نمایشگاه از «فرش تا عرش» که برای اولین بار در ایران به نمایش گذاشته‌ شده راهی امارات و برلین می‌شود.

سید رفیع رضوی مسئول برگذاری نمایشگاه «از فرش تا عرش» در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت:  این نمایشگاه یک کار تجسمی است که پیش از این در استانبول ترکیه رونمایی و با استقبال خوبی مواجه شده بود.

رضوی افزود: این نمایشگاه در قالب خوشنویسی و قلم‌زنی و در واقع اتفاق خوب و جذابی است چراکه در آن به بازخوانی دو رویداد قدیمی سنی همین قلمکاری و خطاطی پرداخته‌ایم با دو هنری که هر کدامشان قدمتی چند صد ساله دارند.

 وی طی معرفی اعضای این گروه تصریح کرد: 7 نفر در این عرصه فعالیت دارند، که حمید رحمانی به عنوان مسئول رنگ‌های ارگانیک، زابلیان و میرجمال استادان قلمکار، امید گنجعلی و محسن سلیمانی خوش‌نویس، سعید معتمدی مهندس شیمی‌کارها و حامد شهبازی مهندس نساجی این مجموع هستند.

این مسئول اظهار داشت: 65 اثر را تاکنون تولید کرده‌ایم ولی قصد داریم این تعداد را به 100 برسانیم، از بین آثار تولیدی هم در ماه رمضان 32 کار را  در ترکیه رونمایی کردیم و 21 اثر همان جا به فروش  رسید، بعد از این جا هم قرار است بقیه کارها در امارات و برلین آلمان به نمایش گذاشته شوند.

وی در خصوص نحوه و هدف شکل‌گیری این گروه با چنین مجموعه‌ای بیان کرد: مجموعه سلام حدود 8 سال است که در 26 رشته هنری سنتی فعالیت می‌کند، که در آن 200 هنرمند حضور دارند، در سال‌های اخیر خیلی از کارگاه‌ها که متعلق به صنایع دستی بودند روبه تعطیلی پیش می‌رفتند، به همین دلیل نیاز بود که حرکتی برای جلوگیری از این اتفاق انجام دهیم و از سال 90 در زمینه بین‌الملل کار خود را شروع کردیم.

وی افزود: همچنین در این مجموعه‌ها 2 رویکرد داریم: یکی تولید صنایع دستی و هدایای سنتی با قیمت ارزان و مناسب و دیگری مربوط به گسترش و یادآوری نافذ و تاثیرگذار است، این نمایشگاه نیز برای اولین بار است که در ایران گذاشته می‌شود.

رضوی با اشاره به علت انتخاب عنوان از فرش تا عرش اظهار داشت: قلمکاری همان طور که گفتیم قدمتی چند صد ساله دارد و از ابتدا هنری بوده که در سفره‌های گذشتگانان استفاده می‌شده، یعنی روی فرش انداخته می‌شد، در این نمایشگاه آن را با خوشنویسی که محتویی دینی داشت ترکیب کردیم و در واقع به خاطر همین تغییر موضوعی ارزش این آثار از فرش به عرش رسیده است.

وی اذعان داشت: ثلث، نستعلیق، ریحان و تحقق سبک‌هایی از خط هستن که در این آثار به کار برده شده‌اند و لازم به ذکر است که ابعاد این آثار از 1.5 تا 2.5 متر شروع می‌شود به 4 متر نیز می‌رسند.

رضوی در پایان خاطرنشان کرد: این نمایشگاه تا سوم شهریور در فرهنگسرای نیاوران، بر‌پا است و تاکنون رئیس انجمن خوشنویسان، احمد سجد جامعی صادق شیرازی، سعید افجعی، دکتر الهی قمشه‌ای  و اکثر اساتید خوش‌نویسی در این نمایشگاه حضور یافته‌اند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار