بی‌توجهی و بی‌اهمیتی ناشران بهم‌ ریختگی فرهنگ و مشکلات اقتصادی از جمله مشکلات جدی ادبیات ما است.

شمسی خسروی، نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از پایین آمدن آمار کتاب‌خوانی در جامعه و راه کارهای مقابله با آن گفت: این امر مسئله‌ای کاملاً شخصی است که به ذهنیت خود مخاطب دارد زیرا نمی‌توان حس را به کسی القا یا توصیه کرد.

این نویسنده تصریح کرد: این روزها مطالعات از طریق شبکه‌های مجازی صورت می‌گیرد حال این مطالعه جهت‌دار یا بی‌جهت باشد. من شخصاً وقتی وارد فضای مجازی می‌شوم که بخواهم موضوعی را مورد مطالعه قرار دهم.اما کسی واقعاً اهل مطالعه نیست حتی در فضاهای مطالعه هم باز به دنبال وقت‌کشی و سرگرمی‌های خود می‌گردد و این ربطی به توصیه و تشویق افراد نسبت به مطالعه ندارد.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش، خانواده، رسانه و زیر ساخت‌های اجتماعی با ایجاد زیر ساخت‌هایی مناسب می‌تواند نگاهی عمیق به امر کتاب‌خوانی و نهادینه‌ شدن آن در جامعه داشته باشند. البته این کار در مدت یک فرآیند کوتاه، صورت نمی‌گیرد و نیاز به ساخت زیربنایی قوی و استوار دارد که در ابتدای امر باید از کودکان شروع کنیم نه از کسانی که شخصیت آن‌ها شکل گرفته و بزرگ‌سال هستند زیرا تغییر این‌گونه افراد تقریباً بعید است.

خسروی در ادامه در خصوص انتشار کتاب جدید خود عنوان کرد: «آواز پرستو» آخرین کتابی است که از من به چاپ رسیده این کتاب به زندگی‌نامه‌ی شهید صفاریان اشاره دارد. همچنین کتاب «وداع» با مضمون زندگی شهید شیرودی اخیراً به چاپ سوم خود رسید.

وی همچنین با ارائه پیشنهاد کتاب برای اوقات فراغت گفت: در ابتدا کتاب «یرما» از گارسیا لورکارا به علاقه‌مندان هنر نمایش و سینما پیشنهاد می‌کنم. این کتاب به زندگی زنان روستایی اشاره داد که همه با هم در مزرعه کار می‌کنند و هر کدام دیدگاه خودشان را نسبت به زندگی جامعه تعریف می‌کنند. شخصیت یرما شخصیت اصلی این نمایش‌نامه است که همسرش صاحب فرزند نمی‌شود و در آخر با عملی عجولانه دست به قتل همسرش می‌زند. دیگر کتابی که می‌توانم پیشنهاد کنم از کتاب‌های پائولو کوئیلو به نام «نشستن و گریستن» و «کیمیاگر» است.

خسروی در ادامه با اشاره به برخی از مشکلات ادبیات در جامعه امروزی گفت: از جمله این مشکلات می‌توان به بی‌توجهی و بی‌اهمیتی ناشران و متولیان فرهنگ اشاره کرد زیرا برخی از نویسندگان برای چاپ آثار خود نیاز به حمایت دارند اما متأسفانه این کار صورت نمی‌گیرد و با توجه به بهم‌ریختگی فرهنگ و مشکلات اقتصادی موجود حمایت از سوی ناشران دیده نمی‌شود.

وی تصریح کرد: در کشورهای خارجی وقتی کتاب جدیدی منتشر می‌شود بلافاصله پس از تبلیغ آن کتاب توسط مردم پیش فروش می‌شود که این امر باعث ایجاد یک پشتوانه مالی برای نویسنده و ناشران می‌شود. متأسفانه این اتفاق در کشور ما رخ نمی‌دهد و خیلی از آثار نویسنده‌ها بدون استفاده می‌ماند و تبدیل به یکی از آثار چاپ نشده از آرزوهای سوخته نویسنده محسوب می‌شود. در واقع حمایت نشدن از سوی ناشران و متولیان فرهنگ و وزارت ارشاد از اصلی‌ترین مشکلات برای نویسندگان نوقلم و حتی پیشکسوتان است.

این  نویسنده در ادامه از ایده‌های داستان‌های خود گفت: من در جلسه‌هایی که همیشه با حضور نویسندگان برگزار می‌شود به این سه اصل تأکید می‌کنم که اصل زندگی یک نویسنده، جذب دیدن، خوب شنیدن و خوب دریافت کردن است ولی نباید حالت جاسوسی و تفتیش به خود بگیرد. اما داشتن گیرنده‌ای قوی حسی موجب می‌شود نویسنده نگاه تیز، عمیق‌تر و قوی‌تر نسبت به اطراف داشته باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار