یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: انسان سه قوه عقل، قوه شهوت، قوه غضب دارد زمانیکه انسان روزه می‌گیرد می تواند غضب و شهوت را به واسطه عقلش کنترل کند یعنی یک انسان کنترل شده می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از اصفهان؛ حجت الاسلام صغیراعنوان کرد: ماه مبارک رمضان همچنان که پیامبر اکرم (ص) در آخرین جمعه ماه شعبان در خطبه ی خود این ماه را به ماه برکت، رحمت و مغفرت توصیف کردند.

وی ادامه داد: لحظه به لحظه این ماه برای انسان ها برکت، رحمت و مغفرت است و در سال بهترین ماه، ماه رمضان است که از آن به عنوان "شهر الله" یاد شده است و همه ما در این ماه به مهمانی خدا دعوت شده ایم، دعوت شده ایم تا پاک شویم از گناه و قرب به خداوند پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: همچنان که انسان در طول روز درگیر مسائل دنیوی است و وقت نماز که می رسد انسان ارتباط با خدا می گیرد و پاک می شود مانند اینکه انسان حمام می رود و آلودگی های ظاهری خودش را می شویید، در طول سال خداوند یک ماه را به عنوان ماه شستشو قرار داده است.

حجت الاسلام صغیرا با اشاره به اینکه اوج قرب به خداوند در این ماه صورت می گیرد، گفت: بهترین شب سال یعنی شب قدر هم در این ماه قرار دارد به طوریکه گفته می شود فضیلت شب قدر برابر هزار ماه یعنی بیش از 80 سالی که در آنها شب قدر نباشد است.

وی در خصوص پاداش روزه داری بیان کرد: زمانیکه روایات را بررسی می کنیم متوجه می شویم که پیامبر اکرم (ص) فرمودند که خداوند می گوید هر عمل فرزند آدم برای اوست غیر از روزه که خدواند فرمود برای من است و من پاداش آن را می دهم.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: زمانی که انسان روزه می گیرد حقیقتا خود خدا پاداش آن است یعنی قدرت خدا، علم خدا، رحمت خدا و مهربانی خدا را انسان بیشتر در وجود خودش احساس می کند یعنی انسان در روزه داری خدایی تر می شود و رنگ خدایی می گیرد.

حجت الاسلام صغیرا ضمن بیان اینکه روزه داری عزم و اراده انسان را می برد، بیان کرد: انسان هایی که روزه می گیرند می دانند که در زمان افطار یک شادی در وجودشان قرار می گیرد، به گفته پیامبر اکرم (ص) در این ماه خدای عز و جل عمل انسان را چند برابر می کند به طوریکه نیکی انسان در ماه های عادی 10 تا 800 برابر می شود اما در ماه رمضان ارزش نیکی انقدر بالا می رود که قابل شمارش و قیاس نیست.

وی می گوید: انسان سه قوه عقل، قوه شهوت، قوه غضب دارد زمانیکه انسان روزه می گیرد می تواند غضب و شهوت را به واسطه عقلش کنترل کند یعنی یک انسان کنترل شده می شود.

وی همچنین بیان کرد: در روایتی داریم که پیامبر اکرم (ص) فرمودند که "ماه رمضان ماهی است که اولش رحمت، میانه اش مغفرت و پایانش آزادی از آتش است" در واقع کسی که در این ماه بر اطرافیانش آسان بگیرد خدواند او را می آمرزد و از آتش دوزخ می رهاند.

وی با اشاره به اینکه روزه عام یعنی انسان غذا و آشامیدنی نخورد و روزه خاص یعنی انسان چشم، گوش و زبان و اعضا و جوارح بدنش را از گناه حفظ کند، تصریح کرد: روزه خاص الخاص هم برای افرادی که است که در اوج هستند، هم غذا و آشامیدنی مصرف نمی کنند و هم اعضا و جوارح شان را حفظ می کنند و هم افرادی هستند که فکرشان هم از گناه دور است.

حجت الاسلام صغیرا ضمن اشاره به اینکه کسی که فکر گناه می کند رزق مادی و معنوی را بر خود حرام می کند، اظهار کرد: یکی از نکاتی که انسان در این ماه باید توجه کند این است که گناه انجام ندهد زیرا به عنوان مثال وقتی غیبت می کند تا 40 روز عبادت های غیبت کننده در نامه عمل غیبت شونده نوشته می شود.

این استاد دانشگاه و حوزه افزود: بر اساس روایات در این ماه درهای آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده می شود و تا آخرین شب این ماه بسته نمی شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از آداب ماه رمضان، قرآن خواندن است، گفت:برای هر چیزی بهاری است بهار قرآن ماه مبارک رمضان است که هر کس در ماه رمضان آیه ای از قران را بخواند مانند کسی است که در دیگر ماه ها ختم قرآن کرده باشد.

وی همچنین در خصوص افطاری دادن بیان داشت: پیامبر اکرم (ص) در جمع اصحاب فرمود هرکس یک مومن روزه دار را افطاری دهد برابر است با آزاد کردن یک بنده اسیر و همچنین با این کار مایه آمرزش گناهان گذشته خودش نیز خواهد شد.

حجت الاسلام صغیرا ادامه داد: یاران پیامبر اکرم (ص) گفتند در توانمان نیست که افطاری دهیم پیامبر ادامه داد خداوند آنقدر کریم است، به کسی از شما که حتی با جرعه ای شیر و آب یا شربتی از آب گوارا و یا چند دانه خرما، روزه داری را افطاری بدهد ثواب و بهره ای فروان خواهد داد.

وی همچنین تاکید کرد: در احادیث امام رضا (ع) داریم "افطاری دادن به برادر مسلمان در این ماه از روزه داشتن افضل است" که در اینجا منظور روزه مستحبی است.

وی می گوید: یکی از کارهایی که بسیار بر آن در ماه رمضان توصیه شده است، بحث صله رحم است، زیرا صله رحم عمر انسان را زیاد می کند، باعث ذوب شدن گناهان می شود و صله رحم باعث می شود انسان از امراضی مانند افسردگی، خود کشی در امان باشد.

وی همچنین تاکید داشت: انسان هایی که صله رحم دارند روحشان ازاد تر است، ارتباط عاطفی بهتری برقرار می کنند به بلوغ اجتماعی می رسند و انسان ها این را تجربه کردند که وقتی مهمان به خانه می آید آرامشی به قلبشان وارد می شود.  

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.