يادداشت/

مسیح دیگر باز نمی‌گردد/ بررسی اندیشه مسیح در تفکر یهود

اعتقاد به بازگشایی مسیح منجی‌ای که می‌آید و آقایی جهان را به پیروانش می‌دهد بین مسیحیان و یهودیان مشترک است با این تفاوت که یهودیان می‌گویند.

به گزارش خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران، دین یهود یکی از ادیان آسمانی و ابراهیمی به شمار می‌رود که با مسیحیت و اسلام به لحاظ تاریخی و نیز شماری از آموزه‌ها گره خورده است. باور به ظهور منجی موعود و تصور آینده‌ای روشن نیز به لحاظ منزله نقطه اشتراک میان ادیان ابراهیمی است که در همه ادیان وجود دارد.

اعتقاد به بازگشت مسیح، منجی‌ای که می‌آید و آقایي جهان را به پیروانش می‌دهد بین مسیحیان و یهودیان مشترک است با این تفاوت که یهودیان می‌گویند مسیح نیامده و عیسی ناصری هم یکی از پیامبران بنی اسرائیل بوده است( برخی او را شیاد می‌خوانند) که بیش از دو هزار سال پیش آمده و کشته شده است و دیگر باز نمی‌گردد.

یهودیان پس از نخستین ویرانی شهر قدس(1) همواره درانتظار یک رهبر الهی فاتح بوده‌اند که اقتدار و شکوه قوم خود را به عصر درخشان داوود و سلیمان برگرداند.

شخصیت مورد انتظار ماشیح ( مسیح، مسح شده) خوانده می‌شدو ماشیح لقب پادشاهان قدیم بنی اسرائیل بوده زیرا مرسوم بوده که پیامبران در حضور جمع اندکی روغن بر سر آنان می‌مالیدند و بدین شیوه نوعی قداست برای ایشان پدید می‌آمد و این لقب در زمان‌های بعد به پادشاه آرمانی موعود یهود اطلاق شد.(2)

 از دید یهودیان، غیر یهودیان از هیچ گونه حقی بر روی ارض موعود قوم برگزیده، برخوردار نیستند.(3)

در عصر ما نیز که یهودیان صهیونیست برپا خواسته و با اشتغال فلسطین در صدد بر آمده‌اند حقارت همیشگی قوم یهود را برافکنند چیزی از تب و تاب انتظار موعود کاسته نشده است و یهودیان در انتظار مسیحا لحظه شماری می کنند.

حدود صد سال پیش متفکران یهود گفتند قوم ما این همه سال در انتظار مسیحا، خوار‌ی‌ها را بر خود هموار کرده است ولی از وی خبری نیامده. دیگر انتظارمان به سر آ‌مد. جا دارد که خود برای پایان دادن به وضع موجود برخیزیم.

 آنان مکتب صهیونیسم را تأسیس کردند و گفتند باید خودمان فلسطین را بگیریم. عموم یهودیان می‌گفتند این کار درست نیست زیرا طبق باورهای دینی تنها مسیحا می‌تواند به چنین اقدامی دست بزند. صهیونیست‌ها گفتند ما برای قیام مسیحا پایگاهی در فلسطین درست می‌کنیم. قانع کردن قومی که قرنها در خیالات مسیحایی به سر می‌برده کاری مشکل بود اما آنان با حیله و نیرنگ و به راه انداختن جنگ جهانی و دروغ بزرگی به نام هولوکاست(4) و تبلیغات فراوان مهاجرانی را به فلسطین برده دولت غاصب اسرائیل را در اراضی اشغالی بنیاد نهادند و به گفته فلیس کسلر در یهود درمیان اقوام، همانا اسرائیل در عصر کنونی می‌باشد و این چنین است که اسرائیل به سرعت تبدیل به یک جامعه یهودی در جهان می‌گردد.(5)

اینان در سیاست‌ها و برنامه‌هایشان دنبال تشکیل اسرائیل بزرگ به پایتختی قدس و برپایی جنگ هسته‌ای آرماگدون(6)، (7) هستند و کوتاهی در این وظیفه را گناهی نابخشودنی می‌دانند و از دیدگاه آنان از زمانی که دولت نامشروع اسرائیل تشکیل شد شمارش معکوس برای آخر الزمان سریعتر شد. در روزهای آخر باید منتظر ویرانی جهان، ظهور شیطان، نبود آرامش و صلح، آمدن دجال (ضد مسیح) و آزمایش ایمان به اسرائیل باشیم.

توافقات سیاسی امروز ما جایگاهمان را در روز آرماگدون تعیین می‌کند.(8) این منطقه در افراطی‌ترین شکل خود منجر به توطئه و بمب‌گذاری در بیت المقدس شده است که بر اساس عقیده عاملان آن موجب برانگیختن جنگی میان اعراب و اسرائیل می‌شود که به پیروزی یهودیان و بیرون راندن فلسطینیان از سرزمین‌های اشغالی می‌انجامد.(9)

البته هنوز هم اقلیمی ناچیز از یهودیان تشکیل دولت صهیونیست را مخالف آرمان مسیحایی می‌دانند و پیوسته با آنان مخالفت کرده می‌گویند باید به سنت انتظار ادامه داد.

اما اکثر یهودیت، صهیونیستم را از جان و دل پذیرفته‌اند و آن را راهگشای عصر مسیحا می‌دانند. هم اکنون صهیونیست‌های اشغالگر علاوه بر دعاهای مسیحایی روزانه، در پایان مراسم سالگرد بینانگذاری رژیم اسرائیل غاصب (پنجم ماه ایار عبری) پس از دمیدن در شیپور عبادت این گونه دعا می‌کنند: اراده خداوند خدای ما چنین باد که به لطف او شاهد سپیده دم آزادی باشیم و نفخ صور مسیحا گوش ما را نوازش می‌دهد(10).

پي نوشت:
1- در سال 587 قبل از میلاد توسط بخت النصر
2- آشنایی با ادیان بزرگ، حسین توفیقی، موسسه فرهنگی طه و مرکز جهانی علوم اسلامی چاپ هشتم 1385 ص 121
3- یهودیان خود را قوم برگزیده خدا بر روی زمین برای حکمرانی می‌دانند.
4- انسان سوزی ولی در چند دهه اخیر تنها به معنای یهودسوزی درآمده است.
5- ضد یهودیت به مثابه حربه‌ای سیاسی، نورمان .گ. فینکل اشتاین، محبوبه شمشادیان، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری چاپ اول زمستان 1390، ص 82
6- آرماگدون یا هرمجدون واژه‌ای یونانی است که وارد زبان لاتین شده فرهنگ انگلیسی و بستر آن را نبرد نهایی حق و باطل در آخر الزمان معنا کرده است.
7- با مسیح می‌آییم، سعیدزاهدی، وزارت علوم تحقیقات و فناوری چاپ اول 1387 ص 109
8- دراین روز بر اساس اعتقاد یهودیان بیش از 2 میلیارد انسان در یک جنگ هسته‌ای کشته می‌‌شوند که اکثریت آنان مسلمانان و مسیحیان می‌باشند.
9- اراده خداوند ژیل کپل، دکتر عباس آگاهی 
10- آشنایی با ادیان بزرگ، حسین توفیقی

پژوهشگر:مريم السادات قوامي

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.