همه مسلمانان وظیفه دارند در دوران غیبت منتظر فرج و ظهور حضرت مهدی باشند و انتظار فرج و ظهور علاوه بر تکلیف بودن یک عبادت نیز می باشد و آثار مثبت فراوانی بر جامعه نیز دارد.

به گزارش خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران؛ روز پانزدهم شعبان و سیزدهم خرداد مصادف با سالروز میلاد اختر تابناک ولایت و امامت منجی آخرالزمان حضرت مهدی(عج) است . بر آن شدیم که چهارده سوال که جزء شبهاتی هم هست که برای برادران اهل سنت و حتی تشیع هم پیش آمده است را با حضرت آیت الله نجم الدین طبسی در میان بگذاریم تا این عالم برجسته پاسخگوی آنها باشند امیدواریم که مورد نظر شما خوانندگان گرامی قرار بگیرد:

آیا ما منتظر ظهورهستیم؟ یا ظهور منتظر ماست؟
حضرت آیت الله طبسی: همه مسلمانان وظیفه دارند در دوران غیبت منتظر فرج و ظهور حضرت مهدی باشند و انتظار فرج و ظهور علاوه بر تکلیف بودن یک عبادت نیز می باشد و آثار مثبت فراوانی بر جامعه نیز دارد.  درباره انتظار و فضل منتظران حدود 80 روایت در فرهنگ ناب محمدی وجود دارد. جهت آشنایی با روایات به جلد 52 بحار الانوار مراجعه شود.

علت دعا و صلوات فرستادن برای سلامتی امام زمان (عج) چیست؟با توجه به اینکه اراده ی خداوند بر این است که ایشان سالم و زنده بمانند اصلا هیچ امکان دارد آن وجود مبارک دچار کسالت شوند؟
حضرت آیت الله طبسی: دعا دارای یک بعد و یک جنبه نیست. دعا برای امام زمان علاوه بر آثار دنیوی و اخروی برای آن حضرت آثار فراوان دنیوی و اخروی برای دعا کننده نیز دارد. دعا برای امام زمان فقط برای سلامتی ایشان نیست دعاها علاوه بر سلامتی امام زمان گاهی مواقع برای ترفیع درجه و مقام اخروی آن حضرت است دعا برای امام زمان می تواند برای دفع بلاها و طول عمر آن حضرت بعد از ظهور باشد. خداوند در دروان غیبت سلامت و حفظ از مرگ را تضمین کرده است اما آیا در امان بودن از حوادث و بیماری و کسالت را نیز تضمین کرده است شاید یکی از آثار دعا این باشد که حوادث و بلاها از حضرت دور شود. خداوند عمر حضرت را تضمین کرده اما آیا مدت عمر ایشان را نیز تضمین کرده است شاید دعاها برای طولانی شدن عمر حضرت بعد از ظهور باشد. «و متع المسلمین بطول بقاءه».

اختلاف شیعه و سنی را در باب مهدویت بیان کنید؟
حضرت آیت الله طبسی: در اصل مهدویت و اعتقاد به این که در آخر الزمان، شخصی از نسل رسول خدا خواهد آمد، اختلافی بین شیعه و اهل سنت نیست. اختلاف بین شیعه و برخی از اهل سنت در تولد آن حضرت است البته شیعه و عده ای از اهل سنت می گویند حضرت مهدی متولد شده و الان وجود دارند و زمین از حجت خدا خالی نمی شود. میرزای نوری در کتاب کشف الاستار و مرحوم والد ما حضرت آیت الله محمدرضا طبسی در کتاب الشیعه و الرجعه به نام دهها نفر از علمای اهل سنت که با ما موفق بوده و قائل به ولادت حضرت مهدی هستند اشاره کرده اند. ولی عده ای از اهل سنت در این مساله با ما اختلاف داشته و معتقدند حضرت مهدی هنوز به دنیا نیامده است.

در حال حاضر شرایط لازم برای ظهور امام زمان (عج) فراهم شده است؟
حضرت آیت الله طبسی:اولا: اگر در روایت نامی از ذوالفقار به میان آمده شاید کنایه و اشاره به نماد قدرت باشد یعنی امام با اقتدار وارد و ظاهر می شود. ثانیا طبق برخی روایات حضرت مهدی تمامی معجزات انبیاء را دارد و این مطلب حکایت از آن دارد که قدرت ایشان فوق قدرت های جهان است. ثالثا حضرت مهدی تصرف تکوینی می کند و قدرت های جهان در هر سطحی باشند محکوم قدرت تکوینی حضرت هستند. رابعا طبق روایات موجود علم و دانشی را که حضرت مهدی می آورد شاید 13 برابر علم آن روز بشر می باشد یعنی پیشرفت اسلحه بشر در هر حدی که باشد باز 13 مرحله عقب تر از علم آن روز و دوران ظهور است و قطعا کارایی نخواهد داشت. خامسا در برخی روایات آمده است که سلاح ارتش و یاران حضرت مهدی از آهن است اما نه همانند این آهن های موجود. این روایت نیز نشان دهنده تفوق و برتری اسلحه زمان حضرت مهدی بر اسلحه بشر آن روز است. سادسا با دقت و تامل در روایاتی که نام ذوالفقار در آن آمده و با آشنا شدن با خصوصیات ذوالفقار معلوم می شود که ذوالفقار سلاحی است که هرگز شکست در آن راه ندارد و به هر شخص و گروه و جریان و سلاحی اصابت کند آن را از کار می اندازد.

با توجه به اینکه در روایات آمده که امام زمان (عج) با شمشیر حضرت علی (ع) قیام خواهند کرد چطور می توانند در مقابل سلاح های مخوف جهانی ایستادگی کنند؟
حضرت آیت الله طبسی: ما وظیفه زمینه سازی و ترویج فرهنگ مهدوی و فرهنگ آل محمد را داریم حال نتیجه اش فراهم شدن ظهور باشد یا نباشد. ما به تکلیف عمل می کنیم ولی زمان ظهور حضرت و وقت آن منوط به اراده خداست.

آیا ظهور امام زمان(عج) در روز جمعه خواهد بود؟آیا این نوعی تعیین وقت برای ظهور امام نیست؟
حضرت آیت الله طبسی: طبق روایات و ادعیه وارده از معصومین زمان ظهور روز جمعه است هر چند بعضی روایات شنبه را تعیین کرده است برخی از علما در مقام جمع بین این روایات معتقدند زمان ظهور روز جمعه است و زمان تثبیت و استقرار حکومت روز شنبه است. این مطلب هیچ تلازمی با تعیین وقت و توقیت ممنوع ندارد چون جمعه ها و شنبه های فراوانی وجود دارد و سال و ماه آن نیز مشخص نیست و بالاخره امام زمان در یکی از ایام هفته ظهور خواهند کرد توقیت ممنوع توقیتی است که تاریخ ظهور را به طور قطع معین کنیم مثلا بگوییم در سال 95 ظهور خواهند کرد.

آیا در رابطه  با اسامی و ملیت های یاران حضرت مهدی(عج) در روایات و احادیث چیزی ذکر شده است؟
حضرت آیت الله طبسی: قبل از این سوال باید سوال دیگری مطرح شود. شناخت امام و معرفت به ایشان به چه معنی است؟ در پاسخ باید گفت معنای آن این است که اعتراف و اعتقاد داشته باشیم که حضرت مهدی دوازدهمین امام است و دوازدهمین وصی رسول خداست و الان زنده هستند و اطاعت از ایشان واجب است و اطاعت از ایشان به معنای اطاعت از رسول خداست و مخالفت با ایشان در حکم مخالفت با رسول خداست و در پاسخ سوال شما باید بگوییم که راه شناخت و نزدیک شدن به امام زمان بررسی روایات امامت است که در آن جایگاه و مقام حجت های خدا و بالاخص امام زمان تبیین شده است.

راه شناخت و نزدیکی به امام زمان(عج) چیست؟
حضرت آیت الله طبسی: آری طبق روایت محمد بن جریر طبری شیعی در کتاب دلائل الامامه و ابن طاووس در کتاب الملاحم به ملیت یاران امام زمان اشاره شده است بر اساس این روایت یاران امام زمان از کشورهای ایران عراق سوریه بحرین حجاز (مکه و مدینه) و حتی از اروپا می باشند و حتی به اسمهای آنان نیز تصریح شده ولی حدس من این است که اسمها رمزی و کنایه ای می باشد و شاید نام حقیقی آنان نباشد.

آیا اکنون حضرت مهدی (عج) به زمان ظهورشان علم دارند؟یعنی آیا از آغاز غیبت می دانستند که چه زمانی ظهور خواهند کرد؟
حضرت آیت الله طبسی: به نظر ما هیچ کس از زمان قطعی ظهور حضرت مهدی اطلاع ندارد و حتی خود حضرت و رسول خدا نیز از زمان دقیق ظهور اطلاع نداشته و ندارند. بر اساس روایت صحیحی که از امام رضا نقل شده است که آن حضرت به صراحت علم به زمان ظهور را حتی از رسول خدا نفی کرده است. در تایید این مطلب باید پرسید آیا امام زمان برای ظهور خودش دعا می کند یا نه؟ جواب قطعا مثبت است و حضرت مهدی نیز همانند دیگر مسلمانان برای ظهور خودش دعا می کند اگر حضرت مهدی از زمان ظهور خودش اطلاع داشت شاید دعا کردن برای آن معنایی نداشت. باید گفت حضرت مهدی نیز زمان دقیق و قطعی ظهور را نمی داند و لذا برای ظهور خودش دعا می کند.

آیا ممکن است گنهکاران هم در لشکر امام زمان(عج) باشند؟
حضرت آیت الله طبسی: هر چند طبق برخی روایات عده ای از معصومین و انبیاء الهی همانند حضرت عیسی و حضرت یونس در لشکر امام زمان حضور دارند و طبق برخی از روایات تمامی انبیاء الهی در رکاب آن حضرت حاضر و یا رجعت می کنند، ولی با وجود همه این روایات روایتی نداریم که لشکریان حضرت مهدی را در معصومین محصور و منحصر کرده باشد لذا غیر معصوم و افراد گناهکار هم می توانند جزء لشکر حضرت مهدی باشند اما این که آیا در هنگام انجام ماموریت معصیت هم از آنان سر می زند یا نه بعید است کسانی که خودشان را در رکاب حجت خدا می بینند و سراپا اطاعت و گوش به فرمان حضرت هستند خیال گناه کنند اما نسبت به گناهان قبل از پیوستن به حضرت ممکن است گناهانی از آنان سر زده باشد ولی راه توبه نیز باز است.

آیا ظهور و قیام امام تنها با آن 313 نفر بر پا خواهد شد یا آنان به عنوان نماینده امام در مناطق مختلف کره ی زمین خواهند بود؟

حضرت آیت الله طبسی: طبق روایات متعدد ابتدای ظهور همان 313 نفر هستند ولی روایاتی داریم که عدد یاران امام زمان را ده هزار نفر و برخی از روایات پانزده هزار نفر و طبق روایتی که شیخ حر عاملی نقل کرده صد هزار نفر ذکر کرده است. در مقام جمع بین این روایات باید گفت ابتدای ظهور همان 313 نفر در رکاب حضرت هستند ولی پی در پی دوستداران و منتظران می پیوندند به گونه ای که هنگام خروج از مکه شمار آنان به صد هزار نفر می رسد اما آن 313 نفر طبق روایات، قضات و والیان و استانداران مناطق هفتگانه جهان هستند.
 
علائم ظهور امام زمان(عج) چیست؟
حضرت آیت الله طبسی: علامات ظهور به دو دسته قطعی و غیر قطعی تقسیم می شود بخشی از علامات ظهور قطعی و حتمی است مانند خروج یمانی و سفیانی و صیحه آسمانی و قتل نفس زکیه و رانش و فرورفتگی زمین در اطراف مدینه. علامات قطعی به این معنی است که تا این علامات رخ ندهد و اتفاق نیفتد امام زمان ظهور نخواهند کرد. تا کنون هیچ یک از علامات قطعی و حتمی ظهور امام زمان محقق نشده است. بخش دیگری از علامات ظهور امام زمان، غیر قطعی است بر اساس روایتی که شیخ صدوق در آخر کتاب کمال الدین از حضرت علی نقل کرده است امام حدود چهل علامت و نشانه از علائم ظهور امام زمان را ذکر کرده است. علائمی همچون رواج فساد و قتل و خونریزی و رواج رشوه و رباو... ممکن است تمامی این علامات غیر قطعی محقق شده باشد یا محقق شود ولی ظهور امام زمان به آن گره قطعی نخورده است.

در مورد امام زمان(عج) چه کتاب هایی را بخوانیم تا معرفت بیشتری نسبت به ایشان پیدا کنیم؟
حضرت آیت الله طبسی: کتاب نشانه هایی از دولت موعود نوشته اینجانب که به زبان ساده نوشته شده است و به دو محور مهم جهان قبل از ظهور و جهان بعد از ظهور و زیبایی های حکومت و حاکمیت امام زمان پرداخته است. این کتاب به چندین زبان ترجمه شده و الان در سایت اینجانب وجود دارد. البته کتابهای فراوانی و در سطوح مختلف و به زبانهای گوناگون نوشته شده است مانند کتاب نوید امن و امان آقای امینی.

با ذکر منبع ویژگی های حکومت مهدوی را بیان کنید؟
حضرت آیت الله طبسی: از ویژگی های حکومت حضرت مهدی تغییر اخلاقیات و تصرف حضرت در بعد معنوی است به گونه ای که تفکر و آرزو و دیدگاه افراد تغییر می کند. انسانی که برای رسیدن به مال و منال از فامیل و از دین خود می گذشت در آن دروان اعتنایی به مال و منال نخواهد داشت زیرا روحیات و دیدگاهها و برخوردهای او تغییر کرده است. در یک کلام انسانی که در آن دروان خواهد بود انسانی است که مورد رضای خداست چون انسانی است که امام زمان بر سر آنان دست گذاشته است و اخلاق و افکار و آرزوهای او تغییر کرده است. در این رابطه نیز به کتاب نشانه هایی از دولت موعود مراجعه شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان صلوات
آخرین اخبار