در روزگار امروز و عصر تکنولوژی، دنیای هنر بی‌نیاز از بهره‌گیری از این پیشرفت نیست.

پیوند بین هنر و تکنولوژیمحمد‌مهدی منصوری، هنرمند خوشنویس در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  گفت: در روزگار امروز و عصر تکنولوژی و ورود ماشین آلات به عرصه تولید، دنیای هنر نیز بی‌نیاز از بهره‌گیری از این پیشرفت نبوده و نیست.

وی افزود: به عنوان مثال اگر در گذشته تولید فرش دستباف پاسخگوی نیاز جامعه بود اما در حال حاضر صرفاً تولید فرش پاسخگوی تقاضای بازار نیست و فقط در مقیاس کوچک‌تر و به صورت نفیس و آنتیک می‌توان از آن استفاده کرد و برای پاسخگویی به درخواست و استفاده فرش در تک تک منازل باید از تکنولوژی کمک گرفت و با تولید فرش ماشینی و استفاده از نقوش رنگ‌های سنتی در این نوع فرش مدرن یک تیر دونشان را زد، یعنی هم عرضه محصوب به اندازه تقاضا باشد و هم رنگ و طرح و نقش‌های سنتی به فراموشی سپرده نشود.

وی خاطرنشان کرد: در عرصه خوشنویسی نیز چنین رویداد مشابهی رخ داده است. با تولید نرم‌افزار خوشنویسی برای استفاده در صنعت چاپ با مزیت تیتراژ بالا قیمت کمتر و مهمتر از همه حفظ خط اصیل ایرانی در بازار کتاب، در حقیقت نرم‌افزار به کمک خوشنویسی آمده و با تولید کتاب به صورت خوشنویسی ماشینی هم رقابتی بین تایپ و خوشنویسی ایجاد می‌شود و خط اصیل ایرانی هم  بین عموم مردم به فراموشی سپرده نخواهد شد.

وی افزود: در حالیکه بسیاری از هنرمندان با رشد تکنولوژی در زمینه هنر موافق نیستند به اعتقاد من تکنولوژی می‌تواند در خدمت هنر در‌آید. به عنوان مثال: خوشنویسی با ظرفیت یک متن بلند بالا را که 40 سال زمان نیاز دارد می‌توان با بهره‌گیری از نرم‌افزارها طی زمان کمتری نوشت.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار