شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه ای از تلاش های دی میستورا در سوریه حمایت کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، شورای امنیت سازمان ملل عصر دوشنبه بیانیه‌ای را درباره سوریه تصویب کرد که آغاز گفتگوى سیاسى برای پایان بحران چهار و نیم ساله این کشور را خواستار است.

اعضاى شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه ریاستی مشترکی که توسط رئیس دوره‌‌ای این شورا قرائت شد، بر حق حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی سوریه تاکید کردند.


این بیانیه که محتوى آن طبق طرح صلح استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه تنظیم شده،   همچنین خواستار برگزاری گفت‌وگوهای مقدماتی در موضوعات کلیدی با هدف بازگرداندن صلح به سوریه است.

 اعضای شورای امنیت در این بیانیه با غیرقابل قبول خواندن استفاده از سلاح‌های نامتعارف در مناطق پرجمعیت، پایان کشتار غیرنظامیان توسط طرفهای درگیر در بحران سوریه را خواستار شده اند.

ونزوئلا تنها مخالف پیش نویس متن قبلى این بیانیه بود که اواسط هفته قبل منتشر شد. اما نماینده روسیه در سازمان ملل به هنگام ورود به جلسه شوراى امنیت و قبل از تصویب آن به خبرنگاران گفت: این بیانیه نخستین سند سیاسی درباره بحران سوریه است که به اتفاق آراء تصویب می‌شود.
رئیس دوره اى شوراى امنیت نیز تنها راه حل پایدار برای پایان بحران کنونی سوریه را از طریق فرایند جامع دیپلماتیک به رهبری خود سوری‌ها دانست.

یوو جوی اگوو افزود: این فرایند باید همسو با خواسته‌های مشروع مردم سوریه و در راستای اجرای کامل بیانیه ژنو در سال 2012 میلادی در خصوص سوریه باشد.
رئیس دوره‌‌ای شورای امنیت گفت: شورای امنیت نگرانی خود را از کنترل بخش‌هایی از کشور سوریه توسط عناصر تروریستی از جمله داعش، جبهه النصره و گروه‌های تروریستی دیگر تحت حمایت و رهبری القاعده ابراز کرده و فعالیت‌های آنها را محکوم می‌کند.

در این بیانیه با اشاره به سخنان دبیرکل سازمان ملل آمده است: هیچ راه حل نظامی برای پایان درگیری‌ها در سوریه مناسب نیست.
این بیانیه خواهان پشتیبانی‌ کشور‌های عضو از اجرای کامل بیانیه ژنو و فعالیت‌های فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه شده است.

نماینده ونزوئلا در سازمان ملل در سخنان خود در جلسه شوراى امنیت خطاب به اعضاء گفت: اشتباهی‌ را که در عراق و لیبی‌ مرتکب شدیم، در سوریه تکرار نکنیم.

وى این اشتباه را تشکیل بى هدف دولت انتقالی و در نتیجه ایجاد فرصت برای فعالیت و قدرت گرفتن گروه‌های تروریستی با دخالت مستقیم نظامی خواند و گفت: ونزوئلا برای جلوگیری از ارتکاب مجدد این اشتباه در سوریه و پیش از آنکه کار از کار گذشته باشد، این مسأله را گوشزد می کند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار