رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به جذب بیش از۹۰ میلیارد ریال برای تولید گوشت قرمز در سال ۹۳ ، افزود: در این مدت 7هزار و ۳۴۲ راس دام خشکسالی با وزن ۲۸۸ تن از دامداران خریداری شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ ولی پور مطلق در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان با اشاره به توزیع7 هزار و ۵۰۰ تن سویا در سال گذشته، گفت: در این مدت سه میلیارد ریال برای توزیع دو هزار تن کنسانتره یارانه دار بین دامداران جذب شده است.

وی از جذب بیش از۹۰ میلیارد ریال برای تولید گوشت قرمز از محل صندوق توسعه ملی در سال ۹۳ خبر داد و افزود: در این مدت 7هزار و ۳۴۲ راس دام خشکسالی با وزن ۲۸۸ تن از دامداران خریداری شده است.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال برای خرید این دام ها هزینه شده است.

ولی پور مطلق به استمهال ۸۵۶ میلیارد ریال وام کشاورزان در این مدت اشاره کرد و گفت: برای پرداخت دیر کرد این تسهیلات حدود3میلیارد ریال نیاز است که باید در زمینه استانداری کمک کند.

وی از هزینه کرد ۴۰ میلیارد تومان برای طرح های پیشگیرانه خبر داد و خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۱۵۰ میلیارد ریال برای خرید دام مازاد عشایر و دامداران پرداخت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی همچنین میزان خسارت بر آورده شده خشکسالی به بخش کشاورزی در سال زراعی ۹۳-۹۴ را بیش از هزار و ۲۲۵ میلیون تومان عنوان کرد.

وی اظهار کرد: متوسط بارندگی استان در سال زراعی ۹۳-۹۴ حدود ۱۰۶.۳ میلی متر ثبت شده است.

وی با بیان اینکه در سالیان گذشته فقط میزان بارندگی سالیانه مبنای خشکسالی قرار می گرفت، تصریح کرد: این شاخص نمی توانست مبنای خوبی برای خشکسالی باشد چراکه خشکسالی پدیده ای متاثر از بارندگی سال های گذشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: در همین راستا ۱۰ شاخص در کارگروه خشکسالی استان پیگیری و به کارگروه کشور منتقل شد که در نهایت میزان شاخص SPI هفت ساله بهترین مبنا برای خشکسالی در نظر گرفته شد.

ولی پور مطلق با بیان اینکه بر اساس شاخص هایSPI منتهی به اسفند ماه سال گذشته ۹۰.۸۱ درصد مساحت استان درگیر خشکسالی است، اظهار کرد: از این میزان ۲۴.۹ درصد درگیر خشکسالی شدید، ۵۱ درصد متوسط، ۱۴.۵ درصد درگیر خشکسالی ضعیف و ۹ درصد نیز در شرایط نرمال هستند.

وی با اشاره به اینکه از سال ۷۹ افت بسیار شدیدی در شاخص های خشکسالی را شاهد بودیم، گفت: از سال ۸۲ نیز شاخص های خشکالی منفی شد که بیشترین شاخص منفی در سال ۹۳ به ثبت رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به اقدامات این سازمان در راستای مقابله با عوارض خشکسالی در استان اشاره کرد و گفت: در این مدت ۵۰ تن علوفه یارانه ای و ۴۶ هزار تن علوفه مدت دار بین روستاییان توزیع شد.
 
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.