عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی گفت: عدس یکی از مهم‌ترین دانه‌های خوراکی مورد مصرف بشراست که دربسیاری از نقاط جهان از جمله در ایران کشت می شود واطلاع از میزان تنوع موجود در بین ارقام بومی عدس برای اجرای هر نوع برنامه اصلاحی بسیار مهم است.

عدس از مهم‌ترین دانه‌هاي خوراکی مورد استفاده بشراستبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از تبریز؛ منیری فر در مقاله ای که در پژوهشنامه علمی ـ پژوهشی اصلاح گیاهان زراعی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با عنوان « تنوع صفات زراعی و مورفولوژیکی در برخی از توده های بومی عدس شمال غرب ایران» به چاپ رسید ضمن اظهار این مطلب آورده است: مواد گیاهی شامل13توده جمع‌آوری شده از مناطق مختلف استانهای آذربایجان‌شرقی و اردبیل و دو لاین اصلاح شده بود. بین توده‌های مورد مطالعه از نظر صفات عملكرد دانه، تعداد دانه، تعداد غلاف، عملكرد بیولوژیك، عملكرد دانه‌های یك تایی در غلاف، عملكرد دانه‌های دوتایی در غلاف، تعداد شاخه‌های ثانویه، تعداد دانه‌های پر یك‌تایی در غلاف، تعداد دانه‌های پر دوتایی در غلاف، تعداد دانه‌های نارس یك‌تایی در غلاف، تعداد دانه‌های نارس دو‌تایی در غلاف و عملكرد درهكتار در سطح احتمال یک درصد اختلاف معنی‌دار وجود داشت و همچنین از نظر صفات ارتفاع بوته وتعداد شاخه‌های اولیه اختلاف در سطح احتمال پنج درصد معنی‌دار بود.

وی افزوده است: اختلاف معنی‌دار بین اکثر صفات مورد مطالعه، حاکی از وجود تنوع ژنتیکی بالا در بین توده‌ها از لحاظ این صفات می‌باشد که می‌تواند به عنوان یک پتانسیل ارزشمند در برنامه‌های اصلاحی مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر منیری فر در این مقاله آورده است: تجزیه به مولفه‌های اصلی براساس صفات مورد ارزیابی نشان داد که حدود 85.6 درصد از تغییرات کل، توسط 4 مولفه اصلی اول توجیه می‌شود و با گروه ‌بندی توده‌های مورد مطالعه عدس بر مبنای روش وارد و با استفاده از توان دوم فاصله اقلیدسی و بر اساس میانگین کلیه صفات، سه خوشه حاصل گردید.

وی افزوده است: توده‌های احمد‌آباد و قیه‌قشلاق که در یک گروه مجزا قرار گرقتند، از لحاظ كلیه صفات مرتبط با عملكرد دانه از سایر توده‌ها و حتی لاین‌های اصلاح شده برتر بودند و به عنوان بهترین‌ توده‌ها معرفی می‌شوند. 

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.