علی رغم هشدار کارشناسان جهاد کشاورزی به گندم کاران متاسفانه 50 درصد از گندم شهرستان ابهر دچار سن زدگی شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان، معاون بهبود تولیدات گیاهی استان زنجان با اشاره به اینکه گندم محصولی استراتژیک است گفت:  هر ساله خطر بسیار جدی این محصول را تهدید می کند.

کرامتی افزود: سن گندم در شهرستان ابهر پایش شده است و هم اکنون بهترین مرحله برای مبارزه با این آفت موزی است.

وی بیان کرد: زمان سم پاشی بهتر است در ساعات خنک روز صورت گیردَ، به خصوص هنگام عصر به دلیل پایین بودن میزان تبخیر و تعرق و وزش بادهای غالب منطقه که در اواخر روز کمتر است ، سم پاشی بر روی سن گندم موثر تر خواهد بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان زنجان افزود: به دلیل کاهش پراکنش بارندگی در مزارع ابهر این آفت نسبت به سال گذشته افزایش چشم گیری داشته است طوری که در هر متر مربع 5 الی 6 سن گندم مشاهده شده است .

کرامتی با بیان اینکه دغدغه ی تمامی کارشناسان کشاورزی تولید محصول گندم با کیفیت بالاست از کشاورزان گندم کار تقاضا کرد: با مشاهده ی ریزش سن گندم به مزارع سریعا با کارشناسان جهاد کشاورزی ارتباط بر قرار کرده و در خصوص مسائل مربوط به مبارزه با آفت سن واستفاده بهینه از سموم شیمیایی و همچنین نکاتی که در رابطه با سم پاشی باید رعایت شود از کارشناسان کمک های لازم را اخذ نمایند.

وی در آخر خاطر نشان کرد:در حال حاضر 28 هزار هکتار از اراضی دیم و 4هزار و 200  هکتار از اراضی آبی شهرستان ابهر زیر کشت گندم قرار گرفته است که پیش بینی می شود در سال جاری و در صورت مبارزه جدی کشاورزان با آفت سن گندم 43 هزار تن گندم در شهرستان ابهر تولید شود.


انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.