مقصر اصلی در کم توجهی به تخیل وضعیت دنیای امروز و تمرکز بیش از حد هنرمندان به بعد اقتصادی است.

محمد ابراهیم جعفری عضو رسمی هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: هنرمند کسی است که تخیل را خلق می‌کند و می‌آفریند که متاسفانه در کلاس‌های هنری به این موضوع  توجهی نمی‌شود.

وی افزود: در آن زمان که من درس می‌خواندم و کار می‌کردم، شاید در مجموع 50 هنرمند فعالیت می‌کردند. در حالیکه الان بیش از 5000 هنرمند در وادی هنر فعالند و به راحتی اثر خلق می‌کنند و نمایشگاه می‌زنند و  خیلی نمی‌شود دنبال خلاقیت در کارهایشان گشت. چه بسا بسیاری از افرادی که از نمایشگاه‌ها بازدید می‌کنند، کارها برایشان تکراری است و جذابیتی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من علت تکراری‌بودن کارها و کم‌رنگ‌بودن خلاقیت این است که خیلی‌ها به وادی هنر قدم می‌گذارند تا صرفا کارهایشان را بفروشند و فقط به بعد اقتصادی فکر می‌کنند. به سراغ فروشنده‌ها می‌روند و از پارامترهای فروش خوب جویا می‌شوند که همین باعث می‌شود هنرمند از خلاقیت دور شود.

جعفری اظهار کرد: انسان با حس و حال خیال درونی متولد می‌شود و حتی زمانی که در شکم مادر است یک ویژگی‌هایی دارد که تنها مختص خود اوست. در کشور فرانسه پدر و مادرها بچه‌های 6 ماهه را با خود به گالری‌ها می‌برند و از همان زمان فرزندشان را با هنر آشنا می‌کنند در حالیکه متاسفانه در کشور ما در برخی گالری‌ها می‌بینیم که از ورود بچه‌های زیر 10 سال جلوگیری می‌کنند.

این هنرمند نقاش گفت: هنرمند باید بداند که به جز دنیای برون، دنیای درونی هم هست که باید در آن سیر کند و هنرهای مشهور و بزرگ دنیا آنهایی است که تصاویرش در جان هنرمند وجود داشته است.

وی همچنین افزود: مقصر اصلی در کم توجهی به تخیل، زمانه است. وضع دنیای امروز به نحوی است که هنرمند به دنبال فروش اثر است و در ایران نیز وضعیت به همین منوال است. در کلاس‌های آموزشی معلم‌ها هنرمند موفق را کسی می‌دانند که تابلوهایش را به قیمت بالا فروخته باشد در حالی که در طول تاریخ هنرمند آدم‌هایی بودند که حتی یک کار هم نفروختند اما نامشان جاودان و آثارشان تا همیشه ماندگار شد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار