بیرجند؛

اختراع دستگاه بافت طرح برجسته بر روی گونی

این دستگاه را دو جوان بسیجی به نامهای مجید توکلی راد ، دانش آموخته رشته کاردانی نقشه کشی و طراحی صنعتی و وحید مودی کارشناس ارشد مکانیک ، اختراع کردند که هیچ نمونه خارجی ندارد .

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ مجید توکلی راد یکی از مخترعان دستگاه بافت برجسته روی گونی گفت: دستگاه بافت برجسته با نخ دولایه بر روی گونی ، با مکانیزم حرکت لنگ توسط الکترو موتور و کورس حرکتی سوزن داخل گونی کار می کند به طوری که حالت قرار گیری سوزن از زیر به رو و عکس عمل چرخ خیاطی است.

وی اجزای تشکیل دهنده این دستگاه را شامل شاسی اصلی، نگهدارنده و ثابت کننده سطح کار و مجموعه قسمت های متحرک ایجاد بافت بر روی گونی عنوان کرد و افزود : از جمله مزایای دستگاه بافت برجسته روی گونی ، راحتی کار با آن است به طوری که بافنده دیگر نیازی به گرفتن و نگه داشتن سطح کار ندارد و عملیات بافت و همچنین آزاد کردن نخ به وسیله دستگاه انجام می شود.

مجید توکلی راد با بیان اینکه برای ساخت این دستگاه 500 هزار تومان هزینه شده است گفت : هزینه ساخت کم از دیگر مزایای این دستگاه است که سبب توجیه پذیر بودن آن از نظر تولیدی و اقتصادی شده است .

مسئول سازمان بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری خراسان جنوبی نیز گفت :این دستگاه برای تولید آثار رشته هنری گونی بافی استفاده می شود که با استفاده از آن ، کار دست در این هنر ، با صرف زمان کمتر و با ماشین انجام می شود به طوریکه می توان آثاری را که با دست در مدت چند هفته تولید می شد ، با این دستگاه در چند ساعت تولید کرد .


عقیلی پور با بیان اینکه رشته گونی بافی به دلیل سختی انجام آن با دست و زمان زیاد لازم برای تولید آثارش ، زیاد مورد استقبال قرار نگرفته است گفت : تولید دستگاه بافت برجسته بر روی گونی ، این سختی کار را به آسانی تبدیل کرده و زمان لازم را تا چندین برابر کاهش داده است .

وی افزود : هنرستان های دخترانه می توانند روش جدید گونی بافی با دستگاه را جایگزین روش سنتی گونی بافی با دست کنند تا از مزایای آن همچون سرعت انجام کار، دقت و تولید بیشتر ، ایجاد شوق و انگیزه برای تولید محصولات بیشتر و همچنین ایجاد درآمد و اشتغال زایی برای بافندگان ، بهره مند شوند .

پادری ، تابلوی دیواری و رومیزی از جمله صنایع دستی است که با بافت برجسته بر روی گونی تهیه می شود و هم اکنون این رشته هنری در هنرستانهای دخترانه آموزش داده می شود.

دستگاه بافت برجسته بر روی گونی به شماره 85681 در اداره ثبت اختراعات کشور به ثبت رسیده است .

انتهای پیام /پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۹ ۲۹ شهريور ۱۴۰۰
از کجا دستگاه رو بخریم