جان مک کین عضو سنای آمریکا گفت اینکه روسیه قصد دارد سلاح های مهم در اختیار ایران قرار دهد بسیار نگران کننده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جان مک کین سناتور جمهوریخواه در کنفرانس خبری در اوکراین گفت: اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین درباره تسلیحات هسته ای بسیار نگران کننده است من امیدوارم که وی به توافقنامه هایی که با روسیه شده است پایبند باشد. آنچه درباره روسیه مهم است اقدام این کشور برای فروش تسلیحات جدید و مهم به ایران است با این حال اظهارات وی که اوکراین بخشی از روسیه است بسیار نگران کننده است.

سناتور جمهوریخواه در کنفرانس خبری در اوکراین گفت : ما اعضای سنا به اوکراین آمده ایم تا حمایت آمریکا از مبارزه اوکراین را اعلام کنیم و از دولت آمریکا و همچنین جهان می خواهیم تلاش بیشتری در حمایت از اوکراین صورت دهند و فورا تسلیحات دفاعی و کمکهای اطلاعاتی و دیگر کمک ها را در اختیار این کشور قرار دهند تا مردم اوکراین بتوانند از خود و کشورشان دفاع کنند. باید تحریمهای فلج کننده علیه روسیه نه تنها ادامه پیدا کند بلکه باید افزایش یابد. ما این کار را نه فقط برای مردم اوکراین بلکه به این علت که اصول بنیادین نظم اروپایی و جهانی در خطر است، انجام می دهیم. این اصل که کشورهای مستقل حق دارند برای خودشان تصمیم بگیرند و جنگهای تجاوزکارانه باید فقط در تاریخ گذشته جهان باشد و دیگر نباید استفاده شود و قدرت تنها نباید مجوزی برای ظلم و ستم باشد. چند روز پیش سنای آمریکا به اجماع رای داد تسلیحات دفاعی در اختیار اوکراین گذاشته شود.
من اطمینان دارم که مجلس نمایندگان نیز این قانون را تصویب خواهد کرد و ما از رییس جمهور آمریکا خواهیم خواست که اراده کنگره و مردم آمریکا را اجرا کند و این درخواست دادن توان دفاع از خود به مردم و دولت اوکراین در برابر تجاوز های آشکار روسیه است. ما خواستار آن هستیم که دولت اوکراین اصلاحاتی صورت دهد که میراث های مربوط به شوروی سابق را از بین ببرد. البته این نقطه آغاز است و می دانیم که اقدامات زیادی برای پایان دادن به فساد فراگیر در اوکراین باید انجام گیرد . در نهایت هیچ مشکل و هیچ آزمون بزرگتری برای رهبری اوکراین و مبارزه با فساد مالی این کشور نیست. ما از اقدام دولت اوکراین در انتصاب ساکاشویلی در منطقه اودسا بسیار استقبال می کنیم و امیدواریم که وی بتواند عملکرد موفقی در مبارزه با فساد در این منطقه داشته باشد. ما روز گذشته از نیروهای مستقلی که خود را برای مقابله با تهاجم روسیه آماده می کنند ملاقات کردیم. اکنون شاهد آن هستیم که افراد از سراسر اوکراین برای دفاع از سرزمین خود برمی خیزند ما بر این باوریم که این مسئله نه تنها به نفع اوکراین است بلکه در جهت منافع آمریکا و کل اروپا نیز است که شاهد آن باشد که جلوی تجاوز ولادیمیر پوتین گرفته شود. ما به این جا آمده ایم که بار دیگر همبستگی خود را با مردم اوکراین نشان دهیم و ما متعهد به کمک به مردم این کشور در همه زمینه هایی هستیم .

سناتور جان براسو نماینده ایالت وایومینگ نیز گفت ما باردیگر به اینجا آمده ایم که اعلام کنیم آمریکا در برابر اقدامات روسیه در کنار مردم آمریکا است. ما با نیروهای داوطلب شبه نظامی در شرق اوکراین دیدار کردیم. اینها افرادی بسیار شجاع و در نبرد بسیار جسور هستند. ما همچنین با افرادی بسیار خلاق دیدار کردیم که از فناوری و هواپیماهای بدون سرنشین برای جمع آوری اسناد از اقداماتی که روسیه در داخل اوکراین صورت می دهد استفاده می کنند. اسناد انتقال تسلیحات و تانک های روسیه در شرق اوکراین اکنون وجود دارد این دلیل دیگری است که ما خواستار حصول اطمینان در این باره هستیم که مردم اوکراین کمک های آمریکا را دریافت می کنند. همچنین ایالت وایومینگ از منابع انرژی بسیار غنی و فراوانی برخوردار است. ما پی برده ایم که روسیه و پوتین نه تنها اوکراین بلکه کل اروپا را به خاطر انرژی تحت فشار قرار داده است. ما می توانیم در این زمینه با صادرات نفت از آمریکا به متحدانمان در ناتو و نیز اوکراین کمک کنیم. این اقدامات می تواند در آزاد کردن افراد از دست روسیه کمک کند. انرژی مسئله ای مهم در استقلال و آزادی است و ما قصد داریم در کنگره با همکاری هر دو حزب اصلی آمریکا صادرات انرژی به متحدان آمریکا در ناتو و اوکراین را تسهیل کنیم.

سناتور تام کاتن نماینده ایالت آرکانزاس نیز گفت من سابقه حضور در جبهه نبرد برای آزادی در عراق و افغانستان را دارم. من پس از دیدار از شرق اوکراین این احساس را دارم که دوباره در جبهه آزادی حاضر شدم. اقداماتی که روسیه در شرق اوکراین صورت می دهد تنها تهدیدی برای اوکراین نیست بلکه به طور کلی برای غرب نیز نوعی تهدید به شمار می رود. تا زمانی که نیروهای روسیه در شرق اوکراین حضور دارند نمی توان گفت که اروپا آزاد و امن است و اگر اروپا آزاد و امن نباشد آمریکا نیز نیست. ما اجازه نخواهیم داد که تجربه ای که قرن پیش برای کشورهایی نظیر اتیوپی و کشورهای دیگر در دهه سی قرن بیستم روی داد برای اوکراین نیفتد. به این منظور ما مردم آمریکا کمک های لازم تسلیحاتی و مالی را به همراه دیگر شرکای خود در غرب اروپا در اختیار اوکراین قرار خواهیم داد تا این کشور بتواند مسیر خود را به سمت غرب در برابر تهدیدات روسیه و ولادیمیر پوتین طی کند.
مک کین در پاسخ به سئوال خبرنگار در این باره که آیا کمک تسلیحاتی آمریکا به اوکراین موجب رقابت تسلیحاتی در منطقه نمی شود گفت : پیش از این نیز نگرانی هایی در زمان کمک آمریکا برای مقابله به تجاوز شوروی سابق به افغانستان وجود دارد با این حال دیدیم که در نهایت سرنوشت شوروی سابق چه شد. آمریکا سابقه کمک به افرادی را دارد که در تلاش برای آزادی در برابر افرادی مانند ولادیمیر پوتین هستند. اینکه آمریکا در برابر اقدام روسیه در برابر اوکراین تنها بایستد و تماشا کند نه تنها مناسب نیست بلکه مایه تاسف و رسوایی نیز است. مردم اوکراین نشان داده اند که می توانند از خود دفاع کنند و توان جنگ را دارند. سئوال اینجاست آیا ما انضمام کریمه به روسیه را می پذیریم که تکلیف آن در توافقنامه بوداپست مشخص شده است اینکه آیا ما به جداشدن و تجزیه یک کشور در شرق اروپا رضایت خواهیم داد یا اینکه در برابر این اقدام و برای اجرای آنچه درست است خواهیم ایستاد. به صراحت باید بگوییم اینکه اروپا و آمریکا در این زمینه کمک کنند بسیار تاسف آور و شرم آور است.

سناتور تام کاتن گفت طی یک و سال و نیم گذشته سران غربی به طور دایم موانعی را بر سر راه ولادیمیر پوتین گذاشته اند و وی از این موانع عبور کرده است. اکنون دیگر باید ساختن از موانع را کنار بگذاریم و موانع واقعی بسازیم.
یکی از راههای این اقدام دادن سلاح های دفاعی به نیروهای اوکراین است. این کمک ها باید علاوه بر کمک های غیر مرگباری که اوکراین به آنها نیاز دارد صورت گیرد. از جمله این کمک ها جعبه های کمک های اولیه، کمک های دارویی، تجهیزات مخابراتی فرماندهی و کنترل و نیز تجهیزات اطلاعاتی از جمله کمکهای غیرمرگباری است که اوکراین به آن نیاز دارد و در جنگ موثر است . با این حال مسئله مهم این است که نیروهای اوکراین تعهد و اراده دفاع از خود را دارند.

مک کین اضافه کرد: ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه روز گذشته و روز پیش از آن گفته بود که روسیه و اوکراین یک کشور هستند آیا این مسئله تردیدی درباره اهداف و بلندپروازی های پوتین باقی می گذارد. وی در تلاش برای دستیابی با اهدافی با استفاده از زور است که هیچگاه نمی تواند درجهان آزاد و دموکراتیک با آن دست پیدا کند.

مک کین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا می توان انتظار داشت که آمریکا تجهیزات و سامانه های تسلیحاتی خود را در اختیار اوکراین بگذارد گفت ما دو روز پیش از سنای آمریکا خواسته ایم که ارسال تسلیحات دفاعی را تصویب کند و حتی یک نفر نیز مخالف نبود. مجلس نمایندگان آمریکا نیز همین عقیده را دارد. اکثریت مردم آمریکا نیز چنین عقیده ای دارند با این حال من نمی توانم از طرف دولت آمریکا پاسخ دهم به جز اینکه می دانم که این مسئله مایه شرمساری و تاسف است. اینکه ما به مردم اوکراین سلاح نمی دهیم که از خود دفاع کنند مایه شرمساری است. اوکراین در حال جنگ با سلاح هایی مربوط به قرن بیستم است این در حالی است که روسیه سلاح های قرن بیست و یکم را در اختیار دارد.
مک کین افزود : ما به توصیه سفیر آمریکا به نووپتروسک رفتیم و در این محل توانستیم هم با مسئولان نظامی و هم افراد غیرنظامی داوطلب دیدار کنیم.
یکی از مهمترین مشاهدات ما این بود که افراد با تجهیزاتی بسیار ساده پرنده های بدون سرنشین می ساختند و تصاویری که با آنها گرفته بودند بسیار شفاف تر از تصاویری بود که آمریکا و متحدانش می گیرند. ما به آنجا رفتیم زیرا باید با آنها چهره به چهره دیدار می کردیم. ما با زخمیان آنها نیز ملاقات کردیم ما حمایت مردم آمریکا از آنها را اعلام کردیم.
مک کین افزود : روسیه به طور روزانه و حتی هر ساعت توافقنامه های مینسک را نقض می کند و شواهد آن نیز موجود است. به نظر می رسد که پوتین سیاست تصرف تدریجی اوکراین را دنبال می کند. نظر ما افزایش تحریم ها و عدم لغو آنها است. با این حال من باید به صراحت اعلام کنم که با توجه به وابستگی اروپایی به انرژی روسیه تبدیل به فاکتوری تعیین کننده در اقداماتی که اروپایی ها صورت خواهند داد شده است. با این حال آمریکا توان صدورگاز طبیعی به اوکراین و بقیه اروپا ظرف دو سال آتی را داریم. به نظر من این مسئله از دادن کمک های نظامی بیشتر اولویت دارد.
سناتور براسو گفت : مسئله اصلی این است که این وابستگی به روسیه را نه تنها در اوکراین بلکه در کل اروپا کاهش دهیم. روسیه توان استفاده از اهرم به عنوان انرژی به منظور تضعیف کشورهای دیگر و تبدیل کردن آنها به کشورهایی وابسته چه از نظر اقتصادی و چه از نظر انرژی را دارد. به نظر می رسد برخی کشورهای اروپایی در مد نظر قرار دادن تحریم های بیشتر و حتی اجرای تحریم های کنونی علیه روسیه بی تمایل هستند زیرا برای تامین انرژی خود به روسیه وابسته هستند.
مک کین در پاسخ به سئوالی درباره نامزدیش در انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا گفت یک فیلسوف در جنوب آمریکا است که می گوید عاقل دوبار از یک سوراخ گزیده نمی شود و بنابراین من در انتخابات نامزد نخواهم شد. مردم آمریکا تصمیم خود را برای اقداماتی که طی سالهای آتی درباره اوکراین صورت خواهند داد گرفته اند و من هیچ علاقه ای به اظهار نظر در این باره ندارم. من سالهاست که درباره ولادیمیر پوتین و اهداف وی نگرانی دارم وی فردی است که گفته است که بزرگترین فاجعه قرن بیستم فروپاشی شوروی سابق بود. وی فردی است که اقداماتی کاملا استبدادی صورت داده است وی جامعه مدنی روسیه و نهادهای نماینده جامعه مدنی روسیه را نابود کرده است و بنابراین اقدامات وی قابل پیش بینی است فکر می کنم ولادیمیر پوتین به خوبی همبستگی و ائتلافی که ناتو دارد را درک می کند و این مسئله را می داند که زمانی که تجاوز می کند باید بهای آن را بپردازد. این بدان معنا نیست که شاهد جنگی دیگر خواهیم بود بلکه بدان معناست که وی باید بهای اقدامات خود را بپردازد. همانطور که بارها گفته ام روسیه یک پمپ گاز است که نقاب یک کشور را زده است و تحریم ها می تواند به این کشور آسیب بزند. بزرگترین ضربه به ولادیمیر پوتین کاهش بهای نفت بوده است و ما باید به خاطر این مسئله از عربستان سعودی تشکر کنیم. و این آسیب به خاطر کارهایی که ما انجام دادیم نبوده است. فکر می کنم درسی از جنگ سرد گرفتیم این بود که ما از جنگ خودداری کردیم تا تقویت شویم. و در حال حاضر من قطعا می دانم که ولادیمیر پوتین اکنون می داند که یک قاتل فراری است. وی فردی است که دستانش به خون اوکراینی هایی آلوده است که از کشورشان دفاع می کردند و تا زمانی که ما در برابر وی ایستادگی نکنیم این تجاوز ادامه خواهد داشت و مولداوی کشورهای بالتیک نیز تهدید خواهند شد.
مک کین گفت اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین درباره تسلیحات هسته ای بسیار نگران کننده است من امیدوارم که وی به توافقنامه هایی که با روسیه شده است پایبند باشد. آنچه درباره روسیه مهم است تصمیم این کشور برای فروش تسلیحات بسیار مهم به ایران است با این حال این اظهارات وی که اوکراین بخشی از روسیه است بسیار نگران کننده است.
00:11:11.24
سناتور کاتن گفت اقداماتی که روسیه درباره اوکراین نیز صورت داده است بسیار نگران کننده است و درست به همین دلیل است که این سئوال مطرح می شود که چرا جهان باید درباره اوکراین خطر قرمز تعیین کند. حال که پوتین نه تنها درباره تسلیحات هسته ای شمشیر چرخانی می کند و نیز موشک های ایسکاندر در کالینینگراد مستقر کرده است با این اقدام خود اروپا را مورد تهدید قرار داده است. آمریکا و بیشتر کشورهای غرب اروپا می دانند که روسیه در حال حاضر در حال نقض پیمان نامه نیروهای هسته ای است. ما باید همکاری خود را با متحدان اروپایی خود تقویت کنیم تا اطمینان حاصل کنیم با اقدامات و تهدید های لفظی ولادیمیر پوتین در همه جبهه ها مقابله می کنیم.
مک کین در پاسخ به سئوالی درباره تبلیغات روسیه ضد آمریکا گفت یکی از عوامل پیروزی در جنگ سرد استفاده از توانمندی های اطلاع رسانی بود. رادیو آزاد اروپا، صدای آمریکا نفوذ بسیار زیادی در شوروی سابق داشتند. من با افرادی زیادی صحبت کردم که گفتند این برنامه های این شبکه بود که به آنها کمک کرد و برای آنها الهام بخشی کرد. بنابراین اکنون که ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه اقدامات بسیار گسترده ای در زمینه تبلیغات صورت می دهد و شاهد گستردگی فوق العاده این اقدامات تبلیغاتی در منطقه حوزه بالتیک و مولداوی و بخشی از کشورهای شرق اروپا هستیم ما باید با این گونه اقدامات مقابله کنیم و اطمینان حاصل کنیم که افراد واقعیت ها را می شنوند. یکی از مهمترین چالش هایی که ما درکنار چالش های سایبری داریم همین است. با این حال اطلاعات علم است و شاهد آن هستیم که مدتهای بسیار زیادی است که به افراد اطلاعاتی غلط داده می شود و آنقدر این اطلاعات تزریق شده است که آنها آن را باور کرده اند. بنابراین ما باید کارهای زیادی در این زمینه صورت دهیم.
سناتور تام کاتن نیز گفت در دراز مدت بزرگترین ضربه ای که می توانیم به تبلیغات روسیه بزنیم است که ما شاهد یک اوکراین موفق باشیم. اوکراینی که آزاد، پررونق و امن است که دارای حاکمیت و استقلال و تمامیت ارضی است و اصلا مهم نیست که چه میزان تبلیغاتی توسط روسیه پخش می شود چرا که اوکراین موفق همه آنها را رد خواهد کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ali
۰۸:۲۹ ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
این بد بخت الکلی حال وحواس خوبی نداره ممکن یه ساعت دیگه نظرش برگرده.فک کنم آلزایمرداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۳۰ خرداد ۱۳۹۴
مککین یک جنایتکار است و باید تحت تعقیب محاکم بین المللی قرار بگیرد .
این مرد فاقد صلاحیت اظهار نظر در باره ایران است .
آخرین اخبار