسخ قرارداد خود با روسیه حدود یک میلیارد یورو (یک میلیارد و 140 میلیون دلار) بپردازد. 

"فرانسوا اولاند،" رئیس جمهور فرانسه، روز سه شنبه گفت این دو ناو میسترال چند مشتری احتمالی دارد. 
منابعی این ماه به رویترز گفته بودند برزیل ، سنگاپور ، مالزی و کانادا از جمله کشورهایی هستند که به خرید ناو میسترال تمایل دارند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار