مهندس ناظر پروژه سد زیویه گفت: سد خاکی زیویه واقع در 26 کیلومتری شمال غربی کامیاران وجزء شاخه های اصلی سیروان است، به عنوان دهمین سد استان در دست بهره برداری است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از سنندج، مهندس شمس گفت:طرح های مطالعاتی سد زیویه در سال 74 به انجام رسیده و از سال 84 اجرایی شده است و تا اواخر سال 95 به پایان می رسد.

وی افزود:سد خاکی زیویه از جمله طرح های مهم استان کردستان است که تا به حال برای احداث آن اعتباری بالغ بر 22 میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل آن 11 میلیارد تومان نیاز است.

ناظر پروژه سد زیویه بیان کرد: جلوگیری از خروج آب‌های مرزی، تامین آب کشاورزی و پایاب سد زیویه به میزان 2 هزار و 500 هکتار، توسعه کشاورزی، اشتغالزایی، بهبود وضعیت دامداری و زیست محیطی اهالی منطقه، کنترل سیلاب های رودخانه شاهینی و تامین آب شرب روستاهای مجاور از مهمترین اهداف راه اندازی این پروژه است.

مهندس شمس افزود: آب سد زیویه در حال حاضر مزارع روستاهای اطراف همچون زیویه، میسورآب، گازرخانی، بزوش، تیله کو و کاشتر پوشش می دهد که متراژ این اراضی در مجموع بالغ بر 2 هزار هکتار به صورت ناخالص است.

وی درپایان گفت: ظرفیت سد زیویه 17میلیون متر مکعب است و هم اکنون 6 میلیون مترمکعب آب ذخیره دارد که این میزان نسبت به سال گذشته با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی کاهش یافته است.

انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.